kaktusen
Medlem
Is, hagel, kramsnö, pudersnö eller snöblandat regn spelar ingen roll om man vuxit upp med eländetHehehe, here we go again...
Det kan inte norrlänningnar heller, så fort det är kramsnö eller blötsnö som faller. Senast det hände var väl i Kiruna för två år sedan, och då slant de hit och dit i grupp, typ 13 på dussinet... Var stort på nyheterna dåOch då är väl biltätheten i i övre norrland typ 2 bilar per km^2
Jag var ute och körde en del runt Stockholm igår och kan ärligen säga att inte vid ett enda tillfälle var det så mycket snö att en vanlig tvåhjulsdriven bil med hyfsade vinterdäck, eller all-round däck, och en medioker förare borde ha problem. Tyvärr var det många bussar och utländska lastbilar som hade slitna sommardäck och urusla förare. Jag kör inte så mycket i stan, och dessutom aldrig när det är kö, men man kan konstatera att trafiken är väldigt sårbar. Räcker med att stänga ett körfält någonstans och sedan blir det kö.
Ganska intressant fenomen ändå att så många människor som knappt kan köra bil en solig sommardag ge sig ut i snön med slitna sommardäck och blir sedan förvånade över att det går åt helvete. Dessutom blir alla förvånade när det kommer snö och blir halt. Som om det inte händer varje år...... Jag gnäller dock bara för att jag är väldigt avundsjuk. Uppe vid lantstället låååååångt uppe i Norrland står snöskotrarna och väntar. Tyvärr har det inte kommit mer än en centimeter snö medan Stockholmarna får stornjuta av det kalla godiset.
EDIT: Sonen rapporterar från promenaden till skolan att köerna fortfarande är enorma och att bussarna ligger i diket eller sitter fast. Jobba hemifrån, gå till gymet och njut av lite vin på eftermiddagen istället.
Last edited: