Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Får platsbankens annons:
Du ger ut korrekt information och kan ändra i befintliga bokningar för både tid och destination, namnförändring, särskilda serviceförfrågningar (rullstolar, specialhjälp, djur) och avbokningar. Vidare är du är expert på att planera och leverera smarta lösningar till kunder i svåra situationer (tidtabellsändringar, förseningar och avbokningar) genom att ändra i bokningen och stödja med återbetalning.

Om ALLA som söker KAN detta då får vi en jäkligt bra service.. Ljusår bättre än nu..

However, one wonders if there is an explicit ban on agents making a booking on the weekend, or if some are not sure that they are doing the right thing. Regardless, I think it is beyond criticism that you have to insist that they make a preliminary booking and block the places. In that case, they might as well say that bonus bookings are not handled at all on weekends.

My guess based on other airlines operations and the restrictions people here say they experienced:

SAS’s internal partner airline liaison desk for dealing with bonus tickets is possibly not staffed on weekends. And since SAS doesn’t want to take the risk of a mistake and being stuck with an unexpectedly more expensive reimbursement amount to the partner airlines for flown award travel, SAS wait until they can clear a booking with the internal experts able to make direct contact with colleagues at the partner airlines before booking and/or ticketing the bonus ticket.

Eurobonus-avdelningen som sköter biljetteringen är stängd på helgerna, det är någon enstaka som jobbar men som då endast sköter kritiska ändringar. Ex om det gäller en resa på mån/tis så kan de ordna men även det kan det krävas x antal samtal för. De börjar även inte jobba förren kl 13+ något.

Så var det i alla fall i somras när jag gjorde bokning/ombokning för LH F under helgen för en måndagsflygning.

Är det bara jag eller har tillgången på business blivit än mer hädisk nu? Svårt att ens sy ihop en resa till USA (utöver New York). Jag söker via awardfares hela USA (inte New York) hela april men hittar inte en tvåveckors resa någonstans. Inte ens med open jaw-lösning. De få biljetter som finns är SEA med Virgin och diverse SAS till ORD och BOS. AF och KLM helt naket.

Är det bara jag eller har tillgången på business blivit än mer hädisk nu? Svårt att ens sy ihop en resa till USA (utöver New York). Jag söker via awardfares hela USA (inte New York) hela april men hittar inte en tvåveckors resa någonstans. Inte ens med open jaw-lösning. De få biljetter som finns är SEA med Virgin och diverse SAS till ORD och BOS. AF och KLM helt naket.
AF/KLM har väl varit nästan obefintligt till USA sen byter av allians? Det är Virgin som varit det man oftast kunnat boka i Business.

Nu skriver du inte när i April, men påsk kan också spela in i detta.

Instämmer helt. Även USA är svårt numera. Om eurobonuspoängen vara värd 10 öre tidigare är den efter alliansbytet värd ca 5 öre.

Och det blir inte bättre av att de i fb-gruppen tävlar om att skrika ut atraktiva bonusresor. Utan en tanke på att det finns de som bevakar dessa resor och lägger ner mycket tid för att få till en resa, istället går de till någon som bokar spontant.

Ja, det är hemskt att någon delar med sig av information istället för att gatekeepa den i stängda forum där man anser sig vara lite viktigare och ha lite större rätt att boka resor än andra.

Bevakar man vissa resor så blir man ju inte så påverkad ändå. Är ju inte direkt ”hemliga” rutter som postas, tycker det mest är CPH-BKK/MIA/TYO i plus/biz med SAS. Men jag kanske är i fel fb-grupper :(

Toppen