palmen
Moderator
Jag gör exakt samma sak, blir andra bolag i första hand och väljer SAS de gånger då poängen inte spelar roll och priset är det viktigaste.Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.
Är jag ensam om att tänka så här?
Vi som främst tjänat in ett EBD på billiga ekonomi-biljetter är de som drabbas mest av dessa förändringar och när man nu flyger billigare med andra bolag och får mer poäng så är valet enkelt. Att få gratis dryck är ju trevligt, men det har redan de flesta konkurrenter redan i ekonomi.
Finns dock en chans att jag återkvalar till EBD, ser till att bli EBG för att jobba mot lifetime gold. Skulle det sedan komma några riktigt bra First kampanjer som Lufthansa/Swiss brukar ha 1-2 gånger per år så finns det chans att jag hoppar på det och krediterar Eurobonus och då kan man mycket väl trilla över EBD gränsen igen, annars kommer jag nöja mig med 1 resa i plus på longhaul och 2 kreditkort för att behålla EBG.