Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

För en som inte har varit med särskilt lång tid. Låt oss säga att SAS snart går tillbaka till sina tidigare rutiner för släpp av award flights. Någon kommer ihåg hur det var då?

Konkret exempel, om man vill boka två Business class med SAS från Stockholm till Tokyo. Om man sitter upp vid midnatt varje dag hur ofta kom det awards och hur många är kvar 1 timme efter det? Var blockout bara sommaren och skollov eller var det även blockout under attraktiva perioder som körsbärsblomningen? När det kom awards kunde man själv boka Stockholm-Köpenhavn-Tokyo själv online direkt när Köpenhavn-Tokyo släpptes. Eller var man tvungen att först boka Köpenhavn-Tokyo sedan ringa in för att lägga till Stockholm-Köpenhavn? Om man fick ringa in, behövde man betala för ändringen?

Vet att det är många frågor men jag kommer att behöva relativt snart bestämmer mig om man ska satsa AMEX poäng på AVIOS eller Eurobonus. Och då blir frågan SAS eller Finnair Business till Japan aktuell. Och Finnair verkar har väldigt bra tillgång i Business till Japan, även om det är lite dyrare räknat i både AMEX Poäng och avgifter.

Jag vet det är inte 100% att jämföra tidigare mönster med framtiden, särskilt eftersom konkurrensen om platserna kan vara helt annorlunda, men det finns vissa scenarios som skulle troligen få mig att helt glömmer bort AMEX poäng till Eurobonus.,

För en som inte har varit med särskilt lång tid. Låt oss säga att SAS snart går tillbaka till sina tidigare rutiner för släpp av award flights. Någon kommer ihåg hur det var då?

Konkret exempel, om man vill boka två Business class med SAS från Stockholm till Tokyo. Om man sitter upp vid midnatt varje dag hur ofta kom det awards och hur många är kvar 1 timme efter det? Var blockout bara sommaren och skollov eller var det även blockout under attraktiva perioder som körsbärsblomningen? När det kom awards kunde man själv boka Stockholm-Köpenhavn-Tokyo själv online direkt när Köpenhavn-Tokyo släpptes. Eller var man tvungen att först boka Köpenhavn-Tokyo sedan ringa in för att lägga till Stockholm-Köpenhavn? Om man fick ringa in, behövde man betala för ändringen?

Vet att det är många frågor men jag kommer att behöva relativt snart bestämmer mig om man ska satsa AMEX poäng på AVIOS eller Eurobonus. Och då blir frågan SAS eller Finnair Business till Japan aktuell. Och Finnair verkar har väldigt bra tillgång i Business till Japan, även om det är lite dyrare räknat i både AMEX Poäng och avgifter.

Jag vet det är inte 100% att jämföra tidigare mönster med framtiden, särskilt eftersom konkurrensen om platserna kan vara helt annorlunda, men det finns vissa scenarios som skulle troligen få mig att helt glömmer bort AMEX poäng till Eurobonus.,
Jag vet inte exakt hur det varit med Haneda men jag har bokat direkt vid släpp (efter midnatt) till en annan destination tidigare. Det går att boka online.

Men sedan SAS gått med i skyteam känns de som att släppen sker random. Verkar också som att vissa avgångar inte har business i sina släpp heller.

Hade jag varit du, hade jag kört på Avios och Finnair. Det är inte hysteriska avgifter där och möjligheterna mycket större. Finnair garanterar dessutom minst 2 awards i business på samtliga flyg.

Tja, om du i första hand är intresserad av att flyga till Japan i business med poäng och med endera SAS eller Finnair själva, är det väl ingen större tvekan om att du ska satsa på Finnair. SAS har en linje CPH-HND (just nu fyra avgångar/vecka, men fem ligger inplanerade lite framåt), medan Finnair flyger till HND, NRT, NGO och KIX (just nu 24 avgångar/vecka, men de drar ner lite senare i höst), och det verkar som att Finnair numera släpper bonusplatser mer förutsägbart än SAS. Så det finns klart fler bonusplatser att slåss om totalt sett. Så jag håller helt med @Davvelavve.

Eurobonus fördelar för den Sverige-baserade är ju framför allt att det är lätt att tjäna in poäng och status (genom att flera olika kanaler kan användas), förutom själva linjenätet från ARN, CPH, OSL. Men det är väl framför allt bonusplatser i premiumkabin till USA där kombinationen mellan poängprissättning och tillgång fortfarande är ett hyggligt starkt plus för SAS? Men till Ost- och Sydostasien är Eurobonus inte mycket att hänga i julgranen idag, inte minst för att tillgången till Skyteam-bonusplatser i premiumkabin är så usel. Till den delen av världen har Skyteam visat sig vara ett rejält nedköp, vilket förstärks av de bolag som kostar dubbelt för Eurobonus respektive inte är tillgängliga alls. Totalt sett är ju Skyteam en lite större allians än Oneworld (som i och för sig har "Indopac" minus Fastlandskina som ett av sina styrkeområden), men det märks inte så mycket via Eurobonus tillgång hos partners.

Om det är Amex MR du tänker växla, så ger för övrigt Avios bättre värde för pengarna generellt sett. En BA-Avios brukar värderas till c:a en pence, 12-13 öre, jämfört med vår typiska värdering 10 öre av en Eurobonus-bonuspoäng, men ändå så kostar en Avios färre MR (20 mot 29). Sedan finns det riktigt dåliga användningsområden för Avios, framför allt p.g.a. BAs och vissa andra bolags ibland absurt höga avgifter, t.ex. long haul i economy.

Sedan har väl Finnair Plus vissa andra nackdelar jämfört med Eurobonus, som att det är svårare att uppnå status, att det är begränsat med möjligheter till poängintjäning i Sverige och att poängen går ut efter 18 månader med inaktivitet.

När awards släpptes kontinuerligt och innan det var pandemi samt krig mellan Europa och Asien så släpptes platser midnatt lokal tid 330 dagar innan.

Om platserna var kvar 1 minut efter de släppts hade man tur.

Du kan inte boka CPH-ARN samtidigt som TYO-CPH släpps då Japan är före Europa i tid.

Tokyo har varit den destination som över tid varit absolut svårast att få till Awards till med SAS. Och detta innan det fanns en grupp på Facebook med 40k folk i som nu också är ute efter dessa biljetter.

När awards släpptes kontinuerligt och innan det var pandemi samt krig mellan Europa och Asien så släpptes platser midnatt lokal tid 330 dagar innan.

Om platserna var kvar 1 minut efter de släppts hade man tur.

Du kan inte boka CPH-ARN samtidigt som TYO-CPH släpps då Japan är före Europa i tid.

Tokyo har varit den destination som över tid varit absolut svårast att få till Awards till med SAS. Och detta innan det fanns en grupp på Facebook med 40k folk i som nu också är ute efter dessa biljetter.
Tack. Mycket hjälpsamt. Om man lyckas boka TYO-CPH är det möjligt att senare lägga till CPH-ARN utan att det kosta mer poäng? Om svaret är ja, jag gissar det är ett samtal som krävs men kostar det även pengar?

Jag kommer att bevaka och se om SAS börjar släppa Business class till TYO igen och hur fort de försvinna fram tills jag måste ta beslut om vart AMEX poängen ska gå. Om någon undrar varför jag måste göra något med AMEX poängen är det för att jag betalade för dottern att ha kortet i ett år (synd att jag gjorde det i januari istället för nu i september) och hon har lovat ger delar Eurobonus poäng (eller transfer AVIOS) så fort den andra hälften av signup poängen eftersom hon vill inte behålla/betala kortet ett år till (hon har haft svårt att använda Dinner för 2 förmånen så kortet har inte så mycket värde för henne)

Tack. Mycket hjälpsamt. Om man lyckas boka TYO-CPH är det möjligt att senare lägga till CPH-ARN utan att det kosta mer poäng? Om svaret är ja, jag gissar det är ett samtal som krävs men kostar det även pengar?

Jag kommer att bevaka och se om SAS börjar släppa Business class till TYO igen och hur fort de försvinna fram tills jag måste ta beslut om vart AMEX poängen ska gå. Om någon undrar varför jag måste göra något med AMEX poängen är det för att jag betalade för dottern att ha kortet i ett år (synd att jag gjorde det i januari istället för nu i september) och hon har lovat ger delar Eurobonus poäng (eller transfer AVIOS) så fort den andra hälften av signup poängen eftersom hon vill inte behålla/betala kortet ett år till (hon har haft svårt att använda Dinner för 2 förmånen så kortet har inte så mycket värde för henne)
Köpenhamn och Stockholm är samma poäng och en feeder kostar aldrig mer poäng då den måste vara i samma zon.

Ja det är en kostnad att lägga till feeders, plus att skatter och avgifter kan ändras.

Vad tror ni, ger detta hopp om att Virgin-kranen på awards öppnas upp igen?

Eller är det på grund av detta som tillgången strypts rejält? Att tillgången försvunnit som en del i dessa förhandlingar.

Man kan alltid hoppas, ett halmstrå också kan kanske prishöjningen som verkar på g vara. Ingen rolig historia just nu.

Toppen