Senaste nytt

Tjäna på resan?

Alla batterimaskiner är betydligt billigare i USA än i EU. Ofta kan man dock få riktigt bra priser om man beställer från tex Tyskland eller UK, så det är inte alltid det lönar sig att åka till USA för att shoppa verktyg.

Sedan skulle jag nog rekommendera Makita istf Hitachi, men det är till stor del en smaksak. Det är nog inget fel på Hitachi, men de flesta verkar föredra Makita.

Alla batterimaskiner är betydligt billigare i USA än i EU. Ofta kan man dock få riktigt bra priser om man beställer från tex Tyskland eller UK, så det är inte alltid det lönar sig att åka till USA för att shoppa verktyg.

Sedan skulle jag nog rekommendera Makita istf Hitachi, men det är till stor del en smaksak. Det är nog inget fel på Hitachi, men de flesta verkar föredra Makita.
Har både och som glad amatör. Gillar vissa Makita bättre och tvärtom. Lite beroende på verktygstyp. Man lär inte bli besviken oavsett vad man väljer. Återkommer med länk till webshop i USA så får ni ett hum om priserna.

BTW, är det någon som vet om knivar, tex Global fortfarande är billigt i Japan.
Billigt kan det vara för att många japaner inte vet om Global. De är mest kända utomlands men inte så mycket i Japan.

Vill man köpa riktigt bra knivar, gå till dyra Kaiseki- eller Sushi restauranger och fråga kocken om vilka knivar han/hon använder.
De flesta kockar använder säkert helt okända märke som tillverkas ofta av en person.
Problemet med dessa knivar är att de kräver daglig slipning.

Har både och som glad amatör. Gillar vissa Makita bättre och tvärtom. Lite beroende på verktygstyp. Man lär inte bli besviken oavsett vad man väljer. Återkommer med länk till webshop i USA så får ni ett hum om priserna.
Vill du prata verktygsshopping kan jag rekommendera att du tittar in på byggahus.se. Där finns alla länkar du kan tänkas behöva.

Och btw, amatör eller inte, du vill ha Festool.. ;)

Billigt kan det vara för att många japaner inte vet om Global. De är mest kända utomlands men inte så mycket i Japan.

Vill man köpa riktigt bra knivar, gå till dyra Kaiseki- eller Sushi restauranger och fråga kocken om vilka knivar han/hon använder.
De flesta kockar använder säkert helt okända märke som tillverkas ofta av en person.

De knivar jag köpte kostade ca hälften i Tokyo mot vad de kostar hemma

Shun Classic – Fina japanska kockknivar med vackert damaskusstål

Precis, I japan är Global mest för tursiter eller som udda vardagskniv. Inte alls lika stort som hemma.
Köpte en "one of" traditionell enkeleggad sashimi kniv i kolstål i en knivshop av en farbror som såg ut som en gammal mästare i en karatefilm...
Inte den mest lättskötta men en trevlig kniv att ta fram när rå fisk ska skäras tunt. En sån går inte ens att hitta här.

De här handlade jag från och flera med mig. Som tidigare nämnt kan det vara värt att kolla upp Uk och Tyskland också. Bygga husforumet har en egen tråd om verktyg och import.
Hardware Sales: Cordless Power Tools Combo Kits, 12V, 18V, 28V, 36V, Reconditioned Combo Kits

Toppen