Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september

Om SAS felaktigt tar ut den är det ett problem enligt brittisk lag, inte nödvändigtvis EU lag. EU kan inte direkt ingripa i brittisk skattepolitik men om SAS inte redovisar avgiften korrekt kan det bli en fråga för brittiska myndigheter.
Du menar att man kan fakturera ut ett belopp man påstår vara en utländsk skatt till en svensk kund och det är lagligt i Sverige? Det skulle på någpt sätt inte vara ett bedrägeri?

Jag tänker lägga på Australisk GST på alla mina fakturor i framtiden!

PS
Brottsbalken 9 paragrafen
Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

Jag ser inget undantag för den som vilseleder genom att hänvisa till en utländsk skatt.

Last edited:
Commission Notice – Guidance on the interpretation and application of Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market.

Under sektion 4.3.4. Issues relevant in particular to air transport:
"Also, procedures put in place should not make it difficult to reclaim taxes and charges no longer due. Otherwise, this could amount to a lack of professional diligence within the meaning of Article 5(2) UCPD and an aggressive practice under Articles 8 and 9, in particular Article 9(d) UCPD."

Ingen av oss vet varför SAS har valt att lägga till denna avgift eftersom det är många faktorer som spelar in bakom kulisserna. Jag har själv haft ett stopp på LHR som initialt var 16 timmar men som senare blev 28 timmar.

Fick jag betala APD skatt? Nej.
Fick SAS betala? Troligtvis.

Det är möjligt att SAS om de inte återbetalar den direkt planerar att återbetala denna avgift vid ett senare tillfälle efter resan. Vi vet också inte exakt hur feeder flights fungerar i samband med en redan befintlig bokning. Det kan vara så att SAS fått avslag från brittiska myndigheter och därför nu måste betala skatten. I slutädan är det en fråga som gäller de brittiska myndigheterna och EU har ingen direkt inblandning i denna specifika situation.

APD
Ingen av oss vet varför SAS har valt att lägga till denna avgift eftersom det är många faktorer som spelar in bakom kulisserna. Jag har själv haft ett stopp på LHR som initialt var 16 timmar men som senare blev 28 timmar.

Fick jag betala APD skatt? Nej.
Fick SAS betala? Troligtvis.

Det är möjligt att SAS om de inte återbetalar den direkt planerar att återbetala denna avgift vid ett senare tillfälle efter resan. Vi vet också inte exakt hur feeder flights fungerar i samband med en redan befintlig bokning. Det kan vara så att SAS fått avslag från brittiska myndigheter och därför nu måste betala skatten. I slutädan är det en fråga som gäller de brittiska myndigheterna och EU har ingen direkt inblandning i denna specifika situation.

IRROPS har undantaget från APD.

Om jag startar ett nytt flygbolag idag utan pengar, utan skatterepresentant i Storbritannien och flyger det för första gången från London idag, kommer APD att beräknas som betalningsskyldig 7 dagar efter flygningen. Oavsett biljettdatum.

Flygbolag med en skatterepresentant i Storbritannien har ännu mer flexibla villkor på vissa sätt.

“Det kan vara så att SAS fått avslag från brittiska myndigheter och därför nu måste betala skatten”? Nej.

Last edited:
Om man inte får tillbaka skatten för UK låter det ju som att strategin ”boka long-haul online, lägg till feeders på telefon” blir extremt dyr för Virgin-flygen. Men har jag förstått det rätt att man får boka ben för ben igen om alla flyg är i samma bokningsklass?

en vän fick tillbaka lhr skatten c-klass vid ombokning med feederflight för någon vecka sen….

Segt om detta tillkommer.. då dör ju även virgin…

Återbetalas skatt innm 24 h ens?

Som tidigare konstaterat är kunskapsnivån på medarbetarna under all kritik just nu. Pratade med sju personer över tre dagar innan jag till sist fick en resa bokad.

Jag skulle resa till en destination där det är ont om businessplatser på sista (korta) flighten, och vissa av dessa avgångar verkar dessutom verkar vara married segments, andra inte. Vill därför resonera med kundtjänst och fråga om de kunde lägga ner samtliga ben i bokningen och testa så att den skulle gå att genomföra, må det vara i två steg (boka, boka om och lägg på feeder). Detta för att inte slösa en massa tid med att behöva debattera om ben för ben och sedan avboka resor kors och tvärs för att prova utfallet på 5-6 potentiella resdatum.

Majoriteten av medarbetarna påstod att man inte kan blanda kabinklass på en biljett. Läste högt från hemsidan för fyra av dem, varav tre var så oförstående att jag bad dem gå in och läsa själva. Två stod på sig, varpå jag insisterade att de pratade med supervisor, som bekräftade att feeders i ekonomi var ok.

Även på diamondsupporten är vissa i personalen så oerfarna att de inte vill boka utan handhållning, ex en som inte vill genomföra bokningen 16.30 en vardag när supervisor gått hem. En annan sa på helgen att ”skyteam har stängt” och att de därför inte kunde boka på helger. Efter att ha blivit ombedd att konferera med supervisor två gånger gick agenten till slut med på att skapa en bokning och hålla platserna, för att ställa ut biljetten på måndagen. Lovande att ringa upp tidigt på morgonen, hände aldrig.

En av alla agenter var åtminstone så snäll att hon ringde för att kolla hur det hade gått, och kunde då ställa ut biljetterna. Dock ringde hon tillbaks och trodde att hon behövde ta ordinarie poängpris trots att jag använt voucher, och tog också ut en telefonavgift som jag dock senare fick tillbaks. Kan också tillägga att denna agent verkade vara informerad om att något hänt med ADP för jag tittade på en resa från London i ett skede och hon verkade tro att jag ”skatterna skulle bli jättedyra” oavsett om jag la till feeder, ville kolla detta med supervisor innan eventuell bokning.

De har ju dock rätt i att ”Skyteam” är stängt på helgerna. Det har väl alltid varit fallet, ibland har vissa tur och får en agent som ordnar det ändå men man ska ju inte utgå från att det går.

De har ju dock rätt i att ”Skyteam” är stängt på helgerna. Det har väl alltid varit fallet, ibland har vissa tur och får en agent som ordnar det ändå men man ska ju inte utgå från att det går.
Skillnaden nu är att allt verkar skickas till "eurobonus-avdelningen" för biljettering både när det gäller SkyTeam- och SAS-awards. Tidigare kunde man ha tur och hitta agenter som löste allt direkt i samtalet.

Det där med APD, även min agent påstod att det var svindyrt från London och att det inte skulle bli någon skillnad när jag la på feeders, skulle antagligen bli dyrare menade han. Sedan blev det ändå billigare och jag fick tillbaks pengar när väl biljetten var utställd. Då var agenten duktig i övrigt och fixade fyra feeders på två olika bokningar åt mig samtidigt och framstod som han hade koll.
Detta var några månader sedan men kanske ändå en datapunkt som kan visa att detta inte är något dom har riktig koll på, ens dom som har koll i övrigt.

Toppen