Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Här är förresten

dsc07012-jpg.35745

dsc07014-jpg.35746

dsc07015-jpg.35747

dsc07016-jpg.35748

dsc07017-jpg.35749

dsc07018-jpg.35750

dsc07020-jpg.35751

dsc07021-jpg.35752

de utlovade bilderna från La table l'Alpaga

nilsson skrev:Jag kan rekommendera SVT:s dokumentär Foodies, tillgänglig på svtplay fram till 4:e juli.Klicka för att utvidga...
Intressant dokumentär. Lite igenkänningsfaktor mot vad vi pysslar med på BC (i synnerhet i början när snubben klagade på att han fick Moët istället för Bollinger), om än att de uppfattades som något pretantiösa. Dock intressant att läsa recensionerna om filmen.

SvD skrev:De bokar, anländer, beställer, fotograferar, stoppar i sig, bockar av och bloggar litet grann för fåfängans skull. Det sistnämnda är inte minst viktigt. Man positionerar sig i nördkretsarna. Skryter litet. Ersätter måltidernas uteblivna gemenskap med litet virtuell självbespegling.Klicka för att utvidga...

Haha, vilken klockren beskrivning SvD Kultur ger av sitt eget yrke som recensent.

Om jag får skarva lite på trådens titel till "Planerar du dina restaurangbesök efter Guide Michelin?" så är mitt svar ja.

Mina förutsättningar: Jag arbetar mycket och har långt till jobbet, jag har ett litet barn hemma som jag vill vara med så mycket som möjligt och jag uppskattar bra mat. Jag har inte så stora möjligheter att chansa på olika restauranger eftersom jag ganska sällan äter ute numera utan jag vill gärna ha kvalitetssäkrad mat. Därav är Guide Michelins stjärnor och Bib Gourmand perfekt utgångspunkt för mig.

Jag blir sällan besviken och jag tycker att mina krav är ganska höga.

Kan tipsa om Chef's table som finns på Netflix. Intressanta dokumentärer om stjärnkrogar, bland annat Fäviken.

Det finns inga ställen med stjärnor i Miami dit jag snart skall på konferens, däremot är jag på jakt efter bra ställen att äta på. Någon som har tips?

Skyraider skrev:Det finns inga ställen med stjärnor i Miami dit jag snart skall på konferens, däremot är jag på jakt efter bra ställen att äta på. Någon som har tips?Klicka för att utvidga...
Inte uppdaterat men jag var på Joe's Stone Crab när jag var i Miami 2011, det var riktigt gott om än amerikanskt i det att portionerna var gigantiska. Noterar att Zagat håller den högt.

Home page Joe's Stone Crab

Annars känns det som att de vanliga kedjorna är där, Zuma, Nobu och Hakkasan - knappast särskilt intressant. Borde ju däremot finnas en uppsjö intressanta syd- och latinamerikanska ställen downtown. Det skulle jag satsa på att reka. Tyvärr kan jag inte hjälpa till på den fronten.

Ska ned till Skåne i juli och passar på att äta lunch på Geranium (**) när jag ändå är "i krokarna".

Blir första besöket för mig där.

Finns mycket bra i Miami när det gäller mat, tyvärr är det lite si och så med service.

Zuma, mkt bra fräsch

Mr Chow, på W, trevligt när man är många eller familj

27, ganska ny, bra

Red, bästa steakhouse i Miami

Drunken Dragon, cool Korean

Il Molino, bra för att vara Italienskt i USA, Måste boka

Provade Azul också, kul,

Hoppas det hjälper,

Erik

Tack det blev Wolfgangs. Gott men knappast prisvärt. Samt CviChe 105 som var sådär. Mycket bra service på båda dock.

Nu blir det strax L'Ecrivain i Dublin (har hört att de andra med stjärnor är bättre men de var inte öppna idag). Skall bli intressant att testa. Rapport kommer.

Har någon här erfarenheter från House or Prime Rib i San Francisco? Läste någonstans att de hade en Michelinstjärna, eller så kanske det bara var jag som blandade ihop det med Peter Luger.

Jag letar efter ett bättre ställe i Barcelona som har fullservice (avsmakning) lunchtid på vardagar. Finns det?

Back