Och jag menar då att det är dåligt att det är svårt att hitta bonusresor rent principiellt.
1. Det är dåligt för SAS, om man ser bonuspoäng som något man vill kunder ska samla, tex för att det bygger lojalitet / inlåsning till SAS. Att göra det svårt att använda poängen kommer förr eller senare att påverka vijan att samla poängen och därmed förminskar man lojaliteten / inläsningen som var hela syftet med programmet. Som ägare av ett lojalitetsprogram är det kontraproduktivt att göra det svårt att använda poängen.
2. Det är dåligt för medlemmarna, eftersom problemet inte är att "om det är för enkelt för andra så blir det sämre för mig". Problemet är att SAS inte håller balans mellan utdelade poäng och möjligheterna att använda dem. Därmed är värdet på min intjäning osäker och lite av en falsk marknadsföring. 15k poäng räcker inte alls till en plus bonusresa i norden, eftersom det inte erbjuds några sådana resor alls. Om det finns en okänd workaround är det principiellt dåligt för medlemmarna, eftersom det betyder att en mycket liten del av medlemskåren kan använda en mycket stor del av den gemensamma nyttigheten.
Om man drar en parallell: Tänk att Coop skulle begränsa uttaget av poäng till tisdagar. Folk skulle bli vansinniga. Trångt i butiken på tisdagar, ungar som får stanna på dagis extra länge på tisdagar, osv osv. Det hjälper inte att Coop kör annons-kampanjer med "bästa poängsystemet" eftersom folk inser att poängens värde är falskt när det inte går att använda dem på ett rimligt sätt.
Att sedan jag är "smart" och kommer på att jag kan ta ut ett värdebevis på tisdagar och handla andra dagar och sedan blir skitsur när någon annan också är "smart" och kommer på samma sak och lägger det på fejjan - ja, då tycker jag man sitter och försvarar grundfelet bara för man var "smart nog" att hitta ett sätt att kringgå det.