Enligt den här artikeln (visserligen två år gammal) så menas det på att både inköpspriset för respektive plan samt underhållskostnader och servicekostnader kommer vara på en helt annan nivå än vad som är fallet med nuvarande teknik:
Elflyg väntas lyfta redan 2026 - Vattenfall
Visst. Men du köper ett fordon som kommer ha ett väldigt smalt användningsområde och som du inte kan flyga till vilken destination som helst. Och skulle du få störningar måste du se till att det finns infrastruktur tillgänglig för dig. Har ju svårt att se att små flygplatser skulle bygga upp en större infrastruktur än de behöver för normalfallet.
Det innebär att du får lägre användning av planen och kommer behöva ta mer betalt för att det hela ska gå runt.
Elflygplan är en härlig idé i teorin men det är så mycket enklare att bara producera det flytande bränslet hållbart istället och ha kvar samma infrastruktur som nu. Kolväten framställda på konstgjord väg finns och jag vill väl minnas att SAS även varit inblandade i något här.
Sen ska det bli mycket intressant att höra om vilka uppoffringar de fått göra på planet i termer av utrymme. Igår åkte jag en turistbuss driven på el. Fint! Men den hade knappt något bagageutrymme vilket gör att den är helt meningslös för turister.
Tillägg: Läste dessutom nu om deras reservhybridsystem som ger räckvidd på upp till 800 km. Så flygplanet är inte ens helelektriskt.
Detta är värre greenwashing än Volvos ”mildhybrider/lätthybrider” som har en liten elmotor för syns skull.