Senaste nytt

SAS tecknar letter of support med Heart Aerospace

För att tillägga lite till det som diskuterats här, för att elflyget så som
Men vi har bussar med vingar. Det är inte många som flyger till Sveg bara för att det finns en länk dit. Det är superlätt att ta sig om man vill. Så den bilden tror jag inte kommer ändras.

Det verkar också som att det finns en allmän tro att bara för att en elbil råkar ha lite lägre underhållskrav en en bil med förbränningsmotor så kommer det vara samma sak med flygplan. Jag ska villigt medge att jag inte vet hur stor del av underhållet som rör enbart själva förbränningsprocessen på ett flygplan. Däremot tillkommer ju relativt dyra batteribyten och liknande, så det får man istället lägga till. Och i fallet med ES-30 som tråden handlar om, så har du BÅDE ett hybridsystem och ett förbränningssystem (som de kallar för hybrid/reservsystem) att underhålla. Jag har svårt att se att det skulle bli billigare på något sätt jämfört med ett vanligt plan.
Vet inte om jag tycker det finns någon trafik idag som är att likna vid buss med vingar. Inte ens Jonair till Sveg. :)

För att förtydliga, att bygga elflygplan, etablera nya linjer och tro att det per automatik ska fungera är såklart inte realistiskt. De avgörande faktorerna är på marken. Förutom frågan om strömförsörjningen så är det nog troligt att alla orter som vill vara med på detta behöver investera i nya miniflygplatser (1300 meter bana och nödvändiga faciliteter) som går att nå med cykel och lokalbuss.

Det viktiga är att se till att det blir ett naturligt alternativ till tåget. Vi flygentusiaster har ju inget emot tiden det tar att resa till flygplatsen och processen som krävs på flygplatsen. Men väldigt många ser det som ett nödvändigt ont och värdesätter att bara kunna åka in till järnvägsstationen, sätta sig på ett tåg och ta sig från centrum till centrum.
 

Jannes

Medlem
Realistiskt och helt hypotetiskt sett, vilka flygrutter kan man tänka sig att SAS kunde ta med först generationens elflyg och räckvidd på 400km?

Från Arlanda så skulle det gå med t.ex. Visby, Åbo, Tallinn och Kalmar, där antalet pax kunde skötas med flyg i 30-50 pax storleksklass. För Helsingfors (prick 400 enligt GCMap), Göteborg och Oslo skulle räckvidden nå men då krävs större plan skulle jag tro.
I Norge skulle inrikestrafiken garanterat kunna nyttja elflyg, och Köpenhamn har ju Europa vid sin dörr, för att inte tala om CPH-GOT.

I princip, varje gång man måste över hav, berg eller kombinationen av dessa men ändå har kort väg fågelvägen så kan elflyg bli intressant.
När man får 500-700km räckvidd och 100pax så tror jag vi kommer se väldigt stort intresse för elflyg.
 

Thornado

Medlem
Från Arlanda så skulle det gå med t.ex. Visby

Att köra ett antal flighter per dag till Visby under Almedalsveckan känns ju i alla fall som det mest uppenbara man vill göra rent PR-mässigt. Perfekt för alla politiker och liknande som vill åka dit, som då får en möjlighet att visa på sitt framåtriktade och hållbara resesätt.
 

palmen

Moderator
Att köra ett antal flighter per dag till Visby under Almedalsveckan känns ju i alla fall som det mest uppenbara man vill göra rent PR-mässigt. Perfekt för alla politiker och liknande som vill åka dit, som då får en möjlighet att visa på sitt framåtriktade och hållbara resesätt.
Problemet med Visby är väl allt vatten, om något sköter sig finns det väldigt små marginaler att ta sig till alternativ plats för landning.
 

Hachans

Medlem
Problemet med Visby är väl allt vatten, om något sköter sig finns det väldigt små marginaler att ta sig till alternativ plats för landning.

Dessutom kommer planen behöva stå och ladda på Visby vilket gör att de står i vägen.

I dagarna kröp det fram att batterierna i elbussarna blir allt dyrare, att underhållet är dyrt och tillgång på fordon låg. Och dessutom var räckvidden usel.

Jag har svårt att se att om vi inte ens kan köra elbussar ordentligt att vi skulle ha flygplan i luften 2028.
 

Flyer722

Medlem
Dessutom kommer planen behöva stå och ladda på Visby vilket gör att de står i vägen.

I dagarna kröp det fram att batterierna i elbussarna blir allt dyrare, att underhållet är dyrt och tillgång på fordon låg. Och dessutom var räckvidden usel.

Jag har svårt att se att om vi inte ens kan köra elbussar ordentligt att vi skulle ha flygplan i luften 2028.
Samma sak sa man om elbilar men hur ser det ut idag? Eldrivna färdmedel är framtiden.
 

Hachans

Medlem
Samma sak sa man om elbilar men hur ser det ut idag? Eldrivna färdmedel är framtiden.

På bussidan går man nu tillbaka till HVO på regionlinjer. El dög inte.

Men ja, elfordon är en del av framtiden, men de kommer inte vara överallt. Det finns andra hållbara bränslen som skulle passa flyget och befintlig infrastruktur betydligt bättre.
 

Lauda 777

Medlem
Dessutom kommer planen behöva stå och ladda på Visby vilket gör att de står i vägen.

I dagarna kröp det fram att batterierna i elbussarna blir allt dyrare, att underhållet är dyrt och tillgång på fordon låg. Och dessutom var räckvidden usel.

Jag har svårt att se att om vi inte ens kan köra elbussar ordentligt att vi skulle ha flygplan i luften 2028.
Självklart kommer dom gå att snabbladda på rimlig tid. Så det blir nog inte så stor skillnad jämfört med idag.
 
Toppen