chr_lindstrom
Medlem
För att tillägga lite till det som diskuterats här, för att elflyget så som
För att förtydliga, att bygga elflygplan, etablera nya linjer och tro att det per automatik ska fungera är såklart inte realistiskt. De avgörande faktorerna är på marken. Förutom frågan om strömförsörjningen så är det nog troligt att alla orter som vill vara med på detta behöver investera i nya miniflygplatser (1300 meter bana och nödvändiga faciliteter) som går att nå med cykel och lokalbuss.
Det viktiga är att se till att det blir ett naturligt alternativ till tåget. Vi flygentusiaster har ju inget emot tiden det tar att resa till flygplatsen och processen som krävs på flygplatsen. Men väldigt många ser det som ett nödvändigt ont och värdesätter att bara kunna åka in till järnvägsstationen, sätta sig på ett tåg och ta sig från centrum till centrum.
Vet inte om jag tycker det finns någon trafik idag som är att likna vid buss med vingar. Inte ens Jonair till Sveg.Men vi har bussar med vingar. Det är inte många som flyger till Sveg bara för att det finns en länk dit. Det är superlätt att ta sig om man vill. Så den bilden tror jag inte kommer ändras.
Det verkar också som att det finns en allmän tro att bara för att en elbil råkar ha lite lägre underhållskrav en en bil med förbränningsmotor så kommer det vara samma sak med flygplan. Jag ska villigt medge att jag inte vet hur stor del av underhållet som rör enbart själva förbränningsprocessen på ett flygplan. Däremot tillkommer ju relativt dyra batteribyten och liknande, så det får man istället lägga till. Och i fallet med ES-30 som tråden handlar om, så har du BÅDE ett hybridsystem och ett förbränningssystem (som de kallar för hybrid/reservsystem) att underhålla. Jag har svårt att se att det skulle bli billigare på något sätt jämfört med ett vanligt plan.
För att förtydliga, att bygga elflygplan, etablera nya linjer och tro att det per automatik ska fungera är såklart inte realistiskt. De avgörande faktorerna är på marken. Förutom frågan om strömförsörjningen så är det nog troligt att alla orter som vill vara med på detta behöver investera i nya miniflygplatser (1300 meter bana och nödvändiga faciliteter) som går att nå med cykel och lokalbuss.
Det viktiga är att se till att det blir ett naturligt alternativ till tåget. Vi flygentusiaster har ju inget emot tiden det tar att resa till flygplatsen och processen som krävs på flygplatsen. Men väldigt många ser det som ett nödvändigt ont och värdesätter att bara kunna åka in till järnvägsstationen, sätta sig på ett tåg och ta sig från centrum till centrum.