Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

Det var nästan lika mycket snö i november år 2004 samt i november år 1985. Så det stämmer inte med vart 111:e år. Oavsett, bygger staden broar och planerar infrastruktur i övrigt efter 100-års värden? Länsstyrelsernas riktlinje är att i områden som hotas av 100-årsflöde bör det inte tillkomma någon bebyggelse alls, med undantag för enkla byggnader som garage och uthus.
Det stora problemet är väl iofs inte felaktigheter i hur det "planeras infrastruktur", utan att man alldeles för sällan eller för sent kommer till skott.

Gårdagens mest intressanta upplevelse i trafiken blir jämnt skägg mellan busskyrkogården på eftermiddagen längs den oplogade Bergshamraleden och plogbilen som strax norr om Täby kl 05.30 missade avfartsfilen bland allt snöfall och brakade rätt in i refugen.
Jag kämpar stenhårt för att intala mig att upphandlingen är väl utförd och att kaoset igår hade kunnat avvärjas om bara den plogbilsföraren skött sitt jobb... :rolleyes:

Norr om Norrtälje var det för övrigt soligt vid lunchtid, det hade kollegorna i Solna svårt att köpa.

Jo, men Staden har väl gjort en sämre upphandling....
Inte enligt SvD iaf
" "Jour för vintersäsongen ska hållas under perioden 15 oktober till 30 april", gäller i många kommuner. För till exempel Stockholms city, Norrmalm, innebär det att entreprenören ska stå i ständig beredskap och hålla resurser tillgängliga, utrustade och provade för att klara sina åtaganden för utförande av vinterväghållning så att fastlagda start- och åtgärdstider kan hållas."
Sedan verkar det finnas hur många friskrivningsklausuler som helst...

Jag har fått det förklarat för mig att det är Miljöpartiet som har stått för upphandlingarna i Stockholmsområdet vilket förklarar problemen. Miljötänket verkar vara att skita i att ploga och sanda för att minska utsläppen från traktorer och lastbilar. Att lastbilar och bilar sitter i många timmar stillastående i köer på tomgång verkar man inte ha tänkt på. Eller att folk inte kommer till jobbet. Eftersom jag själv bestämmer när och hur jag jobbar har inte snön påverkat mig mer än att man får lägga om träningarna på dagarna. Barnens väg till skolan har tagit längre tid men i stort inga problem. Det är dock många stackare som har haft oerhörda problem dessa dagar med jobb och skolor.

Det är ändå lite fascinerande att man kan vara så dålig på snöröjning. Jag såg i yr.no en vecka i förväg att detta skulle blir en rejäl storm. Detta såg man säkert i alla appar. Jag bytte till vinterdäck i god tid och var förberedd. Det har nu gått 48 timmar sedan snön vräkte ned. Jag bor i ett "förmöget och höprioriterat" område och fortfarande är gatan oplogad och inte en enda traktor har synts till. Detsamma gäller i stort sett överallt i Stockholm. När det på onsdagen snöade som mest såg jag totalt under dagen ett fåtal traktorer. När man sett en vecka i förväg att det ska toksnöa så borde det vara en traktorer och plogbilar överallt. Det har det alltid varit tidigare år. Men det är väl som med samhället i stort, vi saknar pengar för att alla resurser spenderas på "annat".

Det är ändå lite fascinerande att man kan vara så dålig på snöröjning. Jag såg i yr.no en vecka i förväg att detta skulle blir en rejäl storm. Detta såg man säkert i alla appar. Jag bytte till vinterdäck i god tid och var förberedd. Det har nu gått 48 timmar sedan snön vräkte ned. Jag bor i ett "förmöget och höprioriterat" område och fortfarande är gatan oplogad och inte en enda traktor har synts till. Detsamma gäller i stort sett överallt i Stockholm. När det på onsdagen snöade som mest såg jag totalt under dagen ett fåtal traktorer. När man sett en vecka i förväg att det ska toksnöa så borde det vara en traktorer och plogbilar överallt. Det har det alltid varit tidigare år. Men det är väl som med samhället i stort, vi saknar pengar för att alla resurser spenderas på "annat".

Nu har jag inte hållit mig så uppdaterad som du vad gäller vädret, jag har i detta fall bara använt SMHI's hemsida som hade utfärdat en klass 1 varning och varnade i text för 5-10 cm snö i Stockholmsregionen. Vad jag förstår är det dessa varningar som ligger till grund för hur man planerar och förbereder snöröjning. Det är klart att man förbereder sig olika om det ska falla 5 cm eller 40 cm. På morgonen på onsdagen fanns det i stort sett inga plogar ute, så jag antar att de flesta var förberedda på 5 cm och inte 40 cm. När man väl insåg att det blir mer än 5 cm så var det redan kört. Så jag tycker att det är SMHI man ska skylla på i detta fall. Nu är jag ingen expert på hur varningarna fungerar, men jag anser att det hade varit på plats med minst en klass 2 varning.

För övrigt är detta en story som upprepas varje år. SMHI missar ett tidigit snöfall, får kritik och överdriver sedan varningarna under resten av säsongen för att inte få skit igen.

Inte enligt SvD iaf
" "Jour för vintersäsongen ska hållas under perioden 15 oktober till 30 april", gäller i många kommuner. För till exempel Stockholms city, Norrmalm, innebär det att entreprenören ska stå i ständig beredskap och hålla resurser tillgängliga, utrustade och provade för att klara sina åtaganden för utförande av vinterväghållning så att fastlagda start- och åtgärdstider kan hållas."
Sedan verkar det finnas hur många friskrivningsklausuler som helst...
I radions P1Morgon idag säger kommunikationsasvarig på kommunen att det är en normalvinter de budgeterar för. Det betyder ju att det blir problem hälften av alla vintrar.
Snöröjning väcker känslor - P1-morgon | Sveriges Radio Spola fram till 07:00

Dubbdäck är ju verkligen högt upp på listan över Sveriges problem:) Det är nu fredag kväll och fortfarande har jag inte sett en enda plogbil förutom på E4. Gatan är oplogad och ser närmast komisk ut. Jag har bott i Stockholm i ganska många år och detta har aldrig hänt. I mitt område är man normalt ute och röjer snö chockerande tidigt. Nästan så att man blir irriterad över att de röjer innan det har snöat nog mycket.

Faktiskt mycket märkligt det som sker. Även ett väldigt stort problem för barnfamiljer men framförallt de som är äldre. Vi säger grattis till Miljöpartiet!

Dubbdäck är ju verkligen högt upp på listan över Sveriges problem:) Det är nu fredag kväll och fortfarande har jag inte sett en enda plogbil förutom på E4. Gatan är oplogad och ser närmast komisk ut. Jag har bott i Stockholm i ganska många år och detta har aldrig hänt. I mitt område är man normalt ute och röjer snö chockerande tidigt. Nästan så att man blir irriterad över att de röjer innan det har snöat nog mycket.

Faktiskt mycket märkligt det som sker. Även ett väldigt stort problem för barnfamiljer men framförallt de som är äldre. Vi säger grattis till Miljöpartiet!
- Största delen av det svenska (asfalt/bitumen-) vägnätet har en beläggningsblandning som baserar sig på att det finns minst en andel bilar med dubbdäck. Skulle det inte finnas några dubbdäck på vägarna så blir beläggningen blankpolerad och hal.
- Kan kommunen ha skaffat sig samma konsulter som Stockholms Läns Landsting? Genom att ha en underdimensionerad sjukvård och nu minska på den iochmed nya Karolinska så planerar man inför ett önskescenario (dvs att man kan ta de patienter man känner för) och inte efter verkligheten (patienter blir sjuka oavsett papperskalkyler).

Toppen