Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

Jag tror jag fått kunskap i varför snöröjningen fungerade sämre än normalt igår. Vid upphandling av snöröjning så har man i villkoren sagt att det ska finnas en beredskap från den 15/11. Det utifrån när snön brukar börja falla. Nu kom snön innan och då fick man hantera det utifrån hur läget var.

Det är ingen skillnad vid upphandling av snöröjning jämfört med andra tjänster och det är att man tar höjd för hur situationen brukar vara. Allting kostar pengar. Någonstans måste man göra en bedömning för vad som är rimligt. Jag tror inte skattebetalarna är beredda att betala massor av pengar för ett scenario som inträffar vart 111 år.

Jag tror jag fått kunskap i varför snöröjningen fungerade sämre än normalt igår. Vid upphandling av snöröjning så har man i villkoren sagt att det ska finnas en beredskap från den 15/11. Det utifrån när snön brukar börja falla. Nu kom snön innan och då fick man hantera det utifrån hur läget var.

Det är ingen skillnad vid upphandling av snöröjning jämfört med andra tjänster och det är att man tar höjd för hur situationen brukar vara. Allting kostar pengar. Någonstans måste man göra en bedömning för vad som är rimligt. Jag tror inte skattebetalarna är beredda att betala massor av pengar för ett scenario som inträffar vart 111 år.
Fast det snöar oftare i början av november än vart 111:e år. De har snålat in på fel sak. Att betala för snöberedskap årligen från t ex den 1 november än från 15 november hade blivit mycket mer lönsamt samhällsekonomiskt än det kaos som verkar råda nu...

Intressant! Enligt Trafikverket, som citeras i Dagens Nyheter, kräver de "av sina entreprenörer att vinterväghållet ska fungera "till fullo" mellan 1 oktober och 30 april"...
Här är ett exempel på hur det såg ut igår, detta är taget på E18 Norrtäljevägen i höjd med Danderyds sjukhus

Intressant! Enligt Trafikverket, som citeras i Dagens Nyheter, kräver de "av sina entreprenörer att vinterväghållet ska fungera "till fullo" mellan 1 oktober och 30 april"...
Här är ett exempel på hur det såg ut igår, detta är taget på E18 Norrtäljevägen i höjd med Danderyds sjukhus
Jo, men Staden har väl gjort en sämre upphandling....

Vid upphandling av snöröjning så har man i villkoren sagt att det ska finnas en beredskap från den 15/11. Det utifrån när snön brukar börja falla. Nu kom snön innan och då fick man hantera det utifrån hur läget var.
[...]Jag tror inte skattebetalarna är beredda att betala massor av pengar för ett scenario som inträffar vart 111 år.
Det var nästan lika mycket snö i november år 2004 samt i november år 1985. Så det stämmer inte med vart 111:e år. Oavsett, bygger staden broar och planerar infrastruktur i övrigt efter 100-års värden? Länsstyrelsernas riktlinje är att i områden som hotas av 100-årsflöde bör det inte tillkomma någon bebyggelse alls, med undantag för enkla byggnader som garage och uthus.

För övrigt är det att sätta medelvärde som riktmärke lika smart som att längden på hotellsängar bestäms efter medellängden på gästerna.

Last edited:
Januari 2015 - Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) påtalar styrkan i den feministiska snöröjningsrevolution
Jämställd snöröjning införs i Stockholm - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Vilka blir lidande?
– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

I november 2016 säger han såhär:
– Jag beklagar att stockholmarna inte kommit fram till skolor och arbeten som de borde. Vi bör klara det här bättre än vad jag ser att man gjort, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till TT.
Stark kritik mot snöröjningen - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Det är just denna typ av uttalanden från våra politiker som gör att politikerföraktet ökar och att personer som inte är politiska broilers blir valda till presidenter... ;)

Väldigt OT: Valdeltagandet i USA är extremt lågt. Brukar vara kring 50-60%. Det begränsas en hel del för att människor i fängelse, på "parole" samt "probation" inte får rösta. Två år efter detta är avslutat får man tillbaka privilegiet att rösta. För att få rösta måste man även registrera sig i förväg vilket många glömmer eller struntar i. Det gör att ett rätt stort segment av befolkningen inte röstar.
Ännu mer OT: Det är delstatsberoende. I viktiga Florida t ex, får man inte rösta alls om man någon gång i sitt liv har suttit i fängelse.

Toppen