Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

Det är för mig ganska uppenbart att man bör prioritera snöröjning av vägar framför trotoarer och cykelbanor.

När det kommer sådana snömängder som det kom den 9e november på så kort tid, finns det ingen rimlig chans att fixa snöröjning överallt utan man måste prioritera hårt. Om man inte prioriterar vägar drabbas både transporter av gods och kollektivtrafik vilket har stor påverkan för samhället. Om jag skulle cykla till jobbet (jobbar normalt sett hemma, så det är ett ganska hypotetiskt antagande) så skulle jag en sådan här dag antingen åka kollektivt, ta bilen eller stanna hemma. Att få för sig att ge sig ut till fots/cykel är ju bara dumt när vädret var som det var den dagen.

Visst låter det jättebra att prioritera cyklister och gångtrafikanter, men sett till samhällsnyttan är det riktigt hål i huvudet. Utan att gå in allt för mycket politik så anser jag att politiker i Stockholm borde förpassas till förorter så att de förstår att alla inte bor innanför tullarna och har gångavstånd till allt de behöver.
 
Det är för mig ganska uppenbart att man bör prioritera snöröjning av vägar framför trotoarer och cykelbanor.

När det kommer sådana snömängder som det kom den 9e november på så kort tid, finns det ingen rimlig chans att fixa snöröjning överallt utan man måste prioritera hårt. Om man inte prioriterar vägar drabbas både transporter av gods och kollektivtrafik vilket har stor påverkan för samhället. Om jag skulle cykla till jobbet (jobbar normalt sett hemma, så det är ett ganska hypotetiskt antagande) så skulle jag en sådan här dag antingen åka kollektivt, ta bilen eller stanna hemma. Att få för sig att ge sig ut till fots/cykel är ju bara dumt när vädret var som det var den dagen.

Visst låter det jättebra att prioritera cyklister och gångtrafikanter, men sett till samhällsnyttan är det riktigt hål i huvudet. Utan att gå in allt för mycket politik så anser jag att politiker i Stockholm borde förpassas till förorter så att de förstår att alla inte bor innanför tullarna och har gångavstånd till allt de behöver.

Eller så behöver Stockholmskommunerna, tillsammans med många andra kommuner i Mellansverige, se över sin handlingsplan vad gäller snöröjning. Hur det hela organiseras är ibland tämligen skrattretande. Vill man inte ha total kaos några gånger varje vinter så får man helt enkelt ha en bättre beredskap. Antalet jourhavande snöröjare är löjeväckande lågt, även när man vet att ett snöoväder är på ingående. Dessutom börjas det ofta inte röjas förrän det slutar snöa. Det finns kommuner som har en gräns på en decimeter eller mer innan snöröjningen börjar. Det är så klart för sent. Trafikverket börjar på de prioriterade statliga vägarna när en centimeter har fallit. I de bättre organiserade norrlandskommunerna mobiliseras snöröjarna omedelbart när snön börjar falla. Ekonomiska besparingar kontra ett framkomligt vägnät. Där kan samhällsnyttoeffekten diskuteras.

Hur ansvaret fördelas skiljer sig också nämnvärt mellan kommunerna. Några kommuner röjer tex framför uppfarter medan i andra kommuner ligger det helt på tomtägaren. Även röjningen på gångbanor utmed tomtgränsen åläggs i många kommuner tomtägaren. Det är inte svårt att räkna ut vilken effekt det olika alternativen har på effektiv snöröjning på gatorna och vilken effekt det har på kostanden för kommunal snöröjning.
 
Jo, det är ju ingen hemlighet att alla kommuner söder om typ Gävle har en aning om hur man hanterar första snön varje år. (Därefter brukar det dock fungera helt OK i Stockholm iallafall)
 
Eller så behöver Stockholmskommunerna, tillsammans med många andra kommuner i Mellansverige, se över sin handlingsplan vad gäller snöröjning. Hur det hela organiseras är ibland tämligen skrattretande. Vill man inte ha total kaos några gånger varje vinter så får man helt enkelt ha en bättre beredskap. Antalet jourhavande snöröjare är löjeväckande lågt, även när man vet att ett snöoväder är på ingående. Dessutom börjas det ofta inte röjas förrän det slutar snöa. Det finns kommuner som har en gräns på en decimeter eller mer innan snöröjningen börjar. Det är så klart för sent. Trafikverket börjar på de prioriterade statliga vägarna när en centimeter har fallit. I de bättre organiserade norrlandskommunerna mobiliseras snöröjarna omedelbart när snön börjar falla. Ekonomiska besparingar kontra ett framkomligt vägnät. Där kan samhällsnyttoeffekten diskuteras.

Hur ansvaret fördelas skiljer sig också nämnvärt mellan kommunerna. Några kommuner röjer tex framför uppfarter medan i andra kommuner ligger det helt på tomtägaren. Även röjningen på gångbanor utmed tomtgränsen åläggs i många kommuner tomtägaren. Det är inte svårt att räkna ut vilken effekt det olika alternativen har på effektiv snöröjning på gatorna och vilken effekt det har på kostanden för kommunal snöröjning.

Det funkade riktigt dåligt i Stockholm i november men den mängden snö i en sådan stor stad kommer alltid att leda till kaos.

Jag var i Umeå och Sundsvall veckan innan då första snön där kom och det ledde också till ett mindre kaos med bilar och bussar som fastnade, långa köer osv. Nu är de städerna inte lika trafikerade som Sthlm så blev inte lika extremt men håller inte med om att de hade en jättebra lösning på problemet.

Kommer vi däremot in i Västerbottens inland osv funkar det bättre men där är trafiken väldigt liten och där finns det betydligt fler som själva har traktorer osv som kan användas till att forsla undan snö.
 
Det stora problemet i Stockholm de aktuella dygnen var att ingen snöröjning påbörjades under natten. Två decimeter snö låg därför på gatorna på morgonen trots att SMHI varnat för kraftiga snöfall. Kaoset var ett faktum. Dålig beredskap och dålig organisation mer än något annat. Till viss del också de upphandlingarna, där vinnande kontraktör inte hade tillräckliga resurser för att utföra sitt uppdrag.
 
Snälla, det är enorma köer VARJE dag i Stockholm, varför inga rapporter om det?
Så varför uppröras först bara när det kommer snö. Jag satt en timme extra i kö häromdagen, det var fint väder och sol.
 
Snälla, det är enorma köer VARJE dag i Stockholm, varför inga rapporter om det?
Så varför uppröras först bara när det kommer snö. Jag satt en timme extra i kö häromdagen, det var fint väder och sol.

Ja, det är köer i Stockholm i princip varje vardag. Denna gång var det extremt och även om det sannolikt inte kan ha undgått någon hade trådskaparen en tanke med sin varning om extra långa köer samt inställda/förenade flyg.

Sist men inte minst är tråden från november 2016 så jag kan inte riktigt förstå varför du upprörs över den idag? ;-)
 
Det stora problemet i Stockholm de aktuella dygnen var att ingen snöröjning påbörjades under natten. Två decimeter snö låg därför på gatorna på morgonen trots att SMHI varnat för kraftiga snöfall. Kaoset var ett faktum. Dålig beredskap och dålig organisation mer än något annat. Till viss del också de upphandlingarna, där vinnande kontraktör inte hade tillräckliga resurser för att utföra sitt uppdrag.
Så sant! När jag passerade Arlanda på väg in mot Stockholm strax före sju på morgonen så var det 5cm isbark i hjulspåren och ca 2dm snö mellan hjulspåren. Inte en chans att någon plogbil hade varit ute och försökt röja av innan rusningen kom igång.
Och så har snöröjarna mage och klaga på att det stod bilar i vägen för dem som omöjliggjorde deras framfart! De borde iaf ha såpass gott omdöme att när de blir tagna med byxorna nere att inte försöka skylla på annat.
 
Toppen