För en som inte har varit med särskilt lång tid. Låt oss säga att SAS snart går tillbaka till sina tidigare rutiner för släpp av award flights. Någon kommer ihåg hur det var då?
Konkret exempel, om man vill boka två Business class med SAS från Stockholm till Tokyo. Om man sitter upp vid midnatt varje dag hur ofta kom det awards och hur många är kvar 1 timme efter det? Var blockout bara sommaren och skollov eller var det även blockout under attraktiva perioder som körsbärsblomningen? När det kom awards kunde man själv boka Stockholm-Köpenhavn-Tokyo själv online direkt när Köpenhavn-Tokyo släpptes. Eller var man tvungen att först boka Köpenhavn-Tokyo sedan ringa in för att lägga till Stockholm-Köpenhavn? Om man fick ringa in, behövde man betala för ändringen?
Vet att det är många frågor men jag kommer att behöva relativt snart bestämmer mig om man ska satsa AMEX poäng på AVIOS eller Eurobonus. Och då blir frågan SAS eller Finnair Business till Japan aktuell. Och Finnair verkar har väldigt bra tillgång i Business till Japan, även om det är lite dyrare räknat i både AMEX Poäng och avgifter.
Jag vet det är inte 100% att jämföra tidigare mönster med framtiden, särskilt eftersom konkurrensen om platserna kan vara helt annorlunda, men det finns vissa scenarios som skulle troligen få mig att helt glömmer bort AMEX poäng till Eurobonus.,
Konkret exempel, om man vill boka två Business class med SAS från Stockholm till Tokyo. Om man sitter upp vid midnatt varje dag hur ofta kom det awards och hur många är kvar 1 timme efter det? Var blockout bara sommaren och skollov eller var det även blockout under attraktiva perioder som körsbärsblomningen? När det kom awards kunde man själv boka Stockholm-Köpenhavn-Tokyo själv online direkt när Köpenhavn-Tokyo släpptes. Eller var man tvungen att först boka Köpenhavn-Tokyo sedan ringa in för att lägga till Stockholm-Köpenhavn? Om man fick ringa in, behövde man betala för ändringen?
Vet att det är många frågor men jag kommer att behöva relativt snart bestämmer mig om man ska satsa AMEX poäng på AVIOS eller Eurobonus. Och då blir frågan SAS eller Finnair Business till Japan aktuell. Och Finnair verkar har väldigt bra tillgång i Business till Japan, även om det är lite dyrare räknat i både AMEX Poäng och avgifter.
Jag vet det är inte 100% att jämföra tidigare mönster med framtiden, särskilt eftersom konkurrensen om platserna kan vara helt annorlunda, men det finns vissa scenarios som skulle troligen få mig att helt glömmer bort AMEX poäng till Eurobonus.,