Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Är det en dygd att anstränga sig?
Om man ställer det på sin spets: Är det bra att det är svårt att hita bonusresor? Vore det dåligt om SAS skapade ett bättre och enklare verktyg för att boka bonusresor?
Ser det som två olika frågor här. Gällande tillgänglighet och sökverktyg så önskar jag smidigare och bättre lösningar från SAS-sida. Nu har jag inte mappar awards tillgänglig för Eurobonus mot vad som är tillgängligt för andra program inom Skyteam men upplevelsen är att SAS är snålare (även om de säger att allt ska vara tillgängligt) och har tämligen omständlig bokningsprocess.

Det här med att allt ska maxas ser jag främst är kopplat till poängintjäningen och kan inte göra mer än att hålla med. Det drivs in i absurdum och folk ringer till kundtjänst osv. Kan förstå att man inte vill dela med sig i ett publikt forum, hade gärna sett en del med krav på 100 inlägg för tillgång eller liknande.

Om man ställer det på sin spets: Är det bra att det är svårt att hita bonusresor? Vore det dåligt om SAS skapade ett bättre och enklare verktyg för att boka bonusresor?
Det är väl jättebra för SAS! Man maximerar intäkterna genom att göra det enkelt för alla att samla poäng, man minimerar kostnaderna genom dålig tillgänglighet på bonusresor och svårigheter att boka! En fantastisk affärsidé!
Det är så systemet ser ut, inte jag som tycker att det ska vara så!
Sen är det fritt fram för alla att drömma om ett system med bra tillgänglighet, där det är lätt att boka och poängsamlandet är lika enkelt som idag. Men då får nog SAS först göras om till en välgörenhetsorganisation.

Vore det dåligt om SAS skapade ett bättre och enklare verktyg för att boka bonusresor?
Dessa frågeställningar går jag igenom konstant vid utvecklingen av Eurobonus Award Planner...
Om SAS fortsätter med samma nivå av bonusplatser kommer såklart bättre verktyg, som gör det lättare att hitta platser, snabbare få ner inventory mot 0 - till skillnad om det är svårt att hitta platser (tänk innan onlinesöken fanns, det är inte så länge sedan).
Jag kör efter devisen: Boka det du vill ha, sedan berättar du det för dina vänner, och sist publicerar du det online (oftast har någon redan hunnit göra det) :)

Och jag menar då att det är dåligt att det är svårt att hitta bonusresor rent principiellt.

1. Det är dåligt för SAS, om man ser bonuspoäng som något man vill kunder ska samla, tex för att det bygger lojalitet / inlåsning till SAS. Att göra det svårt att använda poängen kommer förr eller senare att påverka vijan att samla poängen och därmed förminskar man lojaliteten / inläsningen som var hela syftet med programmet. Som ägare av ett lojalitetsprogram är det kontraproduktivt att göra det svårt att använda poängen.

2. Det är dåligt för medlemmarna, eftersom problemet inte är att "om det är för enkelt för andra så blir det sämre för mig". Problemet är att SAS inte håller balans mellan utdelade poäng och möjligheterna att använda dem. Därmed är värdet på min intjäning osäker och lite av en falsk marknadsföring. 15k poäng räcker inte alls till en plus bonusresa i norden, eftersom det inte erbjuds några sådana resor alls. Om det finns en okänd workaround är det principiellt dåligt för medlemmarna, eftersom det betyder att en mycket liten del av medlemskåren kan använda en mycket stor del av den gemensamma nyttigheten.

Om man drar en parallell: Tänk att Coop skulle begränsa uttaget av poäng till tisdagar. Folk skulle bli vansinniga. Trångt i butiken på tisdagar, ungar som får stanna på dagis extra länge på tisdagar, osv osv. Det hjälper inte att Coop kör annons-kampanjer med "bästa poängsystemet" eftersom folk inser att poängens värde är falskt när det inte går att använda dem på ett rimligt sätt.

Att sedan jag är "smart" och kommer på att jag kan ta ut ett värdebevis på tisdagar och handla andra dagar och sedan blir skitsur när någon annan också är "smart" och kommer på samma sak och lägger det på fejjan - ja, då tycker jag man sitter och försvarar grundfelet bara för man var "smart nog" att hitta ett sätt att kringgå det.

Och jag menar då att det är dåligt att det är svårt att hitta bonusresor rent principiellt.

1. Det är dåligt för SAS, om man ser bonuspoäng som något man vill kunder ska samla, tex för att det bygger lojalitet / inlåsning till SAS. Att göra det svårt att använda poängen kommer förr eller senare att påverka vijan att samla poängen och därmed förminskar man lojaliteten / inläsningen som var hela syftet med programmet. Som ägare av ett lojalitetsprogram är det kontraproduktivt att göra det svårt att använda poängen.

2. Det är dåligt för medlemmarna, eftersom problemet inte är att "om det är för enkelt för andra så blir det sämre för mig". Problemet är att SAS inte håller balans mellan utdelade poäng och möjligheterna att använda dem. Därmed är värdet på min intjäning osäker och lite av en falsk marknadsföring. 15k poäng räcker inte alls till en plus bonusresa i norden, eftersom det inte erbjuds några sådana resor alls. Om det finns en okänd workaround är det principiellt dåligt för medlemmarna, eftersom det betyder att en mycket liten del av medlemskåren kan använda en mycket stor del av den gemensamma nyttigheten.

Om man drar en parallell: Tänk att Coop skulle begränsa uttaget av poäng till tisdagar. Folk skulle bli vansinniga. Trångt i butiken på tisdagar, ungar som får stanna på dagis extra länge på tisdagar, osv osv. Det hjälper inte att Coop kör annons-kampanjer med "bästa poängsystemet" eftersom folk inser att poängens värde är falskt när det inte går att använda dem på ett rimligt sätt.

Att sedan jag är "smart" och kommer på att jag kan ta ut ett värdebevis på tisdagar och handla andra dagar och sedan blir skitsur när någon annan också är "smart" och kommer på samma sak och lägger det på fejjan - ja, då tycker jag man sitter och försvarar grundfelet bara för man var "smart nog" att hitta ett sätt att kringgå det.

De första medlemmar utgår nog bara från ”me, myself and i” även om jag förstår och instämmer i dina poänger.

Kanske skulle SAS och dess medlemmar gynnas av att vissa bonus platser endast öppnades upp i paritet med medlemmens status i programmet. Likt Miles and More (delvis)? ;)

Kanske skulle SAS och dess medlemmar gynnas av att vissa bonus platser endast öppnades upp i paritet med medlemmens status i programmet. Likt Miles and More (delvis)? ;)
Fri spekulation från min sida.

SAS har tittat på detta, men insett att det enda som ger mening skulle vara att ha tillgänglighet baserat på omvänd status. Dvs att de utan status kan boka först, och allra sist släpps platserna för diamond. Då har man insett att den idén är helt omöjlig att försöka sälja in, och lagt ner det hela.

Jag vet inte men jag hoppas, och tror, ändå inte att SAS medvetet jävlas med de de som vill utnyttja sina poäng. Vad skulle motivet vara, att de hoppas att de skall gå ut för folk? Väldigt kortsiktigt och minst sagt tveksamt beteende. Sen absolut att det inte är högst på deras priolista att göra ett toppverktyg för att söka resor.
Håller med om att de satt sig i en sits där de säljer långt mer poäng än folk kan/vill göra av med. Denna obalans behöver de komma till rätta med på något sätt. Ett problem tycker jag är att det är så extremt dåligt värde på det mesta förutom C-klass long haul. Åtminstone är detta hur många uppfattar det.
Skulle det vara något värde i att hyra bil, boka hotell (har iof varit hyfsat värde vill jag minnas(?)) eller för den delen köpa muffins, stekpannor, ullbollar eller annat för poäng skulle det förhoppningsvis tömma systemet poäng samtidigt som folk skulle känna att de får något tillbaka.
Sedan undrar jag om poängen är så jäkla billiga som man vill få det till ibland. Jag vet inte (och vill nog inte veta) hur många tusen per år jag lägger på dyrare flygresor, kreditkortsavgifter, dyrare kaffe, apoteksvaror, böcker kläder, risiga burgare, div el- och telefonabonnemang, prenumerationer eller överlag onödiga varor som inhandlas under poänghelger… tacka fan att jag känner att jag vill få något tillbaka.

När flygbolag gör det mycket svårare att tjäna en bonusbiljett från flyg i ekonomiklass vill folk tro att det innebär mer tillgång till bonusutrymme. Men det fungerar inte så. Och flygbolagen gör det då också dåligt för biljettköpare i businessklass.

Behöver du gräva i smyg i matavfallspåsen för att äta innan andra hungriga människor? Dåligt tecken om poängens värde i framtiden.

• Gilla
Reactions: hco
Toppen