Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

Förlåt men är det ett internt skämt eller vad syftar du på?
:confused:

I Stockholm har trafikborgarrådet (Daniel Helldén, MP) valt att genomföra feministisk snöröjning vilket i praktiken innebär att cykel och gångbanor, vilka han tror främst nyttjas av kvinnor, ska prioriteras före snöröjning av gator vilka han tror att främst nyttjas av män.

För att inte diskussionen ska gå in på politik lämnar jag min åsikt om ovan därhän och nöjer mig med att svara frågeställaren. Faktum är dock att det hela inte alls fungerade...

I Stockholm har trafikborgarrådet (Daniel Helldén, MP) valt att genomföra feministisk snöröjning vilket i praktiken innebär att cykel och gångbanor, vilka han tror främst nyttjas av kvinnor, ska prioriteras före snöröjning av gator vilka han tror att främst nyttjas av män.

För att inte diskussionen ska gå in på politik lämnar jag min åsikt om ovan därhän och nöjer mig med att svara frågeställaren. Faktum är dock att det hela inte alls fungerade...

Såvitt jag vet implementerades aldrig den "feministiska snöröjningen". Dvs: planen för i höstas var som tidigare år att först röja motorleder och stora gator. Däremot har det, precis som tidigare år, väl funnits för dålig beredskap för hastiga kraftiga snöfall.

Personligen undrar jag om det finns ekonomi i att ha beredskap för sånt snarare än att bara äta kostnaden för de få gånger det händer.

Men oavsett vad man tycker om feminism så är man nog fel ute om man försöker använda detta kraftiga snöfall för att platta till den.

Frågan var varför det skrevs att den fungerade den 19e maj.

Märkligt. Är det inte lite sexistiskt av trafikboragrrådet att göra detta antagande? Ur trafiksäkerhetssynpunkt kan det däremot möjligen vara motiverat då fotgängare och cyklister håller sig på röjda cykel och gångbanor istället för på vägbanorna, vilket skulle öka antalet olyckor.

Last edited:
Läste någonstans att antal skadade på sjukhusen vid kraftigt snöfall till stor del är kvinnor, och att de flesta skador är fallskador - så är nog inte ett helt orimligt antagande. Däremot är ju logiken mellan problem och lösning rätt haltande

Det har säkerligen mer att göra med att kvinnor, pga större risk för benskörhet, skadar sig lättare och allvarligare vid fallolyckor.

Det ena utesluter ju inte det andra :) men det är välkänt att kvinnor i större utsträckning begagnar sig av kollektrafik, cykel eller gång till jobbet i Stockholm. Jag menar bara att tanken framställs som dummare än vad den är pga illa valt namn på själv policyn.

Toppen