Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Fast så kan man väl säga om business också i vissa fall? Det kostar ca 67000kr för 2 vuxna att åka ToR arn-la i business, men du måste spendera 130k+ för att kunna boka det med poäng.
En ekonomibiljett till Asien som kostar 7000kr per person utanför loven, 14000kr för två. Med Amex Elite så behöver man ha spenderat 475000kr. Förutsätter vi att det tar ett år så har man även lagt 6000kr i årsavgift. På det ändrade köpbeteenden som är svåra att kvantifiera (t.ex att man valt en dyrare butik för att de tar Amex, eller bara spenderar mer pengar i övrigt. Syftet med dessa kort är att uppmuntra konsumtion).

På bonusresan måste man även betala skatter på 1500-2500kr och på det dålig tillgänglighet med begränsat antal datum även i ekonomi. Lägg därtill all tid och huvudvärk som krävs för att få ihop resan och faktumet att bonusplatser aldrig finns tillgängliga när/dit man vill resa. Jag skulle påstå att värdet av dessa biljetter är betydligt lägre än motsvarande resa bokad för pengar i rabatterad ekonomiklass. Konservativt räknat en besparing på 3000-4000kr.

För business class är kalkylen annorlunda. Där går man plus flera gånger om givet att man lyckas hitta tillgänglighet. Även om tillgängligheten är ännu mer begränsad så kan man räkna hem investeringen i tid, pengar och huvudvärk.

Redan med awardfares hade jag extremt svårt att hitta ToR till Asien i business.

Nu, utan awardfares, tror jag att det lika bra är att kasta in handduken och boka resor till USA med kvarvarande poäng och skita i poängjakten framöver.

En ekonomibiljett till Asien som kostar 7000kr per person utanför loven, 14000kr för två. Med Amex Elite så behöver man ha spenderat 475000kr. Förutsätter vi att det tar ett år så har man även lagt 6000kr i årsavgift. På det ändrade köpbeteenden som är svåra att kvantifiera (t.ex att man valt en dyrare butik för att de tar Amex, eller bara spenderar mer pengar i övrigt. Syftet med dessa kort är att uppmuntra konsumtion).

På bonusresan måste man även betala skatter på 1500-2500kr och på det dålig tillgänglighet med begränsat antal datum även i ekonomi. Lägg därtill all tid och huvudvärk som krävs för att få ihop resan och faktumet att bonusplatser aldrig finns tillgängliga när/dit man vill resa. Jag skulle påstå att värdet av dessa biljetter är betydligt lägre än motsvarande resa bokad för pengar i rabatterad ekonomiklass. Konservativt räknat en besparing på 3000-4000kr.

För business class är kalkylen annorlunda. Där går man plus flera gånger om givet att man lyckas hitta tillgänglighet. Även om tillgängligheten är ännu mer begränsad så kan man räkna hem investeringen i tid, pengar och huvudvärk.
Ett tillägg bara och det är enkelresor i ekonomi eller premium. När det behovet finns till exempel när man hittar en deal åt ett håll eller vill åka olika bolag/allians pga schema, så kan enkelresor vara rätt dyra. Jag bokade nyligen en enkel i premium med SAS till USA och i ekonomi hem med Lufthansa, så fick jag till rimliga restider med bara ett byte på exakt datum jag ville åka. Det funkade bara eftersom jag kunde boka på poäng.

Fan, där dog hoppet igen: https://blog.awardfares.com/sas-eurobonus-skyteam-search-updates/?utm_source=brevo&utm_campaign=SAS SkyTeam Changes&utm_medium=email

"SAS has chosen to actively block access. They are spending significant resources, both effort and money, implementing measures specifically designed to prevent third-party tools from helping EuroBonus members search for and book award flights on SkyTeam partners.".
Detta känns ändå som sanning med modifikation. SAS har väl bara lagt in en spärr på för många sökningar inom ett tidsspann, som slår på alla som söker.
Det är alltså inte bara dessa verktyg som påverkas.

Hej,

Jag har inte bokat Award sedan SAS gick ur Star Alliance men då jag har 2st 241 vouchers som går ut till årsskiftet tänkte jag göra ett försök. Utgår från GOT och kan tänka mig vilket resmål som helst inom Europa.

Man tänker att med så brett letande borde det gå att hitta något... Men det finns ju inte ett skit att boka hur jag än vrider och vänder på det?

Dessutom har jag hamnat i ett läge där jag bara ser detta hela tiden:
1762524264179.png

Missar jag något här? Att hitta awardresor har ju alltid varit utmanande, men nu är det ju faktiskt i praktiken helt omöjligt? Är det alltid så här eller har jag bara otur med att det är så just nu?

V

Hej,

Jag har inte bokat Award sedan SAS gick ur Star Alliance men då jag har 2st 241 vouchers som går ut till årsskiftet tänkte jag göra ett försök. Utgår från GOT och kan tänka mig vilket resmål som helst inom Europa.

Man tänker att med så brett letande borde det gå att hitta något... Men det finns ju inte ett skit att boka hur jag än vrider och vänder på det?

Dessutom har jag hamnat i ett läge där jag bara ser detta hela tiden:
Visa bifogad bild 169890

Missar jag något här? Att hitta awardresor har ju alltid varit utmanande, men nu är det ju faktiskt i praktiken helt omöjligt? Är det alltid så här eller har jag bara otur med att det är så just nu?

V

Logga ut och logga in igen. Brukar städa upp det där.

Fan, där dog hoppet igen: https://blog.awardfares.com/sas-eurobonus-skyteam-search-updates/?utm_source=brevo&utm_campaign=SAS SkyTeam Changes&utm_medium=email

"SAS has chosen to actively block access. They are spending significant resources, both effort and money, implementing measures specifically designed to prevent third-party tools from helping EuroBonus members search for and book award flights on SkyTeam partners.".
Intressant hur de svingar brett och vilt mot SAS med massa "anklagelser" och beskyller dom för en massa, för att i nästa mening säga att man vill ha ett samarbete och söker efter något sätt att komma i kontakt med dom för att lösa detta.
En lite mer vänskaplig approach kanske är att föredra om man söker ett samarbete istället för att "smutskasta" den man vill samarbeta med.

Jag skulle inte lita en sekund på att de lagt ner "significant resources" för att blocka företag som awardfares.
Skrevs ju ovan lite vad problemet var, sökningar i "lagom mängd" är inga problem, sökningar i "stora mängder" är ett problem.

Detta känns ändå som sanning med modifikation. SAS har väl bara lagt in en spärr på för många sökningar inom ett tidsspann, som slår på alla som söker.
Det är alltså inte bara dessa verktyg som påverkas.
Jag har hört mycket om den här spärren men i dag har iaf inte jag slagit i något. Tvärtom, Skyteam söket var ganska snabbt och stabilt för mig. (Sedan har jag inte sökt på länge, så jag hade kanske lite tillgodo)

Jag skulle inte lita en sekund på att de lagt ner "significant resources" för att blocka företag som awardfares.
Skrevs ju ovan lite vad problemet var, sökningar i "lagom mängd" är inga problem, sökningar i "stora mängder" är ett problem.

Problemet är kanske att reglera lagom mängd om någon jobbar "black hat" och skrapar data med metoder som ser ut som vanliga användare.

Lägger man en gräns på antalet söknigar från ett viss ip-nummer drabbar det alla vanliga användare medan skraparen ser till att cykla IP-nummer och hålla sig under gränsen och ändå kunna göra miljoner slagningar. Lägger man en gräns på inloggad användare begränsar det återigen oskyldiga användare medan skraparen lägger upp tusentals användarkonto, cyklar inloggningen och håller sig under gränsen.

Nu vet jag ju inte exakt hur awardfares skrapar, men man skulle ju kunna tänka sig att SAS de senaste dagarna lagt lite resurser på att identifiera och blocka användar-konton?

När det gäller delen med att "prevent third-party tools from... book award flights on SkyTeam partners." noterade jag en extra pop-up idag. Som sagt jag har inte bokat på länge så det kanske varit så här innan, men det var första gången jag fick en 2FA kod på det mobilnummer som är kopplat till mitt konto. Utan den gick bokningen inte igenom, och en tredje-parts-bokare behöver alltså ha tillgång till sina kunders mobiltelefoner. Det kan bli lite jobbigt för dem.

Last edited:
Toppen