Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Man kan ju även ställa sig frågan om hur många är det som upplever dessa problem att boka 241? Att vi är några hundra här på forumet som märker av problemet är ju tydligt, men resten av alla 100k+ EBG+.
Det är inte helt optimalt att gå ut till över 100k lojala kunder och säga att man har problem med bokning av 2-4-1. Det är bara en bråkdel av dom som ens vet vad det är och ens innehar ett amex.

Problemet är självklart oerhört stort för oss, men för sas som helhet är detta väldigt litet i jämförelse med alla andra problem de brottas med.
Vi på forumet är bra på att måla upp en bild av att vi är normen när vi snarare står för 0,1% av resenärerna på SAS.

Jag nämnde aldrig 2-4-1 i just detta fall, men upplever att kommunikationen rent generellt varit ganska bristfällig.

Man kan ju även ställa sig frågan om hur många är det som upplever dessa problem att boka 241? Att vi är några hundra här på forumet som märker av problemet är ju tydligt, men resten av alla 100k+ EBG+.
Det är inte helt optimalt att gå ut till över 100k lojala kunder och säga att man har problem med bokning av 2-4-1. Det är bara en bråkdel av dom som ens vet vad det är och ens innehar ett amex.

Problemet är självklart oerhört stort för oss, men för sas som helhet är detta väldigt litet i jämförelse med alla andra problem de brottas med.
Vi på forumet är bra på att måla upp en bild av att vi är normen när vi snarare står för 0,1% av resenärerna på SAS.

Utmaningen som det är nu är väl att oavsett vem som ringer, hur vänlig man är, hur enkel en fråga man ställer så är sannolikheten att man fortfarande får "Computer Says No" svaret? Det är väl vad resterande 99,9% också får erfara? Jag tycker mig läsa från tråden att också de enklaste frågorna möts av motstånd.

Det är svårt läge för SAS, och jag kan bara spekulera hur jobbigt det är med alla snabba ryck i marknaden. Men det är just då man skall komma ihåg kunderna och fokusera på dessa.

Alla som idag går in på SVD.se får denna annons över skärmen.
cd7d95a4695694b85ed6e161a534fa6a.jpg

Nu vet ju vi vad som gäller för Classic-kortet, men det ger ju fel bild oavsett om man är forumräv eller inte.

Ringde 018 numret, där lyckades dom inte hitta resan som jag hittat via United (ARN-VIE-BKK). Testade 08 numret och där hittade han inte resan först heller. Men efter att jag angav flightnummer hittade han awardplatser "genom att försöka flera gånger" som han uttryckte det. Förövrigt väldigt trevlig och hjälpsam kille som tipsade om vilka platser jag borde välja på planet :)

Som någon skrev innan så gäller detta inte enbart 2-4-1. Problemet är ju ofta kompetensbrist/ovilja från deras sida som gör att det är svårt att hitta flighter. Vi som hänger här på BC vet ju att man kan göra en HUACA. Det är värre för de inte lika insatta. De accepterar svaret att det inte finns bonusplatser och betalar istället sin resa, alternativt försöker med andra datum som inte passar lika bra.

Ringde in för att lägga till två ben, got-CPH och CPH-got, fick inte betala någon ombokningsavgift (sa att det fanns tillänglighet men att jag inte kunde boka det själv).

Problemet är att på hemresan så har nya tallin bokat in mig CPH - GOT kl 08 men jag landar från LAX kl 10 i CPH. Han sa att han skulle boka ett flyg kl 14 men på min bokning står det 09.
Måste jag ringa in och be dem ändra detta?

Edit: nu ser det annorlunda ut men det känns fel ändå...
Bonus fråga - hur väljer man plats om man bokar på telefon?

Attachments

• Screenshot_20210126_145028_se.sas.android.jpg
    Screenshot_20210126_145028_se.sas.android.jpg
    29,7 KB · Visningar: 159
Last edited:
Jag nämnde aldrig 2-4-1 i just detta fall, men upplever att kommunikationen rent generellt varit ganska bristfällig.
Ok, utgick från att du syftade på 241 då det är vad denna tråd handlar om.
Att SAS kommunikation är usel rent generellt kan nog de flesta skriva under på. Det är anmärkningsvärt hur man kan göra så mycket fel i all kommunikation. Men det är en diskussion för en annan tråd.

Alla som idag går in på SVD.se får denna annons över skärmen.
cd7d95a4695694b85ed6e161a534fa6a.jpg

Nu vet ju vi vad som gäller för Classic-kortet, men det ger ju fel bild oavsett om man är forumräv eller inte.
Njae, alla får nog inte den annonsen på SvD, snarare riktad reklam till en viss målgrupp som du tillhör.
Går jag in på SvD, en sida jag "aldrig" besöker via incognito läge i chrome får jag reklam högst upp om en "nätdoktor".
Går jag in på Aftonbladet i samma incognito fönster får jag reklam för radiokanal istället för diverse kort/bank produkter som brukar komma upp.

Hej, är ny på forumet + bokning av 2-4-1 men min lilla erfarenhet är tyvärr att man numera inte kan lägga till ett ben på en SAS award-resa?! En sak med *A men det här gäller alltså SAS egna flyg...

Initialt bokade vi CPH-HND (då de biljetterna släpps innan ARN-CPH o_O) och hade tänkt att spendera några kronor på en ändringskostnad att lägga till ARN-CPH när väl de awardsen släpptes (vi behövde 3 och inte de 2st som släpps med längre framförhållning). Men efter samtal till 08-numret så fick vi till svar att det minsann inte gick att lägga till ett ben på SAS awards utan vi var tvungna att avboka allt (CPH-HND i det här fallet) och sedan boka om ARN-CPH-HND (inkl. retur av skatter mm som vi betalat, dvs full avbokning).
Vidare fick vi höra att awards CPH-HND inte alltid syntes precis efter utan först "om några timmar" så om vi avbokade CPH-HND skulle vi kanske missa hela bokningen. Nu hade vi tur och biljetterna släpptes på en gång och vi kunde boka om MEN jag vill bara flagga för er andra som planerar att lägga till ben och/eller hemresa så verkar inte SAS se det som en möjlighet längre utan då måste allt avbokas och läggas till igen. Inte så kul om man lyckats få fina platser i Biz/1st i SAS och/eller *A... :eek:

Och ja, vi pratade med flera agenter - en av dem (tjej) lade på i örat mitt i en mening. Två andra försökte hjälpa med var påstridiga om att lägga till något i en befintlig bokning hade de ALDRIG hört talas om varför vi behövde makulera CPH-HND först och boka om igen - och (1) hålla tummarna att platserna kommer upp på en gång och (2) att ingen annan hinner norpa dem innan oss.... Nu löste sig allt för oss och vi slapp lägga några hundringar på ändringskostnad men vi hade hög puls innan allt var bokat igen...

PS- har en fråga - har ni en länk till hur man kan söka awards längre fram än 11 mån? Dvs. på United visas nu bara fram till början av december - hur hittar man platser för ex-vis januari? Stort tack!!! :)

Som någon skrev innan så gäller detta inte enbart 2-4-1. Problemet är ju ofta kompetensbrist/ovilja från deras sida som gör att det är svårt att hitta flighter. Vi som hänger här på BC vet ju att man kan göra en HUACA. Det är värre för de inte lika insatta. De accepterar svaret att det inte finns bonusplatser och betalar istället sin resa, alternativt försöker med andra datum som inte passar lika bra.

Ja, precis. Och sen skiter dom i vouchern och den brinner inne samt säger upp Amex-kortet med anledningen "det gick ju ändå inte att boka nåt".
= Amex tappar ju potentiellt kunder på detta också. Så problemen hör ju ihop tycker jag.
För lått oss inse, alla är inte lika duktiga som oss på BC att veta hur man bokar bonusresor! Finns ju säkerligen många som använder sin voucher för en inrikesresa för 2 personer och tycker att det är världens bästa deal. o_O

Det Amex kan göra här är, som dom redan gjort, att förlänga vouchern så värdet består en längre tid och på så vis kan ge alla med en voucher möjligheten att använda den till en resa ännu längre fram i tiden. Man behåller kanske kortet av den anledningen och SAS får förhoppningsvis köra en familj som vill till Spanien på semestern 2022. Alla blir glada!

Jag tycker att SAS är bedrövliga på att kommunicera men mitt hopp ligger hos Amex och att de tar tag i detta och erbjuder ytterligare förlängning av vouchern. Förhoppningsvis kommer väl viljan och kunskapen att boka bonusresor med SAS kundtjänst att öka i framtiden.

• Gilla
Reactions: JPE
Toppen