Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Lite komiskt är det :)

03fcb8274a9db6f021a003bae30c52b2.jpg
Nu pratar vi improvments från SAS-IT. Snabba puckar, poängen korrigerade på några dagar!

e54201c88ed1282085c509266c2095e0.jpg

Sitter och jämför SAS och Lufthansa på en vältrafikerad rutt av båda parter inom Europa.
6500 kr med SAS och totalt 200p eller 3200kr med Lufthansa och 1750p.

Alternativt flyger jag sträckan i business för 6300kr med Swiss och får 4800p.

SAS känns lockande i detta läge :rolleyes:

Känns ironiskt när Lufthansas light produkt erbjuder mer poäng Eurobonus än Sas själva... o_O

Flyger man enbart SAS kan man kanske kvalificera sig på segment, men flyger man många segment med low/light men utspritt inom Star Alliance blir det svårt att kvalificera sig för något som är värt något - du kan flyga rätt mycket utan att ens bli Silver.

Bokar du sent och följer företagspolicyn att välja billigaste biljett så kan du lägga mycket pengar på biljetter utan att nå någon status. Nedan är ett fint exempel.

2019-03-11_13h31_25.png

Flyger man enbart SAS kan man kanske kvalificera sig på segment, men flyger man många segment med low/light men utspritt inom Star Alliance blir det svårt att kvalificera sig för något som är värt något - du kan flyga rätt mycket utan att ens bli Silver.

Bokar du sent och följer företagspolicyn att välja billigaste biljett så kan du lägga mycket pengar på biljetter utan att nå någon status. Nedan är ett fint exempel.

Visa bifogad bild 87734

Jo, men nu var mitt inlägg om poäng och inte om segment förvisso. Förstår heller inte vad ditt påstående nedan skall "visa" för mig? Jag är fullt medveten om att man kan betala mycket för låga poäng, ingen nyhet det. Det jag återigen menade var att Lufthansas lightprodukt ger mer poäng än SAS lightprodukt till Eurobonus, med viss avgränsning.

Lufthansas lightprodukt ger mer poäng än SAS lightprodukt till Eurobonus, med viss avgränsning

Jag tror att även det omvända gäller, d v s en Go light ger mer till Miles&More än vad billigaste HBO-Lufthansa ger p g a revenuebaserad intjäning på LH-flighter. Åtminstone bör detta gälla på longhaul där man får 0.25x flugna mil till M&M för sin SAS L eller T-klass och 0.5x för K.

Det är en skruvad värld detta :)

Jag måste säga att det känns väldigt underligt när man får mer eurobonuspoäng från andra bolag än SAS själva. Var i Zürich den senaste helgen, och flög SAS dit och Swiss hem. Bägge resorna var bokade in den billigaste ekonomiklassen, och för ett liknande pris. Alltså tycktes det vara märkligt att resan med SAS gav 125 poäng, och resan tillbaka med Swiss gav 225 poäng. Nu handlar ingen av resorna om några jättebelopp, men att man får 100 % extra trots annat bolag är ju riktigt konstigt. På longhaul måste skillnaden vara ännu större. Detta kan knappast ha varit tanken?

Detta kan knappast ha varit tanken?

Någon som har siffror på hur många procent av Eurobonus poängförsäljning som görs av SAS kontra övriga Star Alliance? Jag skulle killgissa på mer än 95% inom SAS. D v s det gör stor skillnad på om man minskar kostnaden inom det egna bolaget. Inom alliansen måste man dessutom hålla sig till de avtal man har sinsemellan om kostnad för poäng och dessa förhandlas väl någon gång per år som mest, och hur dessa förhandlingar går till har jag ingen aning om. Men det är ju för SAS kanske mer attraktivt att köpa fler MilesMore åt en Lufthansatrogen för att få dem att resa med SAS än att lägga samma peng på att köpa Eurobonus åt en SAS-kund som man redan har som sin trogne resenär

Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.

Är jag ensam om att tänka så här?

Min intjäningsperiod går ut i sep och hitintills under året har jag 0 flygningar med SAS. Den enda SAS-flygningen jag hade bokad ställde dom in under pilotstrejken. Jag klarar ändå lätt att återkvalificera till EBG mha kreditkorten och lite Avianca i Business. Säger ganska mycket om SAS och Eurobonus just nu.

Toppen