Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Dålig täckning utomlands beror väl ofta på att telefonen inte stödjer alla frekvensband. Vår familj på fem pers har alla tre världen, men olika telefoner. Fungerar väldigt olika för oss utomlands.

Intressant! Du skulle inte vilja utveckla lite? Var i världen har ni haft skillnader? Villka telefoner har varit bättre och sämre?
 

M.K

Medlem
@Tonton Välkommen, jag tycker Telenor fungerar mycket bättre än 3 både här runt stan och i Europa. Jag har ju bägge sim i Iphonen så ser skillnaden. Nu är inte jag någon expert här så reservation om Hallon lyckas ha lägre (?) prioritet i nätet. Anmärkningsvärt oavsett t ex med noll kontakt efter Arlanda norrut. Finns ej nät på Sveriges mest trafikerade tågsträcka.
 

BAS

Medlem
Senast i USA fungerade frugans Motorola 5G utmärkt, liksom två av barnen som har (olika) One+. Min Motorola One och ena dotterns iPhone (SE?) däremot funkade inte speciellt bra.

Är inte så insatt i frågan, men vet att vissa som köpt telefon i USA inte kunnat använda dem hemma i Sverige sen.
 
@Tonton Välkommen, jag tycker Telenor fungerar mycket bättre än 3 både här runt stan och i Europa. Jag har ju bägge sim i Iphonen så ser skillnaden. Nu är inte jag någon expert här så reservation om Hallon lyckas ha lägre (?) prioritet i nätet. Anmärkningsvärt oavsett t ex med noll kontakt efter Arlanda norrut. Finns ej nät på Sveriges mest trafikerade tågsträcka.
Om du menar att 3 inte fungerar mellan Stockholm/Arlanda och Uppsala så funkar det bra för mig, både samtal och att surfa.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

lillemannen

Medlem
Använder 2 olika abonnemang ifrån Telenor över allt i världen. Ibland helt olika mottagningar. En android Sony och den andra Iphone.
Den gamla Sony telefonen brukar jag dela mitt internet med i Thailand när jag vill komma åt streaming ifrån Sverige. Fungerar väldigt dåligt med Iphone 13
 

LarsCph

Medlem
Det går också att få 100 kr rabatt på 3 Världen om man har befindligt abonnement var bindingstiden har gått ut om man gör ett avtal med binding i 12 mdr.
 

Nikje

Medlem
I stort sett varit nöjd med 3 sedan verksamheten startade i Sverige även om täckningen vid enstaka tillfällen varit obefintlig. 3Världen har funkat utmärkt i de länder jag behövt, mycket bekvämt att surfa som hemma.

Om detta genomförs, Tre+Telenor=Sant?, hoppas jag (naturligtvis) att det bästa från båda företagen får leva kvar..
 

Xpressen

Medlem
Nu är inte jag någon expert här så reservation om Hallon lyckas ha lägre (?) prioritet i nätet.
Hallonkunder har lägre prioritet än trekunder.

En annan intressant sak som kan påverka att man upplever olika täckning är att så vitt jag vet prioriteras företagskunder högre än privatkunder.
 
Så bra om det är löst, inte fungerat för mig med 3 genom Hallon och 4G, senaste gången var 8e februari.
Jag har väl åkt fram och tillbaka ett par tre ggr i månaden mellan U:a och Sthlm sedan slutet av 2019 med 3, och surfar, webex/teams samt samtal (det blir ju avbrott ibland men jag har inte sett något geografisk samband direkt). Senast ett par ggr i förra veckan. Med iPhone 13 Pro och 13 mini inköpta i Sverige, om det gör någon skillnad. Hallon kanske inte har 5G täckning?
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen