Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Flyger man med Lufthansa har man garanterar ett byte istället för direktflyg med SAS, jag tror många underskattar värdet i det.

Jag vet ju bara hur vänner och familj som inte är inne i poängjakten verkligen trånar efter direktflyg. Det ska mycket till för att de ska välja någonting annat.

Nu förstår jag ingenting, vad är det där för språk?
Man missar ju loungen i FRA/MUC om man tar direktflight. Det är klart att man kan boka SAS, men då bokar man ju via OSL/CPH ;)

Kollar nu själv på resa till München från Landvetter i Jan med jobbet, kan verkligen inte fatta...

SAS plus
ca 7500-8000 enkel resa
ingen seatblock
inga direktflights

Lufthansa business
ca 2000-2500 enkel resa
seatblock
direktflight kl 06, 12, 18

Kollar nu själv på resa till München från Landvetter i Jan med jobbet, kan verkligen inte fatta...

SAS plus
ca 7500-8000 enkel resa
ingen seatblock
inga direktflights

Lufthansa business
ca 2000-2500 enkel resa
seatblock

Jag kollade på en random dag i Jan (15:e). Då kostar SAS Plus 1600-1800 enkel resa förutom om du flyger via Olso med Widerøe , då kostar det 3000.

Lufthansa kostar 4227kr.

SAS Plus med andra ord betydligt billigare än Lufthansa...

Du kan också flyga t.ex. Turkish för 15000 - då får du riktig business!

Vad betyder det egentligen? Att Revenue Management är black magic.

Jo man kan ju cherrypicka det man vill få fram. 9500:- eller 950:- :)

SmartSelect_20190808-214600.jpg

SAS plus
ca 7500-8000 enkel resa
ingen seatblock
inga direktflights

Lufthansa business
ca 2000-2500 enkel resa
seatblock
Jag kollade också några slumpmässiga dagar i januari.
Uppenbarligen är det de SK-flighter som är codeshare med Lufthansa som ligger i segmentet 7000 - 8000 kronor enkel.
SAS egna flygningar ligger normalt på under 2000 kronor enkel.
Tyvärr går det inte att lita på faktauppgifterna om utövare av respektive flight. Där har SAS datasystem uppenbara problem.
Ibland (läs ofta) står det att flygningen utföres av Scandinavian när det i själva verket ska vara Lufthansa.
Det framgår av flightnumret - som ligger i 3000-serien. SAS har inga egna flygningar med dylika flightnummer.

Men det är något skumt med GOT-MUC i Januari helt klart. Extremt osannolikt att så många avgångar ska vara helt slutsålda på allt annat än Plus Flex för 9.5k

De verkar ha olika platstillgång för enkel vs t o r. Revenue management alltså...

Det är annars väldigt ovanligt med SAS inom Europa nuförtiden, men på den sträckan verkar det vara praxis.

Söker man enkel finns bara dyraste Plus. Söker man t o r så dyker Go också upp som gubben i lådan...

Toppen