Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Lite "noob" på Amex 2för1:
Är det troligt att jag kan ringa SAS och boka följande från Uniteds söksida?

"Business (lowest)" innebär att dessa borde kunna bokas med en SAS-Star Alliance bonusresa?


Visa bifogad bild 127604 Visa bifogad bild 127605

Tror inte det, sas har ju ett eget verktyg att söka på det sas kan boka, varför inte använda det...
Nu när sas har sin egen sida att söka skulle jag använda det för att söka just på sas eb

Screenshot 2022-03-27 at 13-57-29 Välj flyg SAS.png

Screenshot 2022-03-27 at 13-58-13 Välj flyg SAS.png
 

mha321

Medlem
Sas egna verktyg klarar inte mixed classes, vilket gör att utresan inte går att hitta där. Men det finns chans om man ringer. Kan vara värt att med sas verktyg söka utan just det benet och se om den dyker upp då.

Hemresan kan vara klurigare eftetsom det är United själva som är operating carrier på den - och de har bättre tillgång i sitt eget program. Värt att ringa och fråga men jag skulle hålla den för mer osäker.
 
Någon som har koll på vad man kan boka med United i C? Eller som har bokat med United på senare tid? Hittar massa tillgänglighet på Uniteds award search men inget på SAS....
 

Jonas C

Medlem
Ett tips är att dubbelkolla tillgängligheten på TAP i ExpertFlyer. I många fall är det divorced segments som spökar. Dvs där I-klass finns tillgängligt på två flyg när de söks som enskilda segment, men där I-klass inte finns tillgängligt när båda flygningarna kombineras i bokningsflödet.

ExpertFlyer visar I-klass i vanliga availability search, så om man söker ARN-LIS-MIA med övernattning och I-klass visas på bägge benen så går den med 90% sannolikhet att boka med EuroBonus.
 

Minibiff

Medlem
Bonusresor med Star Alliance | SAS är det detta som är bästa stället för att hitta resor till USA i Business? Tycker det alltid är slutsålt (förutom med LOT som dyker upp i vissa fall).

Söker oftast 2 platser, med någon månad inför och NYC/SAN/LA/MIA... får oftast inte ens upp ekonomi tycker jag?
 

LPC123

Medlem
Bonusresor med Star Alliance | SAS är det detta som är bästa stället för att hitta resor till USA i Business? Tycker det alltid är slutsålt (förutom med LOT som dyker upp i vissa fall).

Söker oftast 2 platser, med någon månad inför och NYC/SAN/LA/MIA... får oftast inte ens upp ekonomi tycker jag?
Hej
Ja det är ett av verktygen för att söka Awardfares är en annan och EB Awardplanner en tredje. Förstår jag dig rätt att du söker med någon månads framförhållning? då är det rktigt sent. Det är att hänga på låset ca 300 - 330 dagar innan avresa när resorna släpps. Sen kan det dyka upp platser efter det men det är lite roulette. SFO/LAX/MIA som du nog menar är atraktiva resmål och där är det verkligen på dagen som du får jaga dessa platser.

Lycka till och var ute i god tid!
 

Doctor-X

Medlem
Bonusresor med Star Alliance | SAS är det detta som är bästa stället för att hitta resor till USA i Business? Tycker det alltid är slutsålt (förutom med LOT som dyker upp i vissa fall).

Söker oftast 2 platser, med någon månad inför och NYC/SAN/LA/MIA... får oftast inte ens upp ekonomi tycker jag?

Korta svaret: Nej. Awardfares.com är bäst för att söka (personlig åsikt), men det är bara SAS egna sökmotor alt per telefon som du vet om platserna finns tillgängliga för Eurobonus eller ej.

Det är inte slutsålt varje dag till samtliga destinationer i USA 335 dagar framåt. Men specifika datum till specifika destinationer kan såklart vara slut.
 

Solomun

Medlem
När jag ringde in i dag och skulle fixa en bokning så fick jag prata med en riktigt grym agent som fixade allt, berättade hur systemen fungerade och hur det skiljde sig mellan bolagen när de skulle boka. Hängde tom kvar och pratade efter bokningen var klar, och svarade på frågor.

Enligt honom så har United historiskt sett stämt väldigt bra med vad de kunnat boka med EB (som vi alla vetat) men efter att de gjorde om sitt system så stämmer det kanske 30-50% med vad United visar och vad de kan boka. Hans bästa approach var att kolla Air Canada och TAP, visade båda tillgänglighet så var det runt 80% chans att det fanns för EB också.

Är det likadant idag med 30-50% match mellan Uniteds sida och SAS? Har hittat 4 olika bonusresor Sep 23, någon av dessa borde alltså lira med det som SAS kan ordna? Har aldrig bokat med en 241 förut, men antar att det är så att jag ringer till SAS och preciserar de flyg jag hittat via United?
 

palmen

Moderator
Är det likadant idag med 30-50% match mellan Uniteds sida och SAS? Har hittat 4 olika bonusresor Sep 23, någon av dessa borde alltså lira med det som SAS kan ordna? Har aldrig bokat med en 241 förut, men antar att det är så att jag ringer till SAS och preciserar de flyg jag hittat via United?
Det går absolut inte säga något så generellt. Beror helt på vad för flyg du tittar på och om det verkligen är saver awards som avses. Rent generellt stämmer det dåligt, förutom för vissa asiatiska bolag där det stämmer bättre.
 
Toppen