Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Hej!

XC60 D5 AWD Summum Business E PRO hette den vad jag kan se. Jag ville först ha en sån där Zlatanvariant på XC70, men dom var slut tydligen.

Är du mer intresserad kan vi ta det vidare som PM gällande rena priser. Men en stor del av Volvons fördyring bestod i att de värderade mitt inbyte mer än 30.000 lägre....

Trots allt mellanskillnaden som är den intressanta.
Men blir inte förvånad över skillnaden. Gjorde själv samma upptäckt med som det verkar samma modell du tittade på. Dessutom påstod man att jag inte kunde kombinera grundmodellen med ytterligare lullull,
För motsvarande pengar blev det väldigt välutrustad X3.
Och att lämna min i inbyte vågade jag aldrig ta upp en gång.

Hörde förvisso av några handlare att bättre begagnade just nu var iskalla. För "billigt" för folk att köpa nytt

Vet att Audi kommer med en facelift till hösten, men har inte sett någonstans när den kommer i produktion. Lutar lite åt att ta billön nästa gång och därmed kunna gå upp lite i utrustningsnivån. Ekonomiskt är det vansinne, men jag är lite less på att behöva snika utrustningen alternativt gå med (huh) tex en Passat för att kunna maxa tillbehören. Har en livfull diskussion i ledningsgruppen att vi borde återinföra en högre nivå för oss.

Ryktena säger att den (A6 Avant) skall komma ut i början av 2015. Men om det även gäller för Sverige återstår att se.

Lycka till med ledningsgruppen. Om du kör väldigt mycket i tjänsten är det väl naturligt att du åker något du trivs i. Och dessutom är det inte säkert att det i slutändan kostar något för företaget. Nu för tiden blir det allt svårare att sälja nakna bilar på en andrahandsmarknad. Så man kan till delar få igen för en del extra godis

Ryktena säger att den (A6 Avant) skall komma ut i början av 2015. Men om det även gäller för Sverige återstår att se.

Eller tom tidigare, att faceliften ska presenteras redan i oktober säger vissa rykten.

Själv funderar jag på en A6 Allroad men vet inte om jag ska slå till nu eller avvakta till faceliften, som lär komma med nya dieseln som finns i A7n. Frågan är bara om sport edition rabetten på 61k finnas kvar när faceliften är här.

Oavsett motorljud så skulle jag aldrig köpa en Volvo heller. Isf ska man nog vänta tills nya plattformen är klar med nya XC90 i spetsen. Ny e-klass och 5-serie väl kommer redan 2016 dock.....!

Jag hade en Hertz XC70 D4 AWD Aut med 200 mil på mätaren en dag i skåne tidigare i veckan. Bilen saknar premium-tyskarnas förfining helt enkelt. Paneler sitter snett monterade, det gnekar i inredningen, styrningen är mil från exempelvis e-klassens variabla styrning etc. Jag hoppas för Volvos skull att dom gör läxan till nästa plattform - annars måste dom faktiskt sänka priserna till passat-nivå för att vara med i matchen.

Låter som lite otur ändå. I min V70 sitter alla paneler perfekt och inredningen är fullständigt knäpptyst - även efter nära 2000 mil. Som jag tidigare skrivit tycker jag faktiskt att inredningen är på tyskarnas nivå. I alla fall när det gäller mitt exemplar. När det gäller styrningen är det ett absolut måste att ha den progressiva servon för att styrningen ska kännas helt bra.

Dessutom, fast detta kanske du redan vet, så har D4 AWD den gamla motorn och gamla automatlådan. Endast D4 FWD har den nya bestyckningen i dagsläget.

Eller tom tidigare, att faceliften ska presenteras redan i oktober säger vissa rykten.

Själv funderar jag på en A6 Allroad men vet inte om jag ska slå till nu eller avvakta till faceliften, som lär komma med nya dieseln som finns i A7n. Frågan är bara om sport edition rabetten på 61k finnas kvar när faceliften är här.

Presentation i Paris i oktober har jag också läst. Jag antar att den går i produktion hyfsat snabbt, men någonstans läste jag också våren 2015. Just nu har de bra rabatter och risken är väl stor att de försvinner med faceliften. Mitt kontrakt går inte ut förrän i februari så jag måste vänta oavsett.

Dessutom, fast detta kanske du redan vet, så har D4 AWD den gamla motorn och gamla automatlådan. Endast D4 FWD har den nya bestyckningen i dagsläget.

Jag har för egen del endast kollat på modeller med 4wd oavsett tillverkare. Där kan man ju skriva spaltmeter om haldex vs. xDrive vs. Quattro vs. 4Matic dessutom.... Men det är ju väsentligt för jämförelsen att bilarna i fråga överhuvudtaget går att speca upp. När kommer VEA med awd?

Angående A6 facelift så kommer den nog ut under hösten om den presenteras i oktober, finns ingen anledning att vänta för Audi. Dessutom lär nig inte rabatterna försvinna då de är rätt beroende av tjänstebilsförsäljningen och utan rabatterna som trycker in bilarna under vissa beloppsgränser så tappar de för mycket försäljning, särskilt när konkurrenterna har "businessbilar". Både BMW och MB har ju sina kraftigt rabatterade bilar öven på sina nyligen ansiktslyfta modeller.

Jag har för egen del endast kollat på modeller med 4wd oavsett tillverkare. Där kan man ju skriva spaltmeter om haldex vs. xDrive vs. Quattro vs. 4Matic dessutom.... Men det är ju väsentligt för jämförelsen att bilarna i fråga överhuvudtaget går att speca upp. När kommer VEA med awd?

Har hört rykten om att den kommer i höst, men jag vet inte säkert.

När det gäller fyrhjulsdrift är ju givetvis konstant sådan ljusår bättre än haldex, dock inte när det kommer till bränsleförbrukning. Som alltid är det en avvägning gällande var man vill att fokus ska ligga. För egen del har jag inget emot FWD.

På tal om bränsleförbrukning provade jag förresten för ett par veckor sedan att verkligen tänka på att köra bränslesnålt på en tur och retur Göteborg-Stockholm. Totalt ungefär 100 mil körda, låg precis på skyltad hastighet enligt gps hela vägen och var allmänt försiktig på gaspedalen. Hamnade på 0,46 l/mil uppmätt vid pump. VEA-motorn är verkligen effektiv.

Pratar vi 3 litern då ?
Den motorn är väl bland den trevligaste som gjorts. Och tillsammans med drivlinan :eek:
Med tanke på att man tappar marknad i Sverige lär nog rabatter finnas kvar ett bra tag till. Lär enligt rykten finnas, i sammanhanget, småhandlare som sitter med över 100 förbeställda A6-modeller (och i vissa fall inregistrerade), ståendes i frihamnen som man säkert räknat med skulle varit sålda redan nu.

Toppen