Som tidigare konstaterat är kunskapsnivån på medarbetarna under all kritik just nu. Pratade med sju personer över tre dagar innan jag till sist fick en resa bokad.
Jag skulle resa till en destination där det är ont om businessplatser på sista (korta) flighten, och vissa av dessa avgångar verkar dessutom verkar vara married segments, andra inte. Vill därför resonera med kundtjänst och fråga om de kunde lägga ner samtliga ben i bokningen och testa så att den skulle gå att genomföra, må det vara i två steg (boka, boka om och lägg på feeder). Detta för att inte slösa en massa tid med att behöva debattera om ben för ben och sedan avboka resor kors och tvärs för att prova utfallet på 5-6 potentiella resdatum.
Majoriteten av medarbetarna påstod att man inte kan blanda kabinklass på en biljett. Läste högt från hemsidan för fyra av dem, varav tre var så oförstående att jag bad dem gå in och läsa själva. Två stod på sig, varpå jag insisterade att de pratade med supervisor, som bekräftade att feeders i ekonomi var ok.
Även på diamondsupporten är vissa i personalen så oerfarna att de inte vill boka utan handhållning, ex en som inte vill genomföra bokningen 16.30 en vardag när supervisor gått hem. En annan sa på helgen att ”skyteam har stängt” och att de därför inte kunde boka på helger. Efter att ha blivit ombedd att konferera med supervisor två gånger gick agenten till slut med på att skapa en bokning och hålla platserna, för att ställa ut biljetten på måndagen. Lovande att ringa upp tidigt på morgonen, hände aldrig.
En av alla agenter var åtminstone så snäll att hon ringde för att kolla hur det hade gått, och kunde då ställa ut biljetterna. Dock ringde hon tillbaks och trodde att hon behövde ta ordinarie poängpris trots att jag använt voucher, och tog också ut en telefonavgift som jag dock senare fick tillbaks. Kan också tillägga att denna agent verkade vara informerad om att något hänt med ADP för jag tittade på en resa från London i ett skede och hon verkade tro att jag ”skatterna skulle bli jättedyra” oavsett om jag la till feeder, ville kolla detta med supervisor innan eventuell bokning.