Senaste nytt

Tjäna på resan?

Tror import av t.ex. Rolex-ur kräver en del kunskap om efterfrågan etc. Har en "fattig" student råd
att köpa ett eller flera ur i "spekulation" ?

Vid låg dollar så går det att göra en del klipp med DSLR-produkter såsom hus, objektiv etc. Men det är definitivt värt att kolla in andrahandsvärden för en gråimporterad vara eftersom det kan bli trubbel vid service/garanti. Men antar inte att en student har så mycket att lägga ut för lyxobjektiv etc.

Om vi redan bestämt att man skall tumma på lagar och regler är väl sprit det absolut enklaste att tjäna några extra slantar på... Sälj sedan till ungdomar och du kommer garanterat göra en 100%ig avkastning på investerat kapital. :p

Precis som @Kricka säger jag är en fattig student, jag har inte råd med dyra Rolex-ur dessutom så har jag inte kunskapen.

Jag tänkte mer ifall man åker iväg till London, det finns många märkes affärer osv som har outlets, skulle det funka, finns det en efter frågan i Sverige efter märkes kläder (ÄKTA)?

Mulberry på Heathrow hade bra priser enligt hustrun som shoppade på. Men man måste väl ner på halva priset mot Sverige om det överhuvudtaget skall gå att göra någon vinst.

En möjlighet kan vara vissa tidsfönster som öppnar sig då och då. Exempelvis när Apple släpper någon ny pryl som kommer att dröja ytterligare 3 månader innan den når Sverige. Då verkar ju folk vara villiga att betala överpriser här hemma (iPhone iPad var väl sådana exempel).

Gdansk med Wizzair? Vet dock inte vad man ska importera får något när alkoholreglerna förbjuder större mängder alkohol.

Allra billigast är kanske båten till Åland och sedan sälja det du köper på tax free.... Dock aningen långtradigt att bara åka till Åland (även om det är fint).

Tror att man ska ha en större summa pengar om detta ska löna sig... Klockor i Schweiz, bilar i Italien, kläder i England etc brukar kunna vara rejäla vinstaffärer.

Den enda kompromissen jag kan se är väl att sy upp kostymer i t.e.x Singapore/Kina/Malaysia/Thailand och sedan sälja till vänner i Sverige...

Gdansk med Wizzair? Vet dock inte vad man ska importera får något när alkoholreglerna förbjuder större mängder alkohol.

Allra billigast är kanske båten till Åland och sedan sälja det du köper på tax free.... Dock aningen långtradigt att bara åka till Åland (även om det är fint).

Tror att man ska ha en större summa pengar om detta ska löna sig... Klockor i Schweiz, bilar i Italien, kläder i England etc brukar kunna vara rejäla vinstaffärer.

Den enda kompromissen jag kan se är väl att sy upp kostymer i t.e.x Singapore/Kina/Malaysia/Thailand och sedan sälja till vänner i Sverige...

Kläder från England.. tänkte du på något speciellt?

Kläder från England.. tänkte du på något speciellt?

Tänker dyr bespoke... Haute Couture-kläder och handlästade skor. Var än mer prisvärt med lågt pund, som nu tyvärr stigit en aning.

Det gäller ju dock att hitta en köpare också. När du säger att du är student drar jag (möjligen förhastat) kopplingen att inte många av dina vänner har summorna på kontot, och kanske är de även fel ålderssegment för klädtypen.
Ett ytterligare problem är väl att om man rör sig med summorna som dessa kläder kostar så kan man troligen åka till London själv, utan hjälp.

Jag tror tyvärr att detta koncept är ganska lönlöst. Som någon tidigare påpekat så finns ju internethandeln som är ganska gränsöverskridande.

Jag tror alla som tjänar pengar på detta koncept har en stor kassa hemma. Bilar kan man tjäna på i låg volym, men totalsumman är hög. Om man planerar att importera apple-produkter från USA kan man tjäna lite pengar/produkt, men det ska till stora volymer innan du tjänar någon väsentlig summa... Därtill är det ju lite omständigt att passera tullen med 100 Iphones (även om jag vet de som testat:rolleyes:).

Hittar du något verkligt unikt, som inte går att få tag i kanske du har en lösning.... Tror tyvärr inte att du är ensam om att försöka. Många har ju också detta som heltidsjobb.

Fejkade märkesvaror från Asien, sålda på Tradera brukar ju fungera, men då har du ju lagmässiga hinder... Skulle alltså inte rekommendera ett försök.

Möjligtvis Converse skor. I Storbritannien kostar dessa runt 300kr, medan de i Sverige säljs för 700kr och uppåt. Samla ihop några polare som vill ha nya Converse, och erbjud att köpa ett par åt dem för 400kr. Du gör med andra ord 100kr i vinst per par, och får du ihop 15 polare som vill ha nya skor så har du flygbiljetten till London betald :)

Att åka charterbuss t/r till Tyskland dagarna i ända med stora mängder sprit och öl är föga glamouröst - men förmodligen mer lönsamt än de övriga förslagen här tillsammans...

EDIT: Tänkte inte på flygintresset, men du kan ju flyga till MMX och börja där :eek:

Toppen