Senaste nytt

Ta hem teknikprylar från USA för försäljning

Brukar åka med endast kamerahus och ett objektiv så fyller jag upp väskan på vägen hem (köper väl 3-5 objektiv beroende på storlek), frågar dom i tullen vart objektiven kommer ifrån så är det bara säga att man varit över och fotograferat lite.
Mountainsmith har fina ryggsäckar. B&H brukar ibland köpa upp konkurrenternas lager och sälja som "used". Nya grejer brukar de vara först med också. Dock vad gäller objektiv kan man få en lemon ibland och utan att testa några dagar vet man inte om man skall behålla det. Har råkat ut för det med ett par macros från SIGMA. Som sagt ovan man måste kunna sin nisch.
 
Brukar du försöka proppa handbagaget fullt med kameraobjektiv, iPads och allt möjligt för att tjäna några tusen?

Personligen gör jag det, jag pysslar med foto och försöker alltid hitta bra valuta på objektiv när jag är tex i USA.
Jag köper såklart objektiv som jag själv kan tänka mig använda utifall jag inte får det sålt, fast sen finns det ju vissa objektiv som man till 100% får sålt, då de är så populära.

Sist jag åkte gjorde jag ca 5000:- ren vinst på ett enda objektiv. (Inköp: 4500:- som såldes för 9.500:)
Objektivet ifråga ligger på drygt 12.500:- i Sverige så fortfarande ett bra köp av den som köpte det av mig, men givetvis gjorde jag den bästa dealen.

Kartonger och allt slängs i USA så jag inte åker på någon moms eller jobbiga tullfrågor.

Brukar åka med endast kamerahus och ett objektiv så fyller jag upp väskan på vägen hem (köper väl 3-5 objektiv beroende på storlek), frågar dom i tullen vart objektiven kommer ifrån så är det bara säga att man varit över och fotograferat lite.

Dock har det i princip aldrig stått någon i tullen på Arlanda när jag passerat.

Min fråga är, brukar ni köpa något för att sedan sälja?

Personligen ser jag det som en extra inkomst, ibland tjänar man in hela resekostnaden vilket är bra.
Den moraliska aspekten kan man ju givetvis tala om men jag ligger ju trots allt klart billigare än de lägsta på prisjakt.se

Jga brukar både Canon och Leica och Leica objektiven är tyvärr inte så mycket billigare i staterna..som ngn sa..anledningen är att Leica gluggarna inte är dussinobjektiv som canon,Nikon mfl...
Men jag brukar passa på att fylla väskan med saker som är ganska bombsäkra att sälja..specialgrejer som objektiv till tex Leica brukar inte gå så fort men däremot andra..köpte ett " used " fast 800 objektiv för 65k i US och sålde för 85k i sverige..men samma sak där..fågel fotografer är en ganska liten skara i sverige
 
Just for heads-up så inte hela bunten springer till B&H och fyller handbaggaget med objektiv: tullen i Amsterdam kör ibland extra "slumpmässiga" kontroller och de är duktiga just på fotoutrustning. Tror det värsta som kan hända är att man blir tvungen att betala moms på extra dyra grejer. YMMV som man brukar säga men det kan hända helt "slumpmässigt" ifall man har en stor splitterny kameraväska.
 

P.E.

Medlem
Är vid IAD för tillfället och åker med LH:s -8 imorgon. Har fegat lite och bara köpt en ipad, för att se vad jag kan få för den.

När jag köpte den så nämnde säljaren att det kan vara möjligt att få tillbaka momsen i samband med att jag reser ut från landet. Hur går det till? Vad ska man säga och vilka ska man tala med? :)
 

tourist

Medlem
Är vid IAD för tillfället och åker med LH:s -8 imorgon. Har fegat lite och bara köpt en ipad, för att se vad jag kan få för den.

När jag köpte den så nämnde säljaren att det kan vara möjligt att få tillbaka momsen i samband med att jag reser ut från landet. Hur går det till? Vad ska man säga och vilka ska man tala med? :)

:confused: :confused: :confused:

Vilken väldigt konstig kommentar från säljaren. USA har ju ingen nationell moms... Man har sales taxes som går till delstat, county och stad eller men dessa kommer du inte ifrån. Säljaren kanske var från Kanada som har ett system för återbetalning av GST/HST.

Det finns dock ställen i Texas (och även Louisiana?) som säljer "taxfree" till turister, men det är ju en fiffig kampanj för att locka besökare att spendera mer än de tänkt.
 
Last edited:

NiNE

Medlem
Är vid IAD för tillfället och åker med LH:s -8 imorgon. Har fegat lite och bara köpt en ipad, för att se vad jag kan få för den.

När jag köpte den så nämnde säljaren att det kan vara möjligt att få tillbaka momsen i samband med att jag reser ut från landet. Hur går det till? Vad ska man säga och vilka ska man tala med? :)

Just iPad tror jag inte du tjänar så mycket på tyvärr. De jag tog med mig sist fick jag sälja till inköpspris till slut. Det finns för många till salu på blocket, och iPad3 är inte så eftertraktad i Sverige känns det som eftersom tvåan är i princip likvärdig pga avsaknad på svensk 4G-kompabilitet.
 

P.E.

Medlem
Då var det för bra föra att vara sant, att få tillbaka sales taxen.

Jag får helt enkelt se vad jag får för den, jag återkommer om detta... :p
 
Då var det för bra föra att vara sant, att få tillbaka sales taxen.

Jag får helt enkelt se vad jag får för den, jag återkommer om detta... :p
Kom igen, det är bara 6% i DC. Det mest populära Global Refund som hanterar VAT återbäringen brukar ta sin del av kakan så man aldrig får tillbaka hela summan.
Istället får man hitta på något typ studentrabatt eller liknande, dock gäller det inte på just iPad. Men om man köper på BestBuy istället för Apple Store då kan man kvitta ut någon voucher eller rabatt på tillbehör.
 

agehall

Medlem
Som andra redan sagt, det finns ingen VAT att få tillbaka i USA. Sales tax och VAT är olika saker, det är bara vi i sverige som tycker att båda är moms.

Men det är ju lite oproffisionellt att behöva betala sales tax. Jag ser alltid till att beställa saker från någon annan delstat, så att man slipper sales tax helt.
 
Toppen