Senaste nytt

SAS tecknar letter of support med Heart Aerospace

SAS tecknar letter of support med Heart Aerospace för option att addera svenska Heart Aerospace flygplan ES-30 i framtiden. Riktigt kul nyheter, perfekt för inrikesflygningar! Källa SAS Group. Bild SAS Group/Heart Aerospace. Ny design på planet som presenterades idag också. Ser bättre ut än den tidigare prototypen. SAAB är tydligen samarbetsparter nu också. Lite lik en SAAB 340 i nosen... :)
SAS TECKNAR LETTER OF SUPPORT MED HEART AEROSPACE - SAS

b6be1b4480f1fad4_800x800ar.png
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Haha, ja, lycka till med det. Det är väldigt mycket antagande där med datum och annat som framstår som vansinnigt säkra.

Finns SAS ens kvar till 2028?
 
Spännande projekt som förhoppningsvis är början på något mycket större. Kan definitivt se en framtid om inte allt för många år där den här typen av plan fungerar ungefär som Wideröe i Norge med matarflyg till större flygplatser som Arlanda, Landvetter och Köpenhamn. I norra Sverige där elpriset oftast är lägre skulle det kunna förändra resandet i grunden. Skulle inte bli överraskad om inlandskommunerna norröver börjar öppna sedan tidigare stängda flygplatser eller bygger nya, enklare flygplatser för att få matartrafik till Luleå och Umeå.

Sen gällande batteriutvecklingen; prognosen som de presenterar är ju antagligen baserat på hur mycket resurser och pengar som läggs på utvecklingen idag. Det här är en bransch som det kommer att investeras något alldeles enormt i, så skulle inte förvånas om utvecklingen kommer att speedas upp en hel del.
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Spännande projekt som förhoppningsvis är början på något mycket större. Kan definitivt se en framtid om inte allt för många år där den här typen av plan fungerar ungefär som Wideröe i Norge med matarflyg till större flygplatser som Arlanda, Landvetter och Köpenhamn. I norra Sverige där elpriset oftast är lägre skulle det kunna förändra resandet i grunden. Skulle inte bli överraskad om inlandskommunerna norröver börjar öppna sedan tidigare stängda flygplatser eller bygger nya, enklare flygplatser för att få matartrafik till Luleå och Umeå.

Sen gällande batteriutvecklingen; prognosen som de presenterar är ju antagligen baserat på hur mycket resurser och pengar som läggs på utvecklingen idag. Det här är en bransch som det kommer att investeras något alldeles enormt i, så skulle inte förvånas om utvecklingen kommer att speedas upp en hel del.

Men som sagt, de relationerna har ju aldrig varit lönsamma annars hade de funnits. Det har aldrig flugits från Östersund till Köpenhamn. Och det är inte bränslepriserna som sätter stopp för det, det är efterfrågan.

Varför tror du det skulle bli billigt att flyga bara för att flygplanet flyger på el?
 

mha321

Medlem
Men som sagt, de relationerna har ju aldrig varit lönsamma annars hade de funnits. Det har aldrig flugits från Östersund till Köpenhamn. Och det är inte bränslepriserna som sätter stopp för det, det är efterfrågan.

Varför tror du det skulle bli billigt att flyga bara för att flygplanet flyger på el?
Det borde ju kunna bli billigare om 1. De kan få en teknik som är enklare och kräver mindre service och underhåll, och 2. De kan kräva färre personal per passagerare.

Inget av detta är något vi vet idag om det faktiskt kan bli så men chansen finns iaf.
 
Men som sagt, de relationerna har ju aldrig varit lönsamma annars hade de funnits. Det har aldrig flugits från Östersund till Köpenhamn. Och det är inte bränslepriserna som sätter stopp för det, det är efterfrågan.

Varför tror du det skulle bli billigt att flyga bara för att flygplanet flyger på el?
Enligt den här artikeln (visserligen två år gammal) så menas det på att både inköpspriset för respektive plan samt underhållskostnader och servicekostnader kommer vara på en helt annan nivå än vad som är fallet med nuvarande teknik:

Elflyg väntas lyfta redan 2026 - Vattenfall
 
Toppen