Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Lufthansa har en mycket större marknad än lilla politiskt korrekta Skandinavien. Deras kunder inom Europa kräver en riktig Businessprodukt.
Ledsen för att vara tjatig men jag fattar inte.

Lufthansa kostar i business mindre än 5 k till mängder av destinationer i Tyskland. Sas tar 15k för samma resa i premium economy. Vad gör att detta får fortsätta? För de företag som är låsta till economy är ett argument. Men varför vill då inte Lufthansa ha en premium economy och ta Sas kunder? Hade ju i praktiken räckt att skaffa en till gardin...
 
Ledsen för att vara tjatig men jag fattar inte.

Lufthansa kostar i business mindre än 5 k till mängder av destinationer i Tyskland. Sas tar 15k för samma resa i premium economy. Vad gör att detta får fortsätta? För de företag som är låsta till economy är ett argument. Men varför vill då inte Lufthansa ha en premium economy och ta Sas kunder? Hade ju i praktiken räckt att skaffa en till gardin...
Nog för att det förekommer att SAS tar 15k till tyskland i plus, men hur vanligt är det? Det är att jämföra det mest extrema hos sas med standardpriset hos lufthansa. Jämförelsen haltar därmed rejält.

Sen kan jag tro att det skulle bli väldigt dyrt för Lufthansa att införa en "premium economy" på alla sina plan inom Europa bara för att ta kunder från SAS. Lufthansa economy erbjuder ju idag ungefär samma sak som sas plus (även om plus är marginellt bättre).
 
Men varför vill då inte Lufthansa ha en premium economy och ta Sas kunder? Hade ju i praktiken räckt att skaffa en till gardin...

Att ha treklass inom Europa skulle bli för dyrt och omständligt, det skulle inte funka. Eller menar du att PE på Lufthansa skulle få samma kex som i Ekonomi? Eller skulle PE få samma mat som Business?
 
Lufthansa har en mycket större marknad än lilla politiskt korrekta Skandinavien. Deras kunder inom Europa kräver en riktig Businessprodukt.

Jag vet inte om Lufthansas short-haulprodukt borde klassifiseras som business class. Den är faktiskt ganska nära till SAS Plus, enda skillnad är garanterad fri mellansäte. Väldigt stor skillnad till dom bättre produkt i Europa (t.ex. British Airways, Finnair, Turkish) och även till Swiss eller Austrian. Men kanske inom Lufthansas kunder är det mer viktigt att den heter business class än att själva produkt är mer som premium economy.
 
Jag vet inte om Lufthansas short-haulprodukt borde klassifiseras som business class. Den är faktiskt ganska nära till SAS Plus, enda skillnad är garanterad fri mellansäte. Väldigt stor skillnad till dom bättre produkt i Europa (t.ex. British Airways, Finnair, Turkish) och även till Swiss eller Austrian. Men kanske inom Lufthansas kunder är det mer viktigt att den heter business class än att själva produkt är mer som premium economy.
Håller helt med. Åkt Lufthansa C inom europa några gånger och har tyckt det är uruselt. (Man förväntar sig ju mer än eco+). De har inte ens champagne... Swiss produkt verkar trevlig men den har jag inte testat.
 
Var gång jag flyger SAS Plus inom Europa känner man sig lurad. Exakt samma säte som några rader bakom och dessutom inget blockat mittensäte! SAS känns mer och mer som Pay Premium Fly Budget We Screwed U 1 More Time. Med mina vanliga hopp ner till Zurich och Frankfurt kan det kvitta vart man sitter dock är det himla skönt på en 3 timmars flygning ner till Istanbul :)
 
Sitter på ett SAS flyg nu och tittar på nästnästa bokning. SAS önskar 9586:- i plus. 8320:- i Go. Hittar Lufthansa i business under 5k vid en snabb sökning. Inte svårt välja då eller hur @palmen ?

Plus är som economy borde vara. LH business med byte och trevligare lounger är i en annan division intra-europe. (Även om swiss är ännu mycket bättre) Är Plus billigare väljer jag dock detta ändå. Bra med poäng och alltid flugit SAS.

Jag hade gärna sett en uppgradering av Plus, men känns dessvärre som att produkten långsamt går åt andra hållet. Seatblock funkar dock bättre och bättre som Guld.
 
Var gång jag flyger SAS Plus inom Europa känner man sig lurad. Exakt samma säte som några rader bakom och dessutom inget blockat mittensäte! SAS känns mer och mer som Pay Premium Fly Budget We Screwed U 1 More Time. Med mina vanliga hopp ner till Zurich och Frankfurt kan det kvitta vart man sitter dock är det himla skönt på en 3 timmars flygning ner till Istanbul :)
Varför flyger du plus då? Tycker det är en bra produkt. Det är ju inte business...
 
Jag vet inte om Lufthansas short-haulprodukt borde klassifiseras som business class. Den är faktiskt ganska nära till SAS Plus, enda skillnad är garanterad fri mellansäte.

Ja den lämnar en del att önska, BA och Swiss levererar bättre. Men att enda skillnaden är seat block håller jag inte med om.

Nedan måltid var kanske inte det godaste jag ätit ombord, men det är iallafall "trerätters" (förrätten var någon räka, ej med på bild), riktigt porslin, riktiga bestick, en duk plus bricka, våtservett och mer än ett riktigt glas-glas, riktig tygservett, dessutom en gardin som jag alltid ber dem stänga ifall de glömmer, tydligt markerat "For business class only" på bagagehyllan vilket minskar risken att Eco fyllt dem om man boardar sent. Just gardinen tycker jag är viktig eftersom den ljuddämpar en hel del bakåt och skapar en mysigare känsla i kabinen.


20190129_214506.jpg
 
Toppen