Senaste nytt

Tillgänglighet award flights med SAS efter 1 september 2024

Otroligt tråkigt och kasst utbud för business. Har tre vouchers och bortåt 260k poäng som knappt går att använda. Finns det NÅGOT som tyder på att det här är en parantes i historien, eller är det det nya normala? Amex Elite blir i det närmsta värdelöst.
Inget direkt vad jag tror men saker och ting ändras ju ständigt. Virgin får man väl säga är som alla andra nu, var det något tillfälligt bör det ju ha lösts vid det här laget.
Prishöjningen som läckt kan ju också vara en grej som kanske ändrar, att de hållit inne tills den slår igenom (1 nov?).
Annars är väl stora ”möjligheten” om/när det blir full integration (eller inte) med Flying Blue.

Otroligt tråkigt och kasst utbud för business. Har tre vouchers och bortåt 260k poäng som knappt går att använda. Finns det NÅGOT som tyder på att det här är en parantes i historien, eller är det det nya normala? Amex Elite blir i det närmsta värdelöst.
Finns inte ens economy till USA.

Finns inte ens economy till USA.
Ekonomiklass till USA finns, men då är poängen i stort sett värdelösa enligt mig om man räknar in anskaffningskostnaden (årsavgift för kort, ändringar i köpbeteende, transaktionsavgifter för räkningsbetalningar, etc) och tiden det tar för att samla ihop poängen. Ekonomibiljetter överlag är så pass billiga att det blir en förlustaffär att boka dem för poäng. Ekonomi till Thailand kan man hitta för 4-6K SEK på många datum utanför lov och storhelger, USA så lite som 3-5K eller 6-7K i premium economy.

Amex Elite är nog påväg att mer och mer bli ett nischkort och inte en massmarknadsprodukt som det tidigare har varit. Nördar som kan åka närsomhelst utan hänsyn till barn, skollov och säsong kommer fortfarande inte ha några större problem att hitta bonusresor i business och få ut värde av kortet. För resterande är det nog läge att byta till billigare kort t.ex Amex Gold Rewards eller SAS MasterCard Premium, då med längre sparhorisont eller mindre ambitiösa bonusresor.

Ekonomiklass till USA finns, men då är poängen i stort sett värdelösa enligt mig om man räknar in anskaffningskostnaden (årsavgift för kort, ändringar i köpbeteende, transaktionsavgifter för räkningsbetalningar, etc) och tiden det tar för att samla ihop poängen. Ekonomibiljetter överlag är så pass billiga att det blir en förlustaffär att boka dem för poäng. Ekonomi till Thailand kan man hitta för 4-6K SEK på många datum utanför lov och storhelger, USA så lite som 3-5K eller 6-7K i premium economy.

Amex Elite är nog påväg att mer och mer bli ett nischkort och inte en massmarknadsprodukt som det tidigare har varit. Nördar som kan åka närsomhelst utan hänsyn till barn, skollov och säsong kommer fortfarande inte ha några större problem att hitta bonusresor i business och få ut värde av kortet. För resterande är det nog läge att byta till billigare kort t.ex Amex Gold Rewards eller SAS MasterCard Premium, då med längre sparhorisont eller mindre ambitiösa bonusresor.
Jag var otydlig, finns via partners men SAS själva har ej släppt några biljetter till USA. Då jag har SAS Amex premium så är dessvärre premium economy det bästa jag kan få till numera. Poängen för vouchers når jag dock via vanlig vardagsspendering, så det ser jag ej som någon förlustaffär. Också skönt att endast behöva betala för 2 barnbiljetter istället för att punga upp för 2 vuxna + 2 barn, vilket gick på typ 36 rök totalt för vår sommarsemester till Los Angeles.

Är det inte lustigt att SAS ej kommunicerar något kring bristen av bonusresor från maj och framåt? Sommarens biljetter bör väl ha släppts för ca 2 månader sedan.
Nej sommaren är vanligtvis blackout, samt att man verkar frångått att släppa biljetter 330d innan avgång och nu mer släpper i bulk över 1-2 månadsperioder. SAS har mig veterligen aldrig kommunicerat något kring släpp av bonusresor.

Jag tror detta är det nya normala tills en ev sammanslagning med FlyingBlue och då med dynamiska (dyra) priser. Går precis @Jonas C skriver att hitta värde om man är flexibel. Klaga här eller som många andra gör i FB-grupp på utbudet ger föga. Rösta med fötterna och ta en paus från EuroBonus och testa något annat; AmEx Gold Rewards i kombo med Revolut är nog en rätt bra kombo. Släpp tanken på longhaul business använd poängen och vouchers på en trevlig semester i Europa i business (där finns tillgänglighet).

Lite OT, men som gränsar till samma sak:
När Strawberry gjorde om sitt program, så det blev värdelöst i mina ögon släppte jag det programmet helt trots flera år som trogen kund (lifetime platinum) och bytte rakt av till Scandic. Jag röstade med fötterna/plånboken - att det sen inte riktigt gett det utfallet jag önskat dvs nedläggning av Spenn är ju synd. Men jag tycker de verkar köra ständiga kampanjer för att försöka få folk att satsa på deras hittepå-bonusprogram, så speciellt bra går det nog inte.

Last edited:
Inget direkt vad jag tror men saker och ting ändras ju ständigt. Virgin får man väl säga är som alla andra nu, var det något tillfälligt bör det ju ha lösts vid det här laget.
Prishöjningen som läckt kan ju också vara en grej som kanske ändrar, att de hållit inne tills den slår igenom (1 nov?).
Annars är väl stora ”möjligheten” om/när det blir full integration (eller inte) med Flying Blue.
Prishöjningen som har läckt? Har missat detta, kan någon dela mer detaljer?

Prishöjningen som har läckt? Har missat detta, kan någon dela mer detaljer?
Finns en tråd men hittar inte. En stund låg en ny awardtabell ute på norska/danska(?) sidan. Ca 15% höjning men vissa låg högre, vet inte om det även var lite rockader gällande zoner. Minns jag rätt var Karibien en zon som gick upp mer.

Hittade…

• Gilla
Reactions: hco
Toppen