Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Rickard_O

Medlem
Nej, jag gjorde ju inte det (lätt att vara efterklok)... Nu när jag har fått ta del av andras upplevelser så tror jag väl att problemet kan ligga där. Får väl se om jag ger 3 en ny chans så småningom :)
Jag har varit hyfsat nöjd med mitt 3-abonnemang, har bara testat det i Thailand som icke EU/EES land dock.
Får testa lite fler länder i sommar dock :)
 
Jag har haft 3 sedan 2019, just pga 3Världen. Jag har inte utnyttjat utanför EU-roaming så mycket som jag hade tänkt mig, av kända skäl.

Jag är dock inte helt nöjd med 3. Det funkar oftast ok, men
1) Täckning på de tågsträckor jag ofta åker, Uppsala-Stockholm och Stockholm-Göteborg är inte helt bra. Det är ofta bara 3G, utan H+.
2) De nät som man hamnar på utomlands verkar ibland vara trean eller så. I USA köpte jag ett AT&T kort till Ipaden, och det var bättre täckning på det än på T-Mobile som min telefon valde.
3) Vid en helg i Österrike via Munchen funkade data inte alls i Österrike. Så fort vi kom in i Tyskland igen funkade data,

Vid nästa resa kommer jag att testa esim.

(Telefonen är Iphone 14 Pro)
 

ekf

Medlem
3) Vid en helg i Österrike via Munchen funkade data inte alls i Österrike. Så fort vi kom in i Tyskland igen funkade data,
Det ska du nog inte beskylla Tre för. Jag har upplevt en hel del problem med datatrafik i Österrike alla gånger jag varit där. Hemmaoperatörer har varit Telia och Telenor, ingen skillnad.
Vid nästa resa kommer jag att testa esim.
Om du menar ett esim från företag som erbjuder "globalt resesim" så kan det vara en lösning, men esim hos nuvarande operatör lär inte göra någon som helst skillnad.
 

Hachans

Medlem
Jag har haft 3 sedan 2019, just pga 3Världen. Jag har inte utnyttjat utanför EU-roaming så mycket som jag hade tänkt mig, av kända skäl.

Jag är dock inte helt nöjd med 3. Det funkar oftast ok, men
1) Täckning på de tågsträckor jag ofta åker, Uppsala-Stockholm och Stockholm-Göteborg är inte helt bra. Det är ofta bara 3G, utan H+.
2) De nät som man hamnar på utomlands verkar ibland vara trean eller så. I USA köpte jag ett AT&T kort till Ipaden, och det var bättre täckning på det än på T-Mobile som min telefon valde.
3) Vid en helg i Österrike via Munchen funkade data inte alls i Österrike. Så fort vi kom in i Tyskland igen funkade data,

Vid nästa resa kommer jag att testa esim.

(Telefonen är Iphone 14 Pro)

1. Håller med. Helt omöjligt att surfa där.
2. Ja, de har att göra med vilka band de använder. Svenska iPhones och mobilavtal hamnar i T-Mobiles långsamma nät ofta. Jag brukar tvinga in mig på AT&T manuellt i telefonens inställningar. Nu vet jag inte om 3 har avtal med dem också, men det har jag gjort med både Telia och Tele2 tidigare.
3. Vill minnas jag hade problem med det i Österrike också och fick välja operatör manuellt.

Om inställningen saknas i din telefon så starta om den. Jag vet inte varför den försvinner ibland.
 

Rickard_O

Medlem
Intressant att flera haft problem med just Österrike och i vissa fall Tyskland funkat bättre.
Efter ett gäng resor till södra Tyskland förra året fick jag spel på att nätet dog på vissa delar av autobahn, kommenterade detta till kollegorna i Tyskland som bara garvade och sa "Ja, Tysklands infrastruktur nätverksmässigt är totalt värdelös här, så fort man kommer in i Österrike funkar allt klockrent"
 
2. Ja, de har att göra med vilka band de använder. Svenska iPhones och mobilavtal hamnar i T-Mobiles långsamma nät ofta. Jag brukar tvinga in mig på AT&T manuellt i telefonens inställningar. Nu vet jag inte om 3 har avtal med dem också, men det har jag gjort med både Telia och Tele2 tidigare.

Kommer inte ihåg om jag försökte, och om det i så fall fungerade.

3. Vill minnas jag hade problem med det i Österrike också och fick välja operatör manuellt.

Det var 3 AT. Tror inte jag fick ansluta till något annat nät.

Det ska du nog inte beskylla Tre för. Jag har upplevt en hel del problem med datatrafik i Österrike alla gånger jag varit där. Hemmaoperatörer har varit Telia och Telenor, ingen skillnad.

Det är ju möjligt, men jag var med en grupp som kommunicerade med WhatsApp. Jag anslöt mig till skidbackens Wifi, som fungerade i närheten av liftarnas stationer, och då fungerade det hjälpligt. Det verkade som de andra hade bra täckning. (SMS/telefon fungerade för mig)

Om du menar ett esim från företag som erbjuder "globalt resesim" så kan det vara en lösning, men esim hos nuvarande operatör lär inte göra någon som helst skillnad.

Jag tänkte på något typ airalo/Gigsky. Vad jag förstår har man en app där man köper ett lokalt esim för en kortare period. Om inte annat så är det bra med en backuplösning.

Lokala operatörer skulle kanske kunna sälja esim över nätet, men jag har inte sett någon som gör det.
 

jonten

Medlem
Stämmer in i kören ang Tre, haft det i många år och det fungerar bra i Sverige numera. Visst har lite problem i skogen kring Boden och andra lite off ställen. Men inte sämre än Telenor eller Tele2, störst problem upplever jag Telenor har. Telia är så klart bäst och dyrast, då jag har arbetsluren på Telia så kan jag alltid ringa på den
Utomlands så går Tre totalt klockrent, har de sista åren kört OnePlus och numera Google pixel 7 pro.
Så för mig 40GB i "hela världen" och fria samtal för 249:- helt outstanding
 

palmen

Moderator
Blev att skaffa Tre nu för min del. De har en extremt bra kampanj på Samsung S23 Ultra nu denna vecka där man får telefonen för ca 12.000 kronor samt 100 kronor rabatt på abonnemanget (3 Världen). Dessutom var det bara några kronors skillnad på att ta 512 istället för 256GB minne.

Det är en besparing på ungefär 10.000 SEK på 2 år jämfört med om jag skulle fortsätta med nuvarande abonnemang hos Tele2 och köpa telefonen genom dom. De kunde helt enkelt inte matcha detta pris över huvud taget när jag ringde och pratade med dom.
 

Tonton

Medlem
Efter att på något sätt blivit rödlistad hos 3 (8 års kundhistorik, men de ville inte sälja en AppleWatch till mig och vägrade att uppge orsaken) så blev det tack och hej. Jag sade upp allting, och har begärt slutfaktura för min senaste telefon som köptes i september.

Nu blir det att testa Telenor framöver. De löste bra paketering av både abonnemang och AppleWatch. Med alla diverse e-simoperatörer för roaming, så ser jag mindre och mindre värde i 3världen, även om det såklart har varit riktigt smidigt.
 

BAS

Medlem
Dålig täckning utomlands beror väl ofta på att telefonen inte stödjer alla frekvensband. Vår familj på fem pers har alla tre världen, men olika telefoner. Fungerar väldigt olika för oss utomlands.
 
Toppen