Niclas Persson
Medlem
Jepp helt galet
Ensam är du knappast men nog i minoritet. Massan går efter pris i första o andra hand, sen väljer de nog gärna direkt om det går. Vi övriga svänger vänster när vi går ombord på long haul o då är det fortsatt god intjäning.Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.
Är jag ensam om att tänka så här?
Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.
Jag fattar inte hur du får ihop den kalkylen i go?
Köper du bara go light biljetter möjligen..
Jag tycker generellt att SAS ger bättre utdelning i GO än om du åker ekonomi hos övriga partners inom Star Alliance.
Tex GOT - PVG ger 6500p i GO Pro.
Vad ger turkarna?
SAS plus kontra LH/Swiss Business inom Europa kan dock vara bättre när man får 2000p/leg med tyskarna fast de är oftast klart dyrare.
Well inom Europa blir det inte mycket att hänga i julgranen.Ca 200 - 250 per leg och ibland lite mer beroende på klass. Poängen trillar in på long haul utanför Europa på avbokningsbara biljetter som ger 100 % för det mesta i ekonomi. DVS runt 10000 poäng till GRU, EZE, BKK, PVG, HKG, ICN, SIN samt lite mindre till IAD, DFW, IAH, DEL och Mumbai som är mina primära destinationer varje år. Tyvärr har vi en policy på ekonomiklass även på management nivå inom mitt bolag.
Jag fattar inte hur du får ihop den kalkylen i go?
Köper du bara go light biljetter möjligen..
Jag tycker generellt att SAS ger bättre utdelning i GO än om du åker ekonomi hos övriga partners inom Star Alliance.
Tex GOT - PVG ger 6500p i GO Pro.
Vad ger turkarna?
SAS plus kontra LH/Swiss Business inom Europa kan dock vara bättre när man får 2000p/leg med tyskarna fast de är oftast klart dyrare.
Med TK på motsvarande biljett (Flexibel ekonomi med 100% intjäning) borde det bli 6,350 poäng till PVG via IST? Kan ha fel, men SAS Go Pro brukar väl dessutom ligga ganska högt i pris long-haul (någon eller några 1000-lapp(ar) mer) per väg än TK Economy Flex?
Själv försöker man ju köra Business på longhaul så mycket man kan, och kan fortfarande motivera detta. Hade jag börjat åka mer ekonomi eller beroende på policy som kan inträffa när kunden står för biljetten, så tror jag att man även räknat in andra faktorer i valet (mat+dryck ombord, service ombord, tillgång till bra lounge mm.). Då är det nog i de mesta fallen för mig ganska klart att det finns många bättre alternativ än SAS även om man tjänar några hundra poäng mindre.. Jag hade helt enkelt ställt den dåliga servicen SAS generellt erbjuder mot intjäningen (tänker t.ex. att jag hellre äter bra mat i IST loungen , än äter någon oidentifierad "slafs-soppa" på ARN osv.)
För mig är poängintjäningen är så klart viktig men ser även till kostnaden för biljetten, och andra värden (lounge, mat+dryck, service ombord mm.). Förr kunde jag t.ex. ta positioneringsflyg till en SAS destination för att flyga med SAS, men har personligen minskat mina businessresor med SAS till 0. Det beror helt enkelt på att jag inte kan motivera kostnaden jämfört med service för dessa resor ifrån/till där jag oftast flyger och således väljer hellre andra *A flygbolag, som i det stora hela vara både billigare, ge nästintill motsvarande poängintjäning, samt och ger en bättre service ombord och på marken..
Då reser du till andra destinationer än mig.
Jag tycker SAS i Business är en riktigt bra produkt. Klart bättre än TK och likvärdig med LH och Swiss.
Loungerna inom Star Alliance kommer du ju åt oavsett bolag så länge du har GOLD så det är väl egalt.
Flyger jag ekonomi så väljer jag SAS om jag kan, flyger inte de eller flyger codeshare så kollar jag på respektive partner bolag.
Tycker det är sammalika mer eller mindre och eftersom jag ändå är diamond så då spelar inte dryckes frågan någon roll så då är det mycket bättre att åka så direkt som möjligt vilket på SAS destinationerna ofta är fördelaktigt med SAS.
Nej, det är du inte.Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.