Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

AlexSchultz

Ny medlem
Hej,

Går det idag att göra en bedömning av vilka resor som kommer finnas tillgängliga som bonusresor när SAS släpper bonusresor med SkyTeam efter 1 september? Idag har ju Flying Blue som jag förstår det inga bonusflyg i den bemärkelsen utan deras modell liknar mer den när man bokar vanliga biljetter men med bonuspoäng med SAS.

Har någon som är mer insatt i Flying Blue vetskap om hur släppet av bonusflyg tillgängliga hos SAS kommer göras? Finns det något sätt att idag uppskatta om en viss flygning kommer finnas tillgänglig?

//Alex

Hachans

Medlem
Flying Blue har idag dynamisk prissättning på sina awards men har även promos och liknande som man kan hitta på deras hemsida.

Det är ju samma som exempelvis United haft för sina egna kunder. Det är inte så långsökt att tänka att SAS kommer kunna boka de dagar då de billigaste awardsen finns tillgängliga och vice versa precis som man har kunnat göra på United och andra bolag som haft bättre tillgänglighet och erbjudande för sina egna kunder.

Exakt hur mycket som blir tillgängligt får vi se när övergången skett.

AlexSchultz

Ny medlem
Stort tack för snabbt och bra svar!

Vad bedöms som "de billigaste awardsen"? Jag är ju inte van vid konverteringen Eurobonuspoäng --> Flying Blue Miles, men t.ex. 200,000 Miles låter mycket trots att det är det lägsta beloppet jag kan hitta på den här specifika flygningen +/- ett par dagar.

palmen

Moderator
Igen här vet något om vad som bör tillgängligt. Alla kan ju gissa, men din gissning är lika mycket värd som min.

Chefen för Eurobonus sa ju tom i intervju igår att de inte vet vad de kommer få för tillgänglighet.

palmen

Moderator

Vad bedöms som "de billigaste awardsen"? Jag är ju inte van vid konverteringen Eurobonuspoäng --> Flying Blue Miles, men t.ex. 200,000 Miles låter mycket trots att det är det lägsta beloppet jag kan hitta på den här specifika flygningen +/- ett par dagar.
Det finns ingen konvertering. Glöm allt vad det heter, enda som är relevant är sas tabell med priser, inget annat.

Hachans

Medlem

Enligt mig de baspriser som finns. Kollar du på United som också har dynamiska priser på sina awards fanns det ett gäng biljetter som Eurobonus kunde boka. Dessa fanns i bokningsklass X (vad gällde eco). Sedan fanns det biljetter som kostade mer poäng, dessa kunde enbart Unitedkunder boka och ingen annan.

Det är så Flying Blue också fungerar. De släpper awards med de absolut lägsta priset, typ 30 000 poäng (eller vad det nu är). Sen ökar priserna dynamiskt och de biljetterna kan bokas av kunder i det egna programmet. OM (och jag säger om för det är ingen som vet som det påpekats av andra) det kommer fungera på samma vis för Flying Blue som det gör i nuläget med United så är det bara de billigaste biljetterna för 30 000 poäng som kommer gå att boka med partners. Det blir inte några dynamiska priser för awards bokade genom SAS, utan det kommer helt enkelt bara inte vara tillgängligt. Och det kommer nog vara likadant på andra hållet, att SAS-biljetter som betala med poäng inte kommer kunna bokas genom Flying Blue.

Med som sagt en stor brasklapp då ingen faktiskt vet exakt hur det går till. Men ett bolag med dynamiska priser i en allians är inget nytt.

Toppen