Senaste nytt

Servering av mat/dryck på SAS utifrån "status"

Absolut. Och detta har ju diskuterats många gånger (dvs. vem som är värd mest för SAS alltså, kortsiktigt och långsiktigt). One off-passageraren i full flex Business eller Diamantmedlemmen som gör 90 ben i billigaste tänkbara ekonomi mellan Umeå och Stockholm per år. Jag brukar hänvisa till hur viktigt SAS tycker att Eurobonus ändå är, i regel alltid ett par slides om programmet i de finansiella presentationerna osv. Och samtidigt fundera en aning på hur andra program behandlar kunder ombord.
Men om du då har en kund som potentiellt kan ändra sitt resmönster så att hen endast flyger SAS Business Full flex, alltså byter från annat bolag, för hen gillade SAS produkt så mycket. Den chansen minskar ju om personen i fråga inte får ett val av huvudrätt och serveras mat sist.

Är det någon som har en uppfattning om hur många huvudrätter SAS lastar ombord på långdistans?

Jag förutsätter att det är något fler än antalet bokade passagerare, men hur mycket?

Men om du då har en kund som potentiellt kan ändra sitt resmönster så att hen endast flyger SAS Business Full flex, alltså byter från annat bolag, för hen gillade SAS produkt så mycket. Den chansen minskar ju om personen i fråga inte får ett val av huvudrätt och serveras mat sist.
Så kan det vara och det är risken man står. Men eftersom ett gäng andra bolag, inkl flera direkta konkurrenter inom Europa, gör samma sak så kanske risken är mindre. Det är ju just min poäng, SAS kan införa denna typ av åtgärder för att "behålla" (vilket blir en överdrift egentligen) greppet om de "bästa" kunderna. Och kanske är det till och med så att full flexaren tänker att "fan, se hur bra SAS behandlar sina "bästa" kunder, jag ska nu styra om min poänginsamling från Miles & Smiles till Eurobonus och flyga SAS nästa gång igen, på bara några resor i full flex är jag ju Diamond".

Jag är starkt emot en differentiering ombord pga av status både när det gäller att beställa mat före eller att få tillgång till vissa stolar. Det är ett bra system SAS har idag. Bokar jag en resa i god tid skall jag oavsett status få välja var jag vill sitta. Väljer jag då en bra plats långt fram har jag större möjligheter att få den mat jag önskar beställa. En möjlighet kan ju vara att man kan förbeställa på hemsidan vad man vill äta och då får man vad man vill ha.

Då har jag självklart en följdfråga

Anser du, oavsett kabin mao "produkt" man har köpt, att alla kunder skall få exakt samma i form av mat, antal väskor, sätesval etc?

Då har jag självklart en följdfråga

Anser du, oavsett kabin mao "produkt" man har köpt, att alla kunder skall få exakt samma i form av mat, antal väskor, sätesval etc?

Ja, när det gäller businessklass och first.

Om jag går på en bättre restaurant förväntar jag mig samma mat och samma service som deras stamkunder. Vad som är därinnan med gräddfil vid fullsatt eller andra rabatter struntar jag i, men när jag sitter i restauranten förväntar jag mig samma service och möjlighet till samma matval. Samma sak gäller när jag reser i businessklass.

Last edited:
Så kan det vara och det är risken man står. Men eftersom ett gäng andra bolag, inkl flera direkta konkurrenter inom Europa, gör samma sak så kanske risken är mindre. Det är ju just min poäng, SAS kan införa denna typ av åtgärder för att "behålla" (vilket blir en överdrift egentligen) greppet om de "bästa" kunderna. Och kanske är det till och med så att full flexaren tänker att "fan, se hur bra SAS behandlar sina "bästa" kunder, jag ska nu styra om min poänginsamling från Miles & Smiles till Eurobonus och flyga SAS nästa gång igen, på bara några resor i full flex är jag ju Diamond".
Förstår din poäng, men på en longhaulflight finns det typ ett dussin Diamond. Om de får sitta längst fram och beställa mat först så försämrar det produkten för resten. Det är tillräckligt med förmån att EBD+ får CU.

Enklaste lösningen vore att SAS införde i appen att man kunde reservera och därmed garantera ett måltidsval.

Förstår din poäng, men på en longhaulflight finns det typ ett dussin Diamond. Om de får sitta längst fram och beställa mat först så försämrar det produkten för resten. Det är tillräckligt med förmån att EBD+ får CU.

Enklaste lösningen vore att SAS införde i appen att man kunde reservera och därmed garantera ett måltidsval.
Hmm. Finns det verkligen ett dussin Diamonds i affärsklass på varje långflygning? Något måste i så fall verkligen göras...!

Hmm. Finns det verkligen ett dussin Diamonds i affärsklass på varje långflygning? Något måste i så fall verkligen göras...!
Bara vad jag empiriskt undersökt, ganska brett konfidentsintervall ;). Räknade flertal Pandions senast till New York..

Toppen