Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Ja, det är märkligt. Särskilt som Volvon är motorsvagare än övriga bilar, och därigenom billigare. Med samma motorstyrka skulle Volvo kosta lika mycket som E-klass, och därigenom skulle Volvo inte vinna kombiduellen. Riggad tävling? Nää, vad menar du?

O andra sidan så vinner ju alltid en tysk bil i AutoMotorSports tester.

Byter jobb.
Har haft tjänstebil med drivmedel etc - varit sjukt smidigt.

Nya jobbet erbjuder valfri bil med bruttolöneavdrag - lönar det sig att ta tjänstebil.

Om du vill köra ny bil och byta vart tredje år är svaret ja, men om du kan tänka dig att åka i en äldre bil är det billigare.

Byter jobb.

Nya jobbet erbjuder valfri bil med bruttolöneavdrag - lönar det sig att ta tjänstebil.

Det beror ju på vad bruttolöneavdraget beräknas på :)

På mitt jobb kör vi bruttolöneavdrag baserat på förmånsvärdet, då har blivit betydligt billigare de gånger jag räknat på det, men det bygger ju på att man jämför samma bil. Vill du åka ny bil så är det förmånligt även via bruttolöneavdrag.

Ja, det är märkligt. Särskilt som Volvon är motorsvagare än övriga bilar, och därigenom billigare. Med samma motorstyrka skulle Volvo kosta lika mycket som E-klass, och därigenom skulle Volvo inte vinna kombiduellen. Riggad tävling? Nää, vad menar du?

Fast mer än så skiljer det allt. Volvon var en Summum, högsta utrustningspaketet. Utrustar du E-klass lika mycket skulle jag gissa att det skiljer minst 100.000:-. Om E-klass och V70 hade kostat lika mycket skulle Volvo troligtvis inte sälja många bilar.

Byter jobb.

Som några andra skrivit beror det på hur bruttolöneavdraget beräknas. Ska det täcka företagets total kostnader för en operationell leasing så vill det till att du får ganska bra ersättning för tjänstmilen om det ska löna sig mot att ha egen bil och ta milersättning. Beror som sagt på lite faktorer som hur mycket man kör samt hur stor del av företagets kostnad som skall täckas av bruttolöneavdraget. Men ska det vara kostnadsneutralt ska ju även du betala företagets kostnad för de social avgifterna för din förmån. De modeller jag analyserat beaktar dock detta så det brukar bli en bra deal för de som kör ca 1500 mil i tjänsten per år eller mer. Men det finns ju nästan lika många modeller på finansiering, fömånsbilspolicy m.m. som det finns bilmodeller att välja på...

Har en XC60 D5 som hyrbil för tillfället. Den är hyfsat maxad utrustningsmässigt och får mig nästan att överväga den när jag byter i vinter. Enda problemet är att den låter som en gammal diesellastbilar när man gasar. En hemsk skillnad mot min A6:a. Vet inte om jag skulle stå ut med det.

Har en XC60 D5 som hyrbil för tillfället. Den är hyfsat maxad utrustningsmässigt och får mig nästan att överväga den när jag byter i vinter. Enda problemet är att den låter som en gammal diesellastbilar när man gasar. En hemsk skillnad mot min A6:a. Vet inte om jag skulle stå ut med det.

Det är därför du ska välja den nya VEA-motorn. Finns bara som D4 på 181 hk i dagsläget, men kommer även som D5 - troligtvis i höst. En mycket trevligare bekantskap än de gamla motorerna, dessutom är den nya 8-stegade automatlådan även den en riktig fullträff.

Hej. Volvos D5-motor låter ju skönare än alla 4cyl iaf, inte minst tyskarnas versioner. Speciellt på lite varv så är den ju klart att föredra. Men smaken är som baken.

Toppen