Senaste nytt

Tjäna på resan?

Kamerautrustning och elektronik är väldigt billigt i Japan. Plockade upp en ny Nikon fullformatskamera med tillhörande objektiv för hälften av vad den hade kostat i Sverige.
Lite OT.

Fujiya Camera vid JR Nakano station i Tokyo har stor utbud av begagnade kameror och tillbehör, om man är nöjd med begagnade kameror.
フジヤカメラ店 - 1938年設立 長年の信頼と実績を誇るカメラ販売と買取の専門店 (endast på japanska)

Karta på Google Maps
中野のフジヤカメラ - Google Maps

En artikel om Fujiya Camera (på japanska)
中古カメラのススメ(第2回)カメラボディ編 - デジカメ Watch

Kamerautrustning och elektronik är väldigt billigt i Japan. Plockade upp en ny Nikon fullformatskamera med tillhörande objektiv för hälften av vad den hade kostat i Sverige.
Hmm... Måske man skal finde et sted der har Canon 24-105mm IS USM f/4L til en skarp pris under det kommende besøg :)

Lite OT.

Fujiya Camera vid JR Nakano station i Tokyo har stor utbud av begagnade kameror och tillbehör, om man är nöjd med begagnade kameror.

Karta på Google Maps
中野のフジヤカメラ - Google Maps

Ja, utbudet av bättre begagnad kamerautrustning är väldigt mycket större i Japan, men att det skulle vara en väsentlig skillnad i nypris har jag inte märkt. Fast nu är det några år sedan jag var där, så det kanske ändrats...?

Lite OT.

Karta på Google Maps
中野のフジヤカメラ - Google Maps

Jag köpte den på MAP Camera i Shinjuku. Har för mig att de har ungefär samma priser som Fujiya. Köper man hos Yodobashi eller BIC Camera som normalt är dyrare, så kan man även få 5% rabatt på hela köpet om man betalar med ett utländskt VISA kort, + 8% rabatt på momsen.

Vet en som plockade hem värsta studiofilmkameran. Dumt nog så låg allt kvar i sina originalkartonger när tullen gick igenom bagaget.
Åtal, införselavgifter och böter :(
Så glöm inte att lägga allt löst i väskan och helst också ha lite bilder tagna :rolleyes:

Lite gammal tråd, men knivar i Japan, kan inte det vara något?
Jag vet att Global inte anses vara något vidare bland knivnördar, men hos vanliga svensson är det ju en attraktiv kniv som i alla fall tidigare enligt uppgift är bra mycket billigare i Japan.
Någon som vet eller testat?
Om man nu vill ha Globalkniv är det billigt att handla i Andorra. Kombinera en helg i Barcelona med en dagstripp i hyrbil.

Dom Perignon var för övrigt också billigare i Japan, där man kunde få en flaska av Vintage 2004 för 13000 Yen hos BIC Camera vilket motsvarar ungefär 850kr i dagens valutakurs. Man kunde även vinna en flaska för 2000 Yen eller 140kr i deras Fukubukoro.

Var väl en annan tråd här nyligen där personen köpt en Mac i USA för 3000kr billigare än i Sverige. Då har man ju nästan en t/r biljett bara där.

Fundersde för många år sen när jag hängde på ett annat forum, att slänga ut en tråd för att erbjuda att åka vart som helst och ta med varor (typ datorer och kamerautrustning) för motsvarande flygbiljetten. Älskar ju att flyga så varför inte en gratis t/r till Japan fredag - söndag?

BTW, är det någon som vet om knivar, tex Global fortfarande är billigt i Japan.

För övrigt har väl den kassa dollarkursen sabbat de flesta bra deals i USA. Köpt en hel del kameragrejor där till mig själv genom åren.

Ett bra tips är ju batteridrivna verktygsset från Makita, Hitachi tex. Sanslöst mycket billigare än hemma. Finns dock mycket import att köpa nu här hemma. Med lite bättre dollarkurs blir det ännu mer prisvärt. Har tagit hem en par till mig själv.

BTW, är det någon som vet om knivar, tex Global fortfarande är billigt i Japan.

För övrigt har väl den kassa dollarkursen sabbat de flesta bra deals i USA. Köpt en hel del kameragrejor där till mig själv genom åren.

Ett bra tips är ju batteridrivna verktygsset från Makita, Hitachi tex. Sanslöst mycket billigare än hemma. Finns dock mycket import att köpa nu här hemma. Med lite bättre dollarkurs blir det ännu mer prisvärt. Har tagit hem en par till mig själv.

Så Hitatchi är billigt "over there" har just bestämt mig att satsa på att börja samla på dem?

Toppen