Senaste nytt

Snökaos i Sthlm idag 9 november

Hehehe, here we go again... :)
Det kan inte norrlänningnar heller, så fort det är kramsnö eller blötsnö som faller. Senast det hände var väl i Kiruna för två år sedan, och då slant de hit och dit i grupp, typ 13 på dussinet... Var stort på nyheterna då :) Och då är väl biltätheten i i övre norrland typ 2 bilar per km^2
Is, hagel, kramsnö, pudersnö eller snöblandat regn spelar ingen roll om man vuxit upp med eländet:) Biltätheten är som du säger generande låg uppe i vildmarken och många Norrlänningar hatar att köra i Stockholm. Det är tydligen för stressigt.

Jag var ute och körde en del runt Stockholm igår och kan ärligen säga att inte vid ett enda tillfälle var det så mycket snö att en vanlig tvåhjulsdriven bil med hyfsade vinterdäck, eller all-round däck, och en medioker förare borde ha problem. Tyvärr var det många bussar och utländska lastbilar som hade slitna sommardäck och urusla förare. Jag kör inte så mycket i stan, och dessutom aldrig när det är kö, men man kan konstatera att trafiken är väldigt sårbar. Räcker med att stänga ett körfält någonstans och sedan blir det kö.

Ganska intressant fenomen ändå att så många människor som knappt kan köra bil en solig sommardag ge sig ut i snön med slitna sommardäck och blir sedan förvånade över att det går åt helvete. Dessutom blir alla förvånade när det kommer snö och blir halt. Som om det inte händer varje år...... Jag gnäller dock bara för att jag är väldigt avundsjuk. Uppe vid lantstället låååååångt uppe i Norrland står snöskotrarna och väntar. Tyvärr har det inte kommit mer än en centimeter snö medan Stockholmarna får stornjuta av det kalla godiset.

EDIT: Sonen rapporterar från promenaden till skolan att köerna fortfarande är enorma och att bussarna ligger i diket eller sitter fast. Jobba hemifrån, gå till gymet och njut av lite vin på eftermiddagen istället.

Last edited:
Hamnade mitt i allt igår förmiddag i en buss till Arlanda. Bussen stod still på E4 norr om Södertälje i fyra timmar.
Senare kunde bussen köra in på en annan väg så jag och alla andra kunde ta pendeln till T-centralen.

Väl där fick jag beskedet att Arlanda express inte fungerat på fyra timmar och dom visste inte när dom sku komma igång igen.
Bestämde mig då för att ta in på hotell vid stationen trots att jag hade bokat och betalat rum på Arlanda.
Naturligtvis råkade jag boka fel datum när jag bokade från mobilen, och misstaget gick ej att rätta till trots att Hotels.com försökte hjälpa mig.

Strax därefter så fungerade Arlanda express igen. Kändes som en liten tröst iallafall.

Visst är det så att biltätheten är mycket lägre i Norrland, sen är trafiktempot aningen lugnare också, men vi kan väl i alla fall få ha kvar att vi är bättre på att köra bil i snö, snart finns inget annat kvar i Norrland :p

OK, ni blir inte lika stressade när första snön kommer När första snön kommer i Norrland VS Stockholm.

Jag har varit mitt i det hela. Brukar tycka folk gnäller på plogningen men idag har det inte funkat. Jag har gått överallt och det har fungerat ok men hem från jobbet hade det börjat töa så de oplogade och osandade trottoarerna var glashala. Det var ett halkande hem. Vet inte hur många glidtacklingar jag fick ihop under dagen.

Kan också konstatera att det är mångas nöje att klaga på Stockholm och snö.

Is, hagel, kramsnö, pudersnö eller snöblandat regn spelar ingen roll om man vuxit upp med eländet:) Biltätheten är som du säger generande låg uppe i vildmarken och många Norrlänningar hatar att köra i Stockholm. Det är tydligen för stressigt.

Jag var ute och körde en del runt Stockholm igår och kan ärligen säga att inte vid ett enda tillfälle var det så mycket snö att en vanlig tvåhjulsdriven bil med hyfsade vinterdäck, eller all-round däck, och en medioker förare borde ha problem. Tyvärr var det många bussar och utländska lastbilar som hade slitna sommardäck och urusla förare. Jag kör inte så mycket i stan, och dessutom aldrig när det är kö, men man kan konstatera att trafiken är väldigt sårbar. Räcker med att stänga ett körfält någonstans och sedan blir det kö.

Ganska intressant fenomen ändå att så många människor som knappt kan köra bil en solig sommardag ge sig ut i snön med slitna sommardäck och blir sedan förvånade över att det går åt helvete. Dessutom blir alla förvånade när det kommer snö och blir halt. Som om det inte händer varje år...... Jag gnäller dock bara för att jag är väldigt avundsjuk. Uppe vid lantstället låååååångt uppe i Norrland står snöskotrarna och väntar. Tyvärr har det inte kommit mer än en centimeter snö medan Stockholmarna får stornjuta av det kalla godiset.

EDIT: Sonen rapporterar från promenaden till skolan att köerna fortfarande är enorma och att bussarna ligger i diket eller sitter fast. Jobba hemifrån, gå till gymet och njut av lite vin på eftermiddagen istället.

Ja, hade man varit någorlunda ensam hade det inte varit några problem, men i går morse från Arlanda in mot Kista på E4 så var det 3cm isbark i hjulspåren och uppåt tre dm snö mellan filerna. Jag stack från kontoret kl 13 för att undvika rusningstrafiken, och när jag kommer på E4 norrgående vid Sollentunapåfarten så är det en kombination av isbark, hård packad snö och modd jämnsmetat över hela vägbanans 4 filer. Som tur var var det inte mycket trafik just då så det gick hyggligt att ta sig hem.

Men det är bara att inse att snöröjningen fullständigt kollapsat, igen. Jag kan inte komma från tanken att trafikverket har velat etablera ett exempel - nu är det VINTER och inte velat kunna göra vad de kan. Hela veckan har varit sådan. I måndags var det snorhalt även på de stora motorvägarna men bara 2 grader kallt. Ett drag med en saltbil så hade halkan varit borta. I går morse var det kaos, men jag är övertygad om att ifall Trafikverket hade plogat och röjt de stora vägarna lagom innan rusningstrafiken började så hade situationen varit väldigt mycket bättre. Men som sagt, de vill väl förmedla budskapet att nu är det vinter...

Januari 2015 - Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) påtalar styrkan i den feministiska snöröjningsrevolution
Jämställd snöröjning införs i Stockholm - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Vilka blir lidande?
– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

I november 2016 säger han såhär:
– Jag beklagar att stockholmarna inte kommit fram till skolor och arbeten som de borde. Vi bör klara det här bättre än vad jag ser att man gjort, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till TT.
Stark kritik mot snöröjningen - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Januari 2015 - Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) påtalar styrkan i den feministiska snöröjningsrevolution
Jämställd snöröjning införs i Stockholm - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Vilka blir lidande?
– Ingen blir lidande. Det är ju klart att man prioriterar ner snöröjningen på vägarna för att prioritera upp gång- och cykelbanor, men bilar har ju ett ganska bra sätt att sig fram ändå, säger Daniel Helldén. (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

I november 2016 säger han såhär:
– Jag beklagar att stockholmarna inte kommit fram till skolor och arbeten som de borde. Vi bör klara det här bättre än vad jag ser att man gjort, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, till TT.
Stark kritik mot snöröjningen - P4 Stockholm | Sveriges Radio

Det här låter som något jag förväntar mig läsa i "The Onion".

Väldigt OT: Valdeltagandet i USA är extremt lågt. Brukar vara kring 50-60%. Det begränsas en hel del för att människor i fängelse, på "parole" samt "probation" inte får rösta. Två år efter detta är avslutat får man tillbaka privilegiet att rösta. För att få rösta måste man även registrera sig i förväg vilket många glömmer eller struntar i. Det gör att ett rätt stort segment av befolkningen inte röstar.

Toppen