Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Här är förresten
DSC07012.JPG
DSC07014.JPG
DSC07015.JPG
DSC07016.JPG
DSC07017.JPG
DSC07018.JPG
DSC07020.JPG
DSC07021.JPG
de utlovade bilderna från La table l'Alpaga

Jag kan rekommendera SVT:s dokumentär Foodies, tillgänglig på svtplay fram till 4:e juli.
Intressant dokumentär. Lite igenkänningsfaktor mot vad vi pysslar med på BC (i synnerhet i början när snubben klagade på att han fick Moët istället för Bollinger), om än att de uppfattades som något pretantiösa. Dock intressant att läsa recensionerna om filmen.

SvD skrev:
De bokar, anländer, beställer, fotograferar, stoppar i sig, bockar av och bloggar litet grann för fåfängans skull. Det sistnämnda är inte minst viktigt. Man positionerar sig i nördkretsarna. Skryter litet. Ersätter måltidernas uteblivna gemenskap med litet virtuell självbespegling.

Haha, vilken klockren beskrivning SvD Kultur ger av sitt eget yrke som recensent.

Om jag får skarva lite på trådens titel till "Planerar du dina restaurangbesök efter Guide Michelin?" så är mitt svar ja.
Mina förutsättningar: Jag arbetar mycket och har långt till jobbet, jag har ett litet barn hemma som jag vill vara med så mycket som möjligt och jag uppskattar bra mat. Jag har inte så stora möjligheter att chansa på olika restauranger eftersom jag ganska sällan äter ute numera utan jag vill gärna ha kvalitetssäkrad mat. Därav är Guide Michelins stjärnor och Bib Gourmand perfekt utgångspunkt för mig.
Jag blir sällan besviken och jag tycker att mina krav är ganska höga.

Kan tipsa om Chef's table som finns på Netflix. Intressanta dokumentärer om stjärnkrogar, bland annat Fäviken.

Det finns inga ställen med stjärnor i Miami dit jag snart skall på konferens, däremot är jag på jakt efter bra ställen att äta på. Någon som har tips?

Toppen