Jag har de senaste åren tagit hem följande:
a) Laddutrustning till ammunition. Proffsgejor kostar långt under en tredjedel mot i Sverige så man gör sig fortfarande en rejäl hacka.
b) Batteridrivna verktyg. Jag har tagit hem en hel uppsjö med proffsverktyg. Det enda jag köpt i Sverige är en ny laddare. Rejält mycket billigare.
c) Verktyg typ sågklingor, specialborr etc. Oftast (men inte alltid) mycket billigare.
d) Vapendelar/vapen. Har dock de senaste tre åren blivit svårare att ta med på planet, men funkar med lite förberedelser. Är oftast mycket billigare, men inte alltid.
e) Optoprodukter typ planlaser för bygge. Sådana här prylar har det gått troll i i Sverige. Kan kosta 30000 här men går att köpa för 2500 på en HomeDepot. Håller dock på att rätta till sig. Tagit hem säkert 10 sådana här och sedan sålt på blocket. Man kan tjäna enormt mycket pengar här.
Min upplevelse av att handla sådana här prylar är att mycket i USA håller mycket dålig kvalité samt att de kan vara 'annorlunda inuti' även om dom ser likadana ut på utsidan. Man måste helt enkelt vara mycket påläst och göra sin research mycket väl innan man köper någonting. Typexempel är en kamera jag köpte i USA på åttio-talet som hette 630 medans den också i Europa hette 630 men i det finstilta hette 630i (=European Version).
Värsta exemplet är en polare (icke tekniskt kunnig ska poängteras!) som köpte en flott bil när vi jobbade tillsammans i ett varmt land i Afrika. Jag var tyvärr inte inblandad i hans bilköp vilket resulterade i att när hans bil kom till Sverige så hade den ingen värme alls. Värmereglaget bestod bara av ´blått´och 'ännu mer blått'. Skulle kosta så mycket att byta ut hela värmepaketet att han fick faktiskt skicka tillbaka bilen...

...
Annars tycker jag vi Svenskar missar (pga av våra dåliga Tysk-kunskaper) att väldigt många varor i Tyskland håller 'USA-priser'. Jag köper en hel del ifrån Tyskland och är mycket nöjd. Man får ju inom EU konsumentskydd, men även 'rätt' grejor.