Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Jag skulle inte lita en sekund på att de lagt ner "significant resources" för att blocka företag som awardfares.
Skulle snarare säga att ser är företag som awardfares som lagt ner significant resources på att ta sig runt begränsningarna i sas system under de senaste åren. Det är ju hela deras affärsmodell, att ta betalt för att lägga resurser på att ta sig runt sas begränsningar...

Skulle snarare säga att ser är företag som awardfares som lagt ner significant resources på att ta sig runt begränsningarna i sas system under de senaste åren. Det är ju hela deras affärsmodell, att ta betalt för att lägga resurser på att ta sig runt sas begränsningar...
Ja, men det var ju inte riktigt vad de skrev i sitt nyhetsbrev :p

Lägger man en gräns på inloggad användare begränsar det återigen oskyldiga användare medan skraparen lägger upp tusentals användarkonto, cyklar inloggningen och håller sig under gränsen.
Här känns det ändå som att det vore lätt att spärra "fejk-konton" från sökningar. T.ex. kräva att det finns kontoaktivitet i form av resor, EB-transaktioner eller motsvarande. Kontot måste ha minst 50% av poängkostnaden av resan man söker?

Jag har svårt att se Awardfares som den fruktansvärda boven i dramat. De existerar ju för att fylla ett väldigt konkret behov från SAS kunder, som inte SAS själva fyller.

Om SAS bara hade tillhandahållit en fungerande söktjänst så hade ju företag som Awardfares helt upphört att existera, på dagen.

Kontot måste ha minst 50% av poängkostnaden av resan man söker?
Det tycker jag är ett dåligt förslag, Jag har i nuläget nästan inga EB poäng men däremot en hög Membership Rewards som jag kan överföra.
Visst som det ser ut i nuläget kommer resan vara långt borta innan mina poäng kommer in men man vill ju ändå kunna bilda sig en uppfattning, samma sak gäller väl för de som funderar på att investera i EB med kreditkort osv.

Jag har svårt att se Awardfares som den fruktansvärda boven i dramat. De existerar ju för att fylla ett väldigt konkret behov från SAS kunder, som inte SAS själva fyller.

Om SAS bara hade tillhandahållit en fungerande söktjänst så hade ju företag som Awardfares helt upphört att existera, på dagen.
Man kan också se det som att tack vare tjänster som AF, så har SAS strypt möjligheterna att söka efter bonusresor till ett minimum, för de som inte använder dylika tjänster...

Man kan också se det som att tack vare tjänster som AF, så har SAS strypt möjligheterna att söka efter bomusresor till ett minimum, för de som inte använder dylika tjänster...

Så skulle man kanske kunna se det, ifall SAS NÅGONSIN hade erbjudit en bra söktjänst. Men det har ALDRIG varit en prio, vare sig nu eller på Star Alliance-tiden.

Ingen har väl kallat dem boven, men att så aggressivt anklaga SAS för det ena och andra när SAS egentligen bara inte vill att tredje part ska orsaka en massa kostnader är lite... tondövt.

Det tycker jag är ett dåligt förslag, Jag har i nuläget nästan inga EB poäng men däremot en hög Membership Rewards som jag kan överföra.
Visst som det ser ut i nuläget kommer resan vara långt borta innan mina poäng kommer in men man vill ju ändå kunna bilda sig en uppfattning, samma sak gäller väl för de som funderar på att investera i EB med kreditkort osv.
Ja, vore kanske en i paletten av verktyg. Tanken är att man skulle måsta bevisa att man är ett riktigt konto på något sätt ändå. "Spökkonton" reser inte, har inte AMEX poäng inkommande, och de sitter knappast heller med 100k EB poäng lallande. Ha en lista på aktivitetstecken, och ifall kontot uppfyller 3/5 eller 2/5 så anses kontot vara äkta. Ifall inte, tillåt EB-medlem att ringa in och låsa upp sökfunktionen.
Allt för att göra det skitdyrt att ha tusentals konton igång bara för att skrapa sökningarna.

Så skulle man kanske kunna se det, ifall SAS NÅGONSIN hade erbjudit en bra söktjänst. Men det har ALDRIG varit en prio, vare sig nu eller på Star Alliance-tiden.
Fast så som den är nu så fungerar den riktigt uselt, får ju timer-block titt som tätt. Och DET beror garanterat på att de försöker så gott som de kan att blocka de som missbrukar api:erna, problemet är bara att det inte är så träffsäkert, så det är den "vanliga kunden" som drabbas.

Jag vet vilka jag ser som bovarna i dramat här, men det betyder inte att jag är nöjd med grundtjänsten från SAS heller.

Ja, vore kanske en i paletten av verktyg. Tanken är att man skulle måsta bevisa att man är ett riktigt konto på något sätt ändå. "Spökkonton" reser inte, har inte AMEX poäng inkommande, och de sitter knappast heller med 100k EB poäng lallande. Ha en lista på aktivitetstecken, och ifall kontot uppfyller 3/5 eller 2/5 så anses kontot vara äkta. Ifall inte, tillåt EB-medlem att ringa in och låsa upp sökfunktionen.
Allt för att göra det skitdyrt att ha tusentals konton igång bara för att skrapa sökningarna.
Miles & More kräver (iaf tidigare) att man tjänat in 7500 miles innan man fick tillåtelse att söka efter bonusresor. Går saldot under det så stoppas möjligheten. Inte en perfekt lösning, men en twist till på temat kontovalidering.

Toppen