Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Bryant

Medlem
Jag har varit i kontakt med SAS gällande en avbokning. Samtliga tillfällen har jag pratat med en kille med samma namn som jag.

Han har varit kunnig och löst mina problem. Problemen har varit felaktig återbetalning av poäng och pengar.

Allt löste sig smidigt och pengar på kontot inom 5 dagar.
 

Matore

Medlem
Jag har varit i kontakt med SAS gällande en avbokning. Samtliga tillfällen har jag pratat med en kille med samma namn som jag.

Han har varit kunnig och löst mina problem. Problemen har varit felaktig återbetalning av poäng och pengar.

Allt löste sig smidigt och pengar på kontot inom 5 dagar.
Vet inte vad du heter men det stämmer in på X som jag pratat med flera gånger. Kanonbra!

EDIT: moderator har ändrat inlägg och tagit bort namn på SAS agent.
 
Last edited by a moderator:

squeezen

Medlem
Min bror ringde och fixade till anslutning på äventyr till tokyo i november (som bokades i december då sas inte släppt anslutning). CPH-LhR samt BRU-CPH och det var inga problem, med tanke på att resan ej längre startar i London så minskade skatter som väntat markant.
 

Senator

Moderator
Här kommer svar från SAS på frågor som vi har ställt..

Fråga 2: ändringar i bokning av bonusresor med s.k. SAS/Amex 2-for-1 vouchers
Lite kontext för din del här är viktig. Det är väl inget som våra medlemmar bryr sig mer om än just möjligheten att boka resor med denna mytomspunna voucher som är kopplat till användande av SAS Amex Elite kortet. Våra medlemmar har historiskt brutit ryggen för att hitta perceptivt högsta värde. Innan krisen låg ansvaret för att boka detta hos en SAS specialavdelning i Tallinn. Denna avdelning var ohört uppskattat både då de var sjukt kompetenta och samtidigt service-minded. Sedan oktober verkar detta ha ändrats och just nu verkar det vara helt villkorligt vad det är som gäller helt beroende av vem som svarar i telefonen, vart man ringer och vilken tid på dygnet. Det har funnits andra tider när snabba ändringar vad som gäller har blivit gjorda, men just nu verkar det väldigt svårt att få reda på vad det är som gäller. Lite mer kött på benet finns här: SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över för tillfället | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor Mycket att läsa men från sidan 10 börjar det matnyttiga. Notera att Amex VDn Fredrik Sauter börjar få ganska många mail till sig om detta.

Flerparten av våra medlemmar har förståelse att läget är allvarligt, men som sagt det finns ett uppdämt behov och nu en rädsla att dessa vouchers kommer försvinna sista mars. Så vi har några enkla frågor:

2a) Trots dessa tider, borde det inte vara mer kostnadseffektivt för SAS att öppna upp online-bokningen igen? Framförallt för resor som äger rum efter 2021-07-01?

Vi utvärderar löpande om vi kan och bör öppna onlinebokningen för Star Alliance bonusresor. Det är fortsatt många sena ändringar och flygavgångar i vårt partnernätverk som ställs in på kort varsel och därför hänvisar vi våra kunder till vår kundservice för att boka nya resor eller boka om dem via SAS kundservice. Grundregelverket för bonusresorna har inte ändrats, men på grund av förändrade trafikprogram hos våra Star-partners kan det vara svårare att hitta bonusresor till vissa destinationer.

Vi beklagar att det är svårare att hitta resor för närvarande och det är glädjande att våra medlemmar längtar att flyga ut i världen, så fort det blir möjligt att resa igen.


2b) Kan någon klargöra vem det är som skall boka resor kopplat till dessa vouchers? Cypern? Sveg?

Det hanteras av vår kundtjänst i Sverige, som man når via samma AMEX 2-1 telefonnummer som tidigare.

2c) Hur skall SAS kvalitetssäkra så att Eurobonusmedlemmar/AMEX-kunder får en bra kundupplevelse som är konsekvent oavsett vem som svarar hos kundtjänst?

Våra kundtjänstmedarbetare har kompetens att boka EuroBonus awardresor och det inkluderar resor med AMEX 2-1 voucher. Den större andelen mer långväga resor med SAS och STAR Partners som ofta förekommer med AMEX 2-1 erbjudandet fortsätter vi att fokusera på. Den stora utmaningen just nu är platstillgång och det osäkra pandemiläget i världen. Totalt sett har vi nu många fler medarbetare som snabbare kan serva de många EuroBonus/AMEX medlemmarna till nya bonusresor. Det kommer vara extra värdefullt när vi närmar oss voucher deadlines.

2d) Kan SAS tänka sig att publicera transparanta och tydliga villkor vad man får boka med en sådan voucher? NOT: detta finns hos de flesta andra bolag

Våra vouchers följer samma regler och villkor som att boka bonusresor på SAS och Star Alliance. Skillnaden är endast priset man betalar. Våra villkor och regler finns att läsa här:

Star Alliance-bonus | SAS

Villkor den 31 oktober 2020 | SAS

2e) Vad kan våra medlemmar på BC göra för att underlätta för SAS i nuvarande läget, samtidigt känna sig trygga att ingen förlorar voucher/poäng?

Pandemin drabbar oss alla och i allra högsta grad flygbranschen så vi hoppas att våra lojala kunder har överseende och tålamod med de justeringar i erbjudandet vi har behövt göra. Vår ambition är inte att försämra för våra medlemmar men vissa förändringar och åtgärder är nödvändiga för ett fortsatt välmående lojalitetsprogram och flygbolag. Vi har förlängt vouchers i flera omgångar, men 2020 års vouchers kommer tyvärr inte förlängas ytterligare utan om man vill använda sin voucher så uppmuntrar vi våra kunder att boka en bonusresa på SAS eller Star Alliance, och påminner om att resor kan bokas 330 dagar i förväg (eller ibland mer eller mindre beroende på flygbolag).

Vi säger tack till Freja Annamatz, PR-ansvarig SAS Sverige som har besvarat frågorna.
 
Toppen