Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Jag skall med detta inlägg avsluta mina kommentarerna till ämnet, om ingen kommer med något rent påhopp. Jag har ju en avvikande åsikt om detta jämfört med @Senator och flera andra. Detta beror inte på någon avundsjuka mot de som har mest förmåner och är inget som har med någon jantelag att göra. De flesta som hänvisar till jantelagen är ofta de som redan har mest förmåner och känner sig påhoppade. Själv har jag haft dessa förmåner själv under en stor del av mitt aktiva arbetsliv både hos SAS och flera andra flygbolag men detta förändrar inte min inställning till förmånerna. Jag har inte ens betalat med egna pengar för att erhålla förmånerna. Jag är väl medveten om att de flesta på detta forum har andra åsikter om detta och jag respekterar dessa åsikter men jag håller på vad jag tycker är rätt och vill då bli respekterad för detta. Det är egentligen I- landsproblem vi håller på och diskuterar, men även det skall kunna diskuteras, speciellt på detta forum.

Förstår din poäng, men på en longhaulflight finns det typ ett dussin Diamond.
I business? Var tredje? Knappast...
Bara vad jag empiriskt undersökt, ganska brett konfidentsintervall ;). Räknade flertal Pandions senast till New York..
När jag åkte till Chicago och en kille fick hjärtstopp i toalettkön fanns det >12 hjärtläkare på planet, varav två stod direkt efter honom i kön. Tur för killen, men det säger ju inget om hur gårdagens flight till ORD var...
Det är tillräckligt med förmån att EBD+ får CU.
Det är en klen tröst om man köpt Business från början. Skall EBD:r i C få åka klappsäte istället?

Hur är det i plus där det finns två val, någon som inte fått sitt första val? Det är väl samma problem förstår jag.
Jag har förstått det så lastas Plusrätten till alla i Plus, sen balanseras det ut i Go - om många i Plus väljer Go-rätten. Får de många Plusrätter (fisken?) över så brukar den ändå gå åt i Go. Annars får väl de sista raderna dessa. Förrätter och efterrätter påverkas inte då det bara är huvudrätten som är ett val.

@Alf skulle bara säga att du har alltid mitt 100% stöd att känna annorlunda. Jag respekterar att du har en annan åsikt. För mig har diskussionen handlat om att förstå om det är en åsikt, fakta eller en känsla. Oavsett, stå på din linje, det har du all rätt till.

Mitt sista inspel är att om ca två veckor skall jag åka SAS Business, min första flight med SAS long-haul sedan 2010 till Newark för en kort helgresa med min bror. Jag är en enkel EBS på SAS, och om killen några rader bak mig är Diamond och får ett glas skumpa innan mig, välja varmrätt innan mig, eller få ett större leende kommer jag tänka högt inombords: "good for your". :)

Välja utan att ha sett maträtten? Jag föredrar att de som nu drar runt en vagn och man får se
hur illa det som beskrivits med fina ord verkligen är innan man väljer.

Jag skall med detta inlägg avsluta mina kommentarerna till ämnet, om ingen kommer med något rent påhopp. Jag har ju en avvikande åsikt om detta jämfört med @Senator och flera andra. Detta beror inte på någon avundsjuka mot de som har mest förmåner och är inget som har med någon jantelag att göra. De flesta som hänvisar till jantelagen är ofta de som redan har mest förmåner och känner sig påhoppade. Själv har jag haft dessa förmåner själv under en stor del av mitt aktiva arbetsliv både hos SAS och flera andra flygbolag men detta förändrar inte min inställning till förmånerna. Jag har inte ens betalat med egna pengar för att erhålla förmånerna. Jag är väl medveten om att de flesta på detta forum har andra åsikter om detta och jag respekterar dessa åsikter men jag håller på vad jag tycker är rätt och vill då bli respekterad för detta. Det är egentligen I- landsproblem vi håller på och diskuterar, men även det skall kunna diskuteras, speciellt på detta forum.
Har egentligen upphört delta längre efter några direkt elaka påhopp i detta forum påhejade av moderator
Således Alf inse att forumet förändrats under åren.
Från att varit ett hjälpsamt mysigt " vi vill varandra väl" forum så uppfattar jag att detta forum följer allmän trend där egoism och jag vet bäst mentalitet råder.
Finner detta tråkigt men beror väl på min ålder och fostran.
Så var så god belackare bara köra igång med era spydiga kommentarer ....igen

Haha,
det börjar bli parodiskt nu. Du tar för givet att din ståndpunkt är den korrekta.

Jag släpper det här nu men som en avskedsgåva ska du få gissa vad jag tycker. Som jurist med vana att läsa och tolka text har du säkert noterat min ståndpunkt i frågan...
Jag tycker ni är flera som argumenterar för att det finns ett rätt och fel istället för att hävda att man har en åsikt.

Att slå lagboken i huvudet som något slags frikort känns konstigt. Flera bolag agerar ju redan som TS lägger fram som förslag.

Jag tycker ni är flera som argumenterar för att det finns ett rätt och fel istället för att hävda att man har en åsikt.

Att slå lagboken i huvudet som något slags frikort känns konstigt. Flera bolag agerar ju redan som TS lägger fram som förslag.

Vet inte riktigt varför du vänder dig till mig här då det var jag som först påpekade att argumenten fördes fram utifrån egna statusen. Jag har inte sagt vad jag själv tycker.

Du kanske blandade ihop mig med någon annan?

Tror inte att någon menar att bara de som är Pandion ska få sina förstahandsval. Det låter lite värre när du beskriver det så.
Att EBD/EBP får välja först betyder inte nödvändigtvis att de rätterna tar slut för övriga i kabinen, bara att bolagets mest lojala/bästa/hur-man-nu-definierar-status kunder premieras lite extra.
Detta är någonting som SAS generellt är extremt dåliga på, så detta skulle (helt gratis för SAS) kunna skapa en positiv känsla hos de som har status och visa att SAS uppskattar sina statusmedlemmar.

Låt oss skilja på de två sakerna
- att bara EBD/EBP får sitt förstahandsval
- att EBD/EBP får välja önskad varmrätt först

Kan du så specificera vem det är okej att inte ge sitt förhandsval på en SAS businessbiljett?

Pandion? Diamond? Gold? Silver? Statuslösa? *G? *S?

SAS skulle kunna skapa en positiv känsla genom att köpa tillräckligt med mat, också, vilket åtminstone jag tycker vore en bättre lösning. Sedan har jag inga problem med vilken ordning de tar matönskningar och dryckesönskningar i, och i SAS go kan jag förstå problemet på ett annat sätt eftersom det är orimligt att ha flera rätter och där kan jag absolut tycka att det skulle kunna ge mening.

Toppen