Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Hej, är ny på forumet + bokning av 2-4-1 men min lilla erfarenhet är tyvärr att man numera inte kan lägga till ett ben på en SAS award-resa?! En sak med *A men det här gäller alltså SAS egna flyg...

Initialt bokade vi CPH-HND (då de biljetterna släpps innan ARN-CPH o_O) och hade tänkt att spendera några kronor på en ändringskostnad att lägga till ARN-CPH när väl de awardsen släpptes (vi behövde 3 och inte de 2st som släpps med längre framförhållning). Men efter samtal till 08-numret så fick vi till svar att det minsann inte gick att lägga till ett ben på SAS awards utan vi var tvungna att avboka allt (CPH-HND i det här fallet) och sedan boka om ARN-CPH-HND (inkl. retur av skatter mm som vi betalat, dvs full avbokning).
Vidare fick vi höra att awards CPH-HND inte alltid syntes precis efter utan först "om några timmar" så om vi avbokade CPH-HND skulle vi kanske missa hela bokningen. Nu hade vi tur och biljetterna släpptes på en gång och vi kunde boka om MEN jag vill bara flagga för er andra som planerar att lägga till ben och/eller hemresa så verkar inte SAS se det som en möjlighet längre utan då måste allt avbokas och läggas till igen. Inte så kul om man lyckats få fina platser i Biz/1st i SAS och/eller *A... :eek:

Och ja, vi pratade med flera agenter - en av dem (tjej) lade på i örat mitt i en mening. Två andra försökte hjälpa med var påstridiga om att lägga till något i en befintlig bokning hade de ALDRIG hört talas om varför vi behövde makulera CPH-HND först och boka om igen - och (1) hålla tummarna att platserna kommer upp på en gång och (2) att ingen annan hinner norpa dem innan oss.... Nu löste sig allt för oss och vi slapp lägga några hundringar på ändringskostnad men vi hade hög puls innan allt var bokat igen...

PS- har en fråga - har ni en länk till hur man kan söka awards längre fram än 11 mån? Dvs. på United visas nu bara fram till början av december - hur hittar man platser för ex-vis januari? Stort tack!!! :)
Konstigt jag ringde 0770727727 igår och la till anslutningflyg igår (min post lite längre upp). Det var inga problem alls att göra det och ingen ombokningsavgift heller för den delen.

Hej, är ny på forumet + bokning av 2-4-1 men min lilla erfarenhet är tyvärr att man numera inte kan lägga till ett ben på en SAS award-resa?! En sak med *A men det här gäller alltså SAS egna flyg...

Initialt bokade vi CPH-HND (då de biljetterna släpps innan ARN-CPH o_O) och hade tänkt att spendera några kronor på en ändringskostnad att lägga till ARN-CPH när väl de awardsen släpptes (vi behövde 3 och inte de 2st som släpps med längre framförhållning). Men efter samtal till 08-numret så fick vi till svar att det minsann inte gick att lägga till ett ben på SAS awards utan vi var tvungna att avboka allt (CPH-HND i det här fallet) och sedan boka om ARN-CPH-HND (inkl. retur av skatter mm som vi betalat, dvs full avbokning).
Vidare fick vi höra att awards CPH-HND inte alltid syntes precis efter utan först "om några timmar" så om vi avbokade CPH-HND skulle vi kanske missa hela bokningen. Nu hade vi tur och biljetterna släpptes på en gång och vi kunde boka om MEN jag vill bara flagga för er andra som planerar att lägga till ben och/eller hemresa så verkar inte SAS se det som en möjlighet längre utan då måste allt avbokas och läggas till igen. Inte så kul om man lyckats få fina platser i Biz/1st i SAS och/eller *A... :eek:

Och ja, vi pratade med flera agenter - en av dem (tjej) lade på i örat mitt i en mening. Två andra försökte hjälpa med var påstridiga om att lägga till något i en befintlig bokning hade de ALDRIG hört talas om varför vi behövde makulera CPH-HND först och boka om igen - och (1) hålla tummarna att platserna kommer upp på en gång och (2) att ingen annan hinner norpa dem innan oss.... Nu löste sig allt för oss och vi slapp lägga några hundringar på ändringskostnad men vi hade hög puls innan allt var bokat igen...

PS- har en fråga - har ni en länk till hur man kan söka awards längre fram än 11 mån? Dvs. på United visas nu bara fram till början av december - hur hittar man platser för ex-vis januari? Stort tack!!! :)
Om du läser igenom hela denna tråd så hittar du säkert ett 20-tal med exakt samma problem. För de flesta har det dock löst sig efter att man ringt in några gånger och fått prata med en vettig agent.

Det finns inget som säger att man inte får lägga på flera ben på en sas-bokning, det är något som kundtjänst "hittar på". Baserat på vad du skriver verkar du tyvärr enbart fått prata med personer som inte har någon kunskap i bokning av bonusresor.

Tur att det löste sig för er trots allt, men man ska *aldrig* gå med på att avboka sina platser. I bästa fall funkar det, i värsta fall blir man av med resan och det vill nog ingen. Bättre att avvakta lite och testa ringa senare, är ju ingen stress med att lägga på connections på en resa som är efter sommaren.

För att söka längre fram kan du använda expertflyer eller awardfares tex. Även Aeroplan och ANA brukar funka för det.

Att SAS är boven i dramat verkar ganska klart. Däremot bör det väl ligga i AMEX största intresse att 2-4-1 vouchers kan utnyttjas (vilket iallafall är i linje med vad AMEX tidigare svarat). Det är ju AMEX man har den affärsmässiga relationen med vad gäller 2-4-1 sedan har väl dom regleringar i ett partneravtal med SAS om hur sådant här skall lösas med tanke på att AMEX är de som marknadsför och garanterar dessa förmåner ?

Eftersom en stor del av värdet med att inneha de SAS brandade korten är just 2-4-1 och intjäning av Eurobonuspoäng, så är det för mig som kund just AMEX som direkt lovat mig att kunna använda "2-4-1 voucher" som kommer i ett AMEX brandat kuvert. Att de dessutom väljer att köra reklamen "Res 2 för 1 när det passar" just nu kan man tycka ger lite dålig eftersmak när dom är väl medvetna om att just denna förmån inte levereras fullt ut för närvarande.

Det finns vissa (redan ganska hårt hållna) regler hur 2-4-1 voucher skall användas och man kan nu inte ens kan leva upp till dessa, då deras partners (SAS i detta fall) servicenivå har fallit till ett "nytt" lågvattenmärke. Anser också att man även börjar röra sig bort ifrån det tidsutrymme som kan relateras och acceptabelt hänvisas till som "inkörningsproblem".

Med tanke på att deras partner (SAS) sköter sig så dåligt att ett av de stora fördelarna med kortet ej kan nyttjas, så borde AMEX väl ändå slå på stora trumman och gemensamt sätta upp en klar plan med åtgärder tillsammans med SAS och avkräva att de löser problematiken för deras kunder? De borde väl även informera sina AMEX SAS kunder om vad som "gjorts och kommer göras tillsammans för att lösa detta".

Bra att AMEX kontaktas men känner mig inte så värst betryggad i svaren tidigare i tråden, med uttryck som "har ingen satt tidsram...", "det pågår ett löpande arbete...".. Känns mer som "SAS kör lite trial & error och styr skutan" än att man satt ner foten som en stark partner och krävt klara tidsramar.

Med tanke på att "problemet" kvarstått under en längre tid och man inte har någon tidsplan, så borde man väl åtminstone nu rädda situationen under tiden. Ett sådant exempel borde väl vara att förlänga alla vouchers i exempelvis 6 månader tills det SAS/AMEX gemensamt har fått tid att reda ut sina interna problem i partnerskapet.

Reder man inte ut det så förlänger man 6 månader till, eller så kanske kommer överens med en annan partner som har bättre koll eller kompetens på "hur man bokar 2-4-1 vouchers". Det borde väl finnas någon från gamla Tallinn som man kan ta in som stöd / tränare.

Vem som i slutändan betalar (SAS / AMEX eller split) för detta är för mig ointressant, men som kund påverkar detta definitivt min relation till AMEX, då detta är en av de stora anledningarna att jag använder just dessa kort.

Borde inte SAS be AMEX om ursäkt för besvären det orsakar deras kunder, tillhandahålla den tjänst som de kommit överens i sitt partneravtal med en av sina större partners som AMEX ändå borde vara. Kan inte tro att det är denna tjänsteleverans man skrivit under på, men börjar bli osäker ;)

AMEX får sedan bära hundhuvudet emot sina kunder, be om ursäkt, förklara situationen och komma med en bra lösning så vi har fortsatt förtroende för att de levererar det som man signar upp på !

Eller tänker jag helt fel?

Jag gjorde precis detta också utan problem. Hade en Oslo - New York t/r o la på Köpenhamn Oslo dagen efter när de biljetterna var släppta. Detta eftersom de släpptes helt knas så det var svårt att klippa New York Köpenhamn via Oslo direkt, ditresan gick dock. Gjorde dock bokningen med fly premium o ringde 087974000 numret. Vill dock lägga på voucher sedan då jag hade en som gick ut och fick då ringa Tallinn numret o lägga på voucher. Gick också utan problem.

Hej, stort tack för snabbt svar!
Ja - vi försökte stå på oss och ringa flera gånger som ni andra rekommenderat men icke- efter tre samtal och alla sade samma sak gav vi upp men vi kände oss grundlurade....Vi fick till och med de något otrevliga frågorna - VAR har du läst att det går att lägga till det? samt VEM har sagt det? (att det ska funka att lägga till ARN-CPH = inte världens ovanligaste leg kan jag tänka mig...) Nåväl, så himla bra att man kan fråga riktiga experter :):):)

På United kan man söka 337 dagar framåt. Just nu, till och med 2021-12-29. På awardfares kan man söka längre.

Login – AwardFares

Antal dagar framåt i tiden olika flygbolag släpper platser:
Ultimate Guide to Award Release Dates | AwardFares Blog

Även jag har två HUACA idag med försök att lägga till en hemresa som är bokningsbar i Turkish system.
Första agenten menar på att han inte kan se det datumet än.
Agent nr 2 menar att dom inte kan se några resor i Januari 2022.

Märkligt då resan är synlig och man kan läsa här ovan om att vissa lyckats boka hemresor i Jan 2022.
Verkar onekligen som dom inte vill ha en som kund.
Testade ett fjärde samtal för dagen och fick då en ny agent och han löste det på en gång.
Fick dock vänta några timmar innan mailen med biljetterna kom och det har aldrig hänt mig tidigare. Var lite närvöst där ett tag.
Skam den som ger sig.

Air Canadas sida har blivit min nya favorit efter att nån tipsade här. Går snabbt att kolla om det har dykt upp awards på en viss sträcka och sen kan man lätt byta datum. Kräver inte att man är inloggad. Sen hur det stämmer mot SAS tillgång vet bara SAS.

Igår var jag i kontakt med SAS och "Nya Tallinn" flera gånger.
Första samtalet trodde jag att det var ett radioprogram typ Hassan jag hamnade i

Jag har flygnummer på de flygningar jag skall boka och säger att det är mellan CDG till TPE och det gäller 2 platser, agenten frågar vilken tid flyget skall avgå, jag svara 11,20 från CDG, han frågor hur lång tid flygningen skall ta, jag svar att runt 11 timmar, han frågar när flyget skall vara framme, runt klockan 7 svarar jag, han hittar inget flyg säger han!
Ny fråga skal jag starta flygningen från CDG, nej jag skall starta från ARN, då knappar han på tangentbordet och säger jag har hittat en direkt maskin! från Arlanda till Taipei med Turkish Airlines säger han, jag frågar en direkt maskin, ja säger agenten, jag säger hallå, hallå, jäv...nu förlorade jag kontakten och lägger på.

Gör som jag har lärt mig här på BC, ringer upp igen och får tala med en ny agent, han bekräftar att det finns 2 biljetter i C klass på den maskin som jag vill åka med, knappar in och säger helt plötsligt "nu brakade systemen ner" oj,oj svarar jag, måste starta systemet om säger agenten och de fungerar snabbt och proceduren startar om och då hittar han bara en plats på avgången, jag uppmanas att återkomma om en timme.

Efter en timme återkommer jag och får träffa dagens 3:e agent han hittar bara en avgång, jag uppmanas att ringa igen om 3 timmar!
Ringer igen och dagens 4:e agent som jag har talat med vid något annat tillfälle säger att det kan ta mellan 3 och 25 timmar innan platsen kommer upp igen, men ring strax före klockan 17 idag så får vi se, klockan 17 ringer jag och får tala med dagens 5:e agent men det finns bara en plats uppmanas att ringa imorgon (idag) klockan 09 så får vi se vad som har hänt.

Har aldrig väntat mer än 20-30 sekunder innan någon har svarat på samtalet.

Nu är det 40 minuter innan de öppnar, så får vi se vad som händer.
Hur gick det?

3 samtal i dag, två manliga med bra service och en kvinnlig agent med det där lilla extra hjälpsamheten, hon kollade för säkerhets skull även LHR och VIE men hittade inte någon avgång med två platser, hon sa att de kan ta flera dagar innan platsen kommer tillbaka, hon avslutade med frånga om jag behövde hjälp med någon annan bokning.
Som vanligt svarade de på mindre än 30 sekunder, klar förbättring mot Tallinn.

Toppen