Senaste nytt

[Semi-live] Kära dagbok... Asienresan som äntligen blev av!

Dåligt med uppdateringar här, skärpning!
I fredags så åkte vi till Gili Trawangan från Sanur's hamn, inte den roligaste båtresan man gjort!

Inte det boardingpass man är van vid, men svårt att tappa bort.
Visa bifogad bild 144235

Första 40 minutrarna till Nusa Penida som va första och enda stoppet innan Gili T va båten nästintill tom, jag ropade hej för tidigt märkte jag när allt gick så smidigt och det va behaglig temperatur i kabinen då dörren i förren va öppen.
Men allt skulle förändra sig, båten fylldes upp på bredden med folk, förutom platsen mellan mig och min sambo, seatblock kallar jag det, andra kallar det kanske dryghet att inte ta bort sin ryggsäck, vad vet jag!

Rena businessclassen, längst fram i plane.. jag mena båten, bra benutrymme, vatten serverades lite då och då och även åksjuketabletter till dom som inte va smarta och tog en direkt när man vaknade på morgonen! :cool:

Visa bifogad bild 144234

Totalt tog resan närmare 4h, 40min till Nusa Penida, 45min stopp i Nusa Penida med att fylla bränsle och passagerare, 2h körning till Gili Islands och drygt en kvart att stå och vänta på att få lägga till i hamnen på Gili T.

Magiskt fint vatten när man anlände på Gili T!

Visa bifogad bild 144233

Hotellet som vi bokat ligger lite längre in på ön, min känsla när jag letade boenden var att man kunde få lite bättre standard för samma peng om man inte bodde så "centralt" vid hamnen/havet.
Vi hade en 7 minuters promenad från hamnen till vårat boende, och "vägarna" är inte direkt anpassade för att släpa stora resväskor, men vi vägrade använda oss utav någon av hästtransporterna då hästarna ser ut att vara duktigt vanskötta.
Motorfordon existerar inte på hela ön, cykel och elmopeder är det vanligaste här!

Vårat rum som va en aningen mindre än vad jag trodde att det skulle va!
Och lite mer spartanskt än jag trodde också, men för 500:-/natten är det inte så mycket att klaga på, om någon hade frågat om råd hade jag nog kanske bett dom hitta ett ställe med aningen högre standard, detta är precis så vi inte lämnade direkt! :D
Visa bifogad bild 144232Visa bifogad bild 144231Visa bifogad bild 144230

Området har två pooler, varav den ena är precis utanför dörren från vår bungalow.

Visa bifogad bild 144229

En av kvällarna spenderades på den västra sidan av ön och kollade på solnedgången och drack blaskiga happy hour drinkar.

Visa bifogad bild 144228
Var där -96. Vi lyckades bo i en betongbunker som luktade toalett, väggarna fick inte hela vägen upp och dörr till toaletten saknades.

Gårdagen började med en room service frukost vid kl 11:00, vi hade dagen innan bokat en transport till flygplatsen kl 12:00 på avresedagen, flyget skulle gå vid 14:10.
Hade strul med bokningen utav flygbiljetten för ca en vecka sedan, kunde inte betala med utländskt kreditkort på Batik air eller om det va Thai Lion, har faktiskt glömt.
Men samma biljetter gick att boka via Malindo till samma pris på samma avgång, dock gick det inte att välja till hur många kilo bagage vi ville ha med, förstod att detta skulle bli problematiskt vid incheckingen.

Som jag hade rätt, herren i incheckningsdisken vägde väskorna, skrev på mitt boardingpass hur många kg och hur mycket det skulle kosta och pekade på ett kontor på andra sidan i departurehallen.
Sprang dit med boardingpass och sträckte fram till en man som satt i det lilla kontoret, lite knappande på datorn och sen fram med en kortterminal.
Fick hosta upp lite över miljonen IDR för 35kg totalt, men det va det värt för att slippa åka båt tillbaka till Bali :)
thumbnail_IMG_0264.jpg

Sen skrev mannen på kontoret ut ett kvitto på en gammal hederlig radskrivare (Kan det va så dom heter?) och sen stämplade den frenetiskt!

Tillbaka till incheckningsdisken för att visa upp, allt var klart och bagagetaggar var på!
Gick faktiskt mycket smidigare än jag förväntat mig, tog nog under 7-8minuter från att vi påbörjade incheckning till att va klart, inkl springa iväg till kontoret och betala!

Väl inne på terminalen så underhöll en fiolspelande herre hela terminalen med hits såsom 'Let it be' och andra klassiker, det gick inte att vara där inne...
thumbnail_IMG_0263.jpg

När det väl va dags för boarding så va den andra flighten till Denpasar med samma flygbolag försenad, den skulle gå 13:50 och våran 14:10.
Ni kan ju tänka er om det va många till den andra flighten som ställde sig och köade för att boarda när dom ropade upp att flighten till Denpasar påbörjade boarding, det blev kaos...

Vi satt kvar så länge vi kunde för att slippa kaoset, och vi gick till slut på sist av alla.
Planet som skulle ta oss från LOP på Lombok till DPS på Bali va en ATR72-600 med reg.nr PK-WGS

thumbnail_IMG_0266.jpg

Va lite orolig att det va skulle va trångt på planet, men herregud vilket benutrymme det va!
Kändes luftigt och skönt.

thumbnail_IMG_0269.jpg

Flygningen gick jävligt smidigt, flygtiden klockade in på en snabba 34 minuter.
Det som inte va lika smidigt va att komma av planet, va fruktansvärt otydligt var man skulle gå, utan avspärrningar eller någonting gick vi mellan/under två plan som stod parkerade mitt bland truckar som kom körande mot en och in på en buss skulle vi!

Hade bokat ett rum på The Kuta Beach Heritage via Accor, rummet var av typen 'Deluxe heritage king with plunge pool', delar en "privat" pool precis utanför balkongen med 6-7 andra rum på samma våningsplan som man har access via balkongen.
thumbnail_IMG_0272.jpgthumbnail_IMG_0273.jpgthumbnail_IMG_0275.jpgthumbnail_IMG_0276.jpg

Helt okej rum till priset!
Inte top notch men nog mycket bättre än det som finns i området :)

Vi påbörjade kvällen med att ta ett par öl på takbaren och jag kunde sitta och spana in plan.
Här kom Emirates A380 in för landning på DPS
thumbnail_IMG_0287.jpg

Sen på kvällen åkte vi till Jimbaran för att äta middag med sambons brorsa och hans flickvän på deras hotell dom bodde på en natt efter ha ankommit från ön Sumba och skulle vidare hem mot Sverige idag.

Attachments

• thumbnail_IMG_0279.jpg
    thumbnail_IMG_0279.jpg
    478,2 KB · Visningar: 127
  • thumbnail_IMG_0278.jpg
    thumbnail_IMG_0278.jpg
    542 KB · Visningar: 134
  • thumbnail_IMG_0274.jpg
    thumbnail_IMG_0274.jpg
    467,5 KB · Visningar: 130
Sitter på balkongen och spelar lite Smart 10 med tjejen, varav frågorna vi spelar just nu är ett rese-expansion, denna var lite taskig :rolleyes:
Dock va jag lite besviken att hon fick noll poäng och jag nio…
Hennes svar va ”Cathay - Ja!” :(
Trodde jag lärt henne bättre..
IMG_0310.jpeg

Edit: Jag har lärt henne IATA-koder lite iaf, 4 poäng med lite lite pushning satte hon, stolt!
Och ja, jag passade på DKR, vem fan kan den??
IMG_0312.jpeg

Last edited:
Gårdagen blev resdag, schemat för dagen bestod av SQ937 DPS-SIN och SQ962 SIN-CGK.

Började dagen med en enkel frukost i loungen på DPS, gillar den här typen av frukost med lite enkla tillbehör man stoppar i buljong! :) thumbnail_IMG_0393.jpg

Sen så skulle 9V-SCO, en 787-10 ta oss till Singapore från Bali.
thumbnail_IMG_0399.jpg

Flyget avgick vid 12:10, så lite departure champagne satt som en smäck efter att ha druckit billiga fullgrogg och bira i nästan 2 veckor på Bali och kringliggande öar.
thumbnail_IMG_0400.jpg

Ingen book the cook på DPS-SIN, så hade förvalt en Bakmi Goreng via inflight menu, helt ok rätt!
thumbnail_IMG_0406.jpg

Landade 10min efter tidtabellen och hade bara 1,5h i Singapore, så vi stressade iväg till loungen för ett glas champagne och fick prova den andra lite mindre businessloungen i T2 på Changi.
Sen fick vi halvspringa lite tillbaka åt samma håll som vi kom ifrån fast längst ut på T2an, vi var sist på planet, men hann dricka ett varmt glas pre departure champagne! :cool:

Till middag så hade jag beställt book the cook Bong tong kee chicken rice, detta va väldigt gott fast jag var inte ett dugg sugen på mat så jag kanske åt 1/3, men gillade smakerna extremt mycket! Även om kycklingen ser sjukt tråkig ut så va det väldigt gott :)
thumbnail_IMG_0422.jpg

Väl framme i Jakarta så försökte jag mig på en fuling och äntra landet med vår E-VOA från Bali, den gick inte för sig så va bara att gå tillbaka och betala för ett visa on arrival som självklart bara tog cash... otroligt nog hade vi strax över miljonen IDR på oss och klarade av det snabbt utan att behöva springa till en bankomat (Fanns nära immigration).
Sen va det bara gå genom immigration utan problem, torskade lite tid på mitt dumma stunt, men hade varit trevligt att spara 720:-

Har fått råd och läst om att det bästa sättet är att tag tåget till stan, men jag kikade google maps och såg att det skulle ta 57 minuter med bil.
Jag valde helt enkelt att chansa och vi beställde en grab, 18:30 hoppade vi i våran bil och anlände till hotellet exakt 19:27, vilket helt otroligt nog va 57 minuter som google maps sa, men det va nog helt enkelt bara ett sammanträffande! :)
Men vi sparade ganska mycket tid på att hålla på att krångla med tåg och mycket bekvämare att ta en premium grab och ta det lugnt i baksätet!

Väl framme på hotellet så blev jag välkomnad med förnamn redan innan jag hunnit öppna käften eller visa passet, imponerande måste jag säga!
Även om dom kanske inte hade så många västerländska gäster kvar att checka in troligen :D

Blev uppgraderade till ett executive rum på 17e våningen
Hela incheckningsupplevelsen var riktigt bra, Doubletree i Jakarta levererade!

thumbnail_IMG_0427.jpgthumbnail_IMG_0428.jpg

Utsikt kväll:
thumbnail_IMG_0429.jpg

Utsikt på morgonen:
thumbnail_IMG_0438.jpg

Idag så har vi spenderat nästan 2h på sydostasiens största textilmarknad, Pasar Tanah Abang Blok A, helt jävla enormt! 14 våningar, och tar upp ett helt kvarter, sjukt! Sambon handlade drygt 30meter tyg...

Sen efter det så var vi och kollade på den enorma mosken som tar in 200.000 människor :oops:
thumbnail_IMG_0449.jpg

Promenerade vidare till Monument Nasional
thumbnail_IMG_0455.jpg

Efter det gjorde vi ett relativt kort besök på national muséet, värt ett besök, hade gärna haft mer tid!
thumbnail_IMG_3033.jpg

Nu öppnar loungen på hotellet om 12 minuter, bäst att skynda sig dit för lite dryck!

Gårdagen blev resdag, schemat för dagen bestod av SQ937 DPS-SIN och SQ962 SIN-CGK.

Började dagen med en enkel frukost i loungen på DPS, gillar den här typen av frukost med lite enkla tillbehör man stoppar i buljong! :) Visa bifogad bild 144594

Sen så skulle 9V-SCO, en 787-10 ta oss till Singapore från Bali.
Visa bifogad bild 144593

Flyget avgick vid 12:10, så lite departure champagne satt som en smäck efter att ha druckit billiga fullgrogg och bira i nästan 2 veckor på Bali och kringliggande öar.
Visa bifogad bild 144592

Ingen book the cook på DPS-SIN, så hade förvalt en Bakmi Goreng via inflight menu, helt ok rätt!
Visa bifogad bild 144591

Landade 10min efter tidtabellen och hade bara 1,5h i Singapore, så vi stressade iväg till loungen för ett glas champagne och fick prova den andra lite mindre businessloungen i T2 på Changi.
Sen fick vi halvspringa lite tillbaka åt samma håll som vi kom ifrån fast längst ut på T2an, vi var sist på planet, men hann dricka ett varmt glas pre departure champagne! :cool:

Till middag så hade jag beställt book the cook Bong tong kee chicken rice, detta va väldigt gott fast jag var inte ett dugg sugen på mat så jag kanske åt 1/3, men gillade smakerna extremt mycket! Även om kycklingen ser sjukt tråkig ut så va det väldigt gott :)
Visa bifogad bild 144590

Väl framme i Jakarta så försökte jag mig på en fuling och äntra landet med vår E-VOA från Bali, den gick inte för sig så va bara att gå tillbaka och betala för ett visa on arrival som självklart bara tog cash... otroligt nog hade vi strax över miljonen IDR på oss och klarade av det snabbt utan att behöva springa till en bankomat (Fanns nära immigration).
Sen va det bara gå genom immigration utan problem, torskade lite tid på mitt dumma stunt, men hade varit trevligt att spara 720:-

Har fått råd och läst om att det bästa sättet är att tag tåget till stan, men jag kikade google maps och såg att det skulle ta 57 minuter med bil.
Jag valde helt enkelt att chansa och vi beställde en grab, 18:30 hoppade vi i våran bil och anlände till hotellet exakt 19:27, vilket helt otroligt nog va 57 minuter som google maps sa, men det va nog helt enkelt bara ett sammanträffande! :)
Men vi sparade ganska mycket tid på att hålla på att krångla med tåg och mycket bekvämare att ta en premium grab och ta det lugnt i baksätet!

Väl framme på hotellet så blev jag välkomnad med förnamn redan innan jag hunnit öppna käften eller visa passet, imponerande måste jag säga!
Även om dom kanske inte hade så många västerländska gäster kvar att checka in troligen :D

Blev uppgraderade till ett executive rum på 17e våningen
Hela incheckningsupplevelsen var riktigt bra, Doubletree i Jakarta levererade!

Visa bifogad bild 144589Visa bifogad bild 144588

Utsikt kväll:
Visa bifogad bild 144587

Utsikt på morgonen:
Visa bifogad bild 144595

Idag så har vi spenderat nästan 2h på sydostasiens största textilmarknad, Pasar Tanah Abang Blok A, helt jävla enormt! 14 våningar, och tar upp ett helt kvarter, sjukt! Sambon handlade drygt 30meter tyg...

Sen efter det så var vi och kollade på den enorma mosken som tar in 200.000 människor :oops:
Visa bifogad bild 144586

Promenerade vidare till Monument Nasional
Visa bifogad bild 144585

Efter det gjorde vi ett relativt kort besök på national muséet, värt ett besök, hade gärna haft mer tid!
Visa bifogad bild 144584

Nu öppnar loungen på hotellet om 12 minuter, bäst att skynda sig dit för lite dryck!
Hade ni olika rum på kvällen och morgonen? ;) (a propos bilderna)

Tack för trevlig reserapport so far! och tack även för träffen i Loungen på DoubleTree i Jakarta :) vi fortsatte idag med samma anda som igår. Inga problem att beställa flera drinkar, öl, vin samtidigt kl.20 körde de ut oss men fortsatte vi vid poolen istället!
3a52f75b0246b264dd173ca8825a489a.jpg

Ha det fortsatt bra på er resa!

Toppen