Senaste nytt

SAS tecknar letter of support med Heart Aerospace

Tomas E

Medlem
Elflyg som klarar sig utan konventionell backup och dessutom kan flyga kommersiellt med bara en pilot pga automatisering och fjärrstyrning, ja då kan nog produktionskostnaden komma ner så mycket att en del ytterligare ”tunna linjer” blir rimliga att driva. Om nu inte beskattning eller annan antiflyg-politik sätter käppar i hjulet.
 

Hachans

Medlem
Det finns en två år gammal statlig utredning om elflyg som bl.a. tar upp de punkter som diskuteras i tråden, såsom nya sträckor och mindre flygplatser.

https://www.trafa.se/globalassets/r...020_12-elflyg_borjan-pa-en-spannande-resa.pdf

Ja, det är spännande läsning. Där kan man se att de flygplan som godkänts och serieproduceras tar två pax med en räckvidd (som de inte riktigt vet hur den definieras) på 16 mil.

Övriga plan med plats för 19 pax har inte ens provflugits. Och bara 7 av de 14 dem är helelektriska, resten flyger på hybridsystem eller vätgas. Det är mycket våta ingenjörsdrömmar i det här.

Elflyg som klarar sig utan konventionell backup och dessutom kan flyga kommersiellt med bara en pilot pga automatisering och fjärrstyrning, ja då kan nog produktionskostnaden komma ner så mycket att en del ytterligare ”tunna linjer” blir rimliga att driva. Om nu inte beskattning eller annan antiflyg-politik sätter käppar i hjulet.

Ja, det är många om och men där. Med en räckvidd på 16 mil så blir det svårt att ens konkurrera med en lokalbussen.
 

maswan

Medlem
Men återigen, varför skulle behovet plötsligt uppstå? Hade det funnit behov hade det flugits kommersiellt med småplan redan. De har ju historiskt sett inte varit särskilt dyra i drift.

Behovet mellan Umeå och Vasa för lite fler avgångar och snabbare restid än den dagliga färjan har funnits och tidvis flygits av olika aktörer. Om eldrift kan dra ner driftskostnaderna med nått tiotal procent så kanske kalkylen börjar gå ihop bättre. Löftet handlar ju om ett 30-sätesplan med stolskostnad i paritet med ett 50-sätes, så länge det är korta distanser. Det borde ju göra lite fler tunna linjer flygbara, även om det knappast lär bli en total omstöpning av svenskt flyg.

Ett elflyg kan ju dessutom argumenteras för att vara det grönare alternativet jämfört med en fossildriven färja, även om det är lite haltande när färjan kör hur som helst för frakt av tunga fordon och gods.
 

maswan

Medlem
Kanada har mycket fler småorter som är jobbiga att nå över land eller vatten, så från den synvinkeln är det inte så förvånande att de vill ersätta en hel del gamla småplan med nya som kanske dessutom är lite billigare/grönare.
 

JacobGBG

Medlem
Konstiga surmulna reaktioner i tråden. Självklart så är det sannolikt att Heart Aerospace aldrig kommer att resultera i en full produkt, men finns det någon tvivel på att detta är framtiden? Det kommer behövs en lång längd av utveckling och prototyper på att få elflyg av marken (no pun intended) och att bli en etablerat alternativ. Heart kommer att ge ett fall framåt, en annan aktör kommer att köpa upp deras jobb och bygga vidare på det och världen kommer vara en bättre plats i slutändan.
 

Hachans

Medlem
Konstiga surmulna reaktioner i tråden. Självklart så är det sannolikt att Heart Aerospace aldrig kommer att resultera i en full produkt, men finns det någon tvivel på att detta är framtiden? Det kommer behövs en lång längd av utveckling och prototyper på att få elflyg av marken (no pun intended) och att bli en etablerat alternativ. Heart kommer att ge ett fall framåt, en annan aktör kommer att köpa upp deras jobb och bygga vidare på det och världen kommer vara en bättre plats i slutändan.

Ja, det finns många tvivel på att helektriskt flyg är framtiden.

Men det som stör mig ännu mer är att denna satsningen framstår som helelektrisk när det i själva verket handlar om 1/4 av räckvidden av planet som kan drivas på el.
Lite som att beskriva en hybridbil som självladdande. Lika fel.
 
Jag tänker att när du säger förnyelsebara bränslen tänker du på biobränslen, det gör inte jag. Den teknik som borde vara mest lovande är den som Bosch beskriver här.

Synthetic fuels | Bosch Global

CO2 kombineras med H2 och bildar syntetiska kolväten som sen raffineras till vad som nu behövs. Det blir koldioxidneutralt i tillverkningen och skulle till exempel kunna ersätta fossil utvinning på de platser som har mycket hållbar energi, exempelvis solenergi i mellanöstern eller vattenkraft i Norge.

Ja, det vore jättekul om allt vore el men vi har redan nu transmissionsproblem och ett system för kolväten som funkar mer än väl för distribution.

Ja detta är en intressant teknik, men den är fortfarande i ett väldigt tidigt stadie och den kommer inte att lyfta några flygplan 2026. Där jag arbetar tittar vi på att köpa plast producerat på detta sätt som sedan ska användas i våra produkter. Men inte heller detta kommer att hända till 2026.

Dessutom så kommer vi inte ifrån att det krävs mycket elenergi för att driva processen. Återigen så kommer det att vara mycket mer effektivt att istället använda el för drift av t ex flygplan än att ta "omvägen" förbi detta bränsle.
 
Toppen