Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Har konstant under det följande året mer eller mindre dumpat SAS och åkt mer med både Thai, Swiss, LH och Turkish. Mina flygningar med SAS har än så länge bara blivit 11 st och framför allt till destinationer som ett byte inte riktigt är försvarbart typ Birmingham och Dublin från CPH. Jag har 36 flygningar totalt och än så länge ytterligare 46 flighter bokade under 2019 varav 1 är med SAS till Frankfurt (enbart pga en bättre connection till GRU). Som Diamond medlem sedan flera år känns det väldigt konstigt att premiera andra bolag men intjäningen är helt enkelt på tok för dålig med SAS. Tittar just nu på flighter till Shanghai och Seoul och till Shanghai blir det LH igen fast SAS flyger direkt. Seoul blir via Istanbul och hade nog aldrig blivit SAS eftersom både Shanghai och Peking är en mardröm även för transferpassagerare.

Är jag ensam om att tänka så här?
Jag gör exakt samma sak, blir andra bolag i första hand och väljer SAS de gånger då poängen inte spelar roll och priset är det viktigaste.
Vi som främst tjänat in ett EBD på billiga ekonomi-biljetter är de som drabbas mest av dessa förändringar och när man nu flyger billigare med andra bolag och får mer poäng så är valet enkelt. Att få gratis dryck är ju trevligt, men det har redan de flesta konkurrenter redan i ekonomi.

Finns dock en chans att jag återkvalar till EBD, ser till att bli EBG för att jobba mot lifetime gold. Skulle det sedan komma några riktigt bra First kampanjer som Lufthansa/Swiss brukar ha 1-2 gånger per år så finns det chans att jag hoppar på det och krediterar Eurobonus och då kan man mycket väl trilla över EBD gränsen igen, annars kommer jag nöja mig med 1 resa i plus på longhaul och 2 kreditkort för att behålla EBG.

Flyger mestadels plus saver i Europa och plus/business saver Asien. Och det stora kruxet för mig är hur SAS till ex München kan ligga på 15 000 för en plusbiljett. Jämför man priset med Go så är det ett 400% påslag för Plus, för vad kan man undra? Flertalet som reser plus har redan EBG och tillgång till lounge så i praktiken betalar man en väldigt dyrt avboknings-skydd alternativt några väldigt dyra Mikeller.

Jag hade senast i går ett kort segment för positionering i Y (utan att samla avios) innan SAS+

Jag har dock inte och kommer tillsvidare inte köpa ett segment i low economy med SAS usla intjäning. Skrivit det förr här och står fast vid det. Som SAS FF känns det som ett hån och Europaflighter utan rimlig + (eller E, M, H, Q, W) sker numera enbart med andra. Finns typ alltid ett lägre pris att gå på och/eller mer poäng. Trevligt att testa nya lounger också.

Möjligt jag ändå ändrar uppfattning när Lifetime nås. Nu behövs ju alla baspoäng mot status. På longhaul föredrar jag i första hand SAS i C. Bästa C-produkten jag flugit över atlanten.

Flyger mestadels plus saver i Europa och plus/business saver Asien. Och det stora kruxet för mig är hur SAS till ex München kan ligga på 15 000 för en plusbiljett. Jämför man priset med Go så är det ett 400% påslag för Plus, för vad kan man undra? Flertalet som reser plus har redan EBG och tillgång till lounge så i praktiken betalar man en väldigt dyrt avboknings-skydd alternativt några väldigt dyra Mikeller.
Därför att Plus är premium economy och därför godtas av företag som har policy för "inte business". Prissättningen är helt utefter att de går igenom sådana policies, och därmed automatgodkänns av många sådana system. Att sedan det kan finnas business till i princip samma pris eller ibland billigare med någon annan spelar ingen roll, för computer says no på sådana biljetter.

Plus (på longhaul framförallt) är 100% prissatt för den typen av scenarion, och inte alls efter folk som bokar individuellt.

Därför att Plus är premium economy och därför godtas av företag som har policy för "inte business". Prissättningen är helt utefter att de går igenom sådana policies, och därmed automatgodkänns av många sådana system. Att sedan det kan finnas business till i princip samma pris eller ibland billigare med någon annan spelar ingen roll, för computer says no på sådana biljetter.

Plus (på longhaul framförallt) är 100% prissatt för den typen av scenarion, och inte alls efter folk som bokar individuellt.
Förklara som för en idiot (jag) hur Lufthansa då kan tillåta detta? Varför "döper" inte de om sin businessprodukt på shorthaul till premium economy också och tar hela SAS marknad där?

Förklara som för en idiot (jag) hur Lufthansa då kan tillåta detta? Varför "döper" inte de om sin businessprodukt på shorthaul till premium economy också och tar hela SAS marknad där?
Lufthansa har ju också en Premium Economy produkt på longhaul.

Den är ofta lite bättre prissatt än SAS, men fortfarande ordentligt dyr i förhållande till vad man får.

Lufthansa har ju också en Premium Economy produkt på longhaul.

Den är ofta lite bättre prissatt än SAS, men fortfarande ordentligt dyr i förhållande till vad man får.
Jo longhaul är jag med på och det är rimligare prissatt.

Men hade det på shorthaul inte bara att byta namn på produkten för Lufthansa?

4426 poäng till Lifetime Gold sen får man överväga ifall man fortsätter med SAS. Antagligen spelar det ingen roll med Lifetime ändå eftersom det är väl bara en tidsfråga innan SAS ändrar reglerna igen för EBG. Det började med indraget baggage fast man har EBD! Nästa steg är säkert att ifall man enbart köper en "Super Go Light" (ännu en ny biljettklass :) ) så försvinner preboarding och lounge fast man är Diamond. Som exempel landade jag långt ner på listan gällande preboarding från Newark till Zurich i April. *A Gold var inte värt mycket på den flighten (biljetten var köpt utan baggage, LH ville ha 1200 t o r för en weekend!!!! Efter en fantastisk minnestrone soppa ...... serverad i en engångstallrik med plastsked i Uniteds lågbudget lounge var man inte direkt på topp när United lyfte mot Zurich. Sanslös skillnad i Zurich eftersom jag kunde gå rakt in i Swiss loungen vid ankomsten i Zurich (satellit terminalen) Den tillhör definitivt en av mina favoriter.

Toppen