Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Tyvärr förlorar alla på revenue based, i synnerhet med tanke på de låga poängsatserna man får per spenderar € hos Lufthansa och Air France. På en dyr Economy till Brasilien för €3K fick man 150% hos Miles&More. Med revenue based där man tjänar 4 miles per € så ger samma resa grovt räknat hälften så många poäng, runt 12000 miles. Detsamma gäller hos FlyingBlue där man kunde få bra med poäng på dyra Business inom Europa, men där intjäningen är betydligt sämre med det nya systemet.
Det beror väl helt på vilken nivå man väljer att lägga sig. Oavsett så blir åtminstone så att de som flyger mycket och de som flyger premium blir de som får ta del av fördelarna som frequent fliers. Inte de som lyckas hitta de billigaste resorna som ger mest poäng.
 
Tyvärr förlorar alla på revenue based, i synnerhet med tanke på de låga poängsatserna man får per spenderar € hos Lufthansa och Air France. På en dyr Economy till Brasilien för €3K fick man 150% hos Miles&More. Med revenue based där man tjänar 4 miles per € så ger samma resa grovt räknat hälften så många poäng, runt 12000 miles. Detsamma gäller hos FlyingBlue där man kunde få bra med poäng på dyra Business inom Europa, men där intjäningen är betydligt sämre med det nya systemet.

Tyvärr har M&M lagt sig på helt fel nivå. Principen är IMHO rätt, men implementeringen fel.

Bisarrt nog fick jag 5.982 Award miles för ett Z-klass segment mellan ARN-ZRH på en resa som inte var särskilt dyr:

19554fea5467d7edd576fbd7ccdd9a66.jpg


Så det slår konstigt åt båda håll.
 
Det beror väl helt på vilken nivå man väljer att lägga sig. Oavsett så blir åtminstone så att de som flyger mycket och de som flyger premium blir de som får ta del av fördelarna som frequent fliers. Inte de som lyckas hitta de billigaste resorna som ger mest poäng.
Självklart är det så, men tittar vi på de program som har infört det redan så ser det inte så lovande ut.
 
2*125 Eurobonuspoäng för en resa CPH-HAM för en biljett som gick på ca 7000 kr.
Det är bara på plusbiljetterna SAS tjänar pengar. Glöm inte det. ;)

Skämt åsido. Det är så det ser ut. Det är absolut inte alltid billigt att flyga i Go när man måste flyga på ett visst datum och vid en viss tid. En helt annan sak än när man sitter med lågpriskalendern och letar resor i god tid. Det är just detta som är anledningen till varför jag hellre vill ha revenue-baserat system.
 
Det är bara på plusbiljetterna SAS tjänar pengar. Glöm inte det. ;)

Skämt åsido. Det är så det ser ut. Det är absolut inte alltid billigt att flyga i Go när man måste flyga på ett visst datum och vid en viss tid. En helt annan sak än när man sitter med lågpriskalendern och letar resor i god tid. Det är just detta som är anledningen till varför jag hellre vill ha revenue-baserat system.

Så är det, och som EBP kvittar det nog mig men det är ju festligt när pris är marknadsbaserat och poängutdelning är så schablonmässig.
Men jag lär få skäll av någon att jag beställde CPH-HAM biljetter för 11000 i Plus mot 10900 i go för nästa tripp :D
 
Nu har jag fårt mina första snålsegment krediterade. Kändes lustigt att se i appen 125p per flyg :D oj vilken intjäning! Nåväl livet fortsätter och det kommer nya roliga resor
 
Vet inte om det har varit uppe, har läst början och slutet av tråden. Tittar jag på British Airways som använder sig av Tierpoints, krävs 600 för silver (som jämförs med EBG här på forumet) och guld kräver 1500 TP. Om vi ser på minimintjäningen på longhaul (minst 2000 miles) så ger GOT/ARN-LHR-XXX 50 tierpoints för T&R. 12 resor för att komma upp till silver. Om jag i stället väljer Premium Economy ger det 200 TP per tur och retur. Med lite flyt fixar man silver för ca 25 kkr om man envisas med att utgå från Sverige och flyga via LHR. Sedan finns det andra kreativa lösningar där man kan dra in ett silver för i runda slängar12 kkr om man t ex tajmar Malaysian Airlines kampanjer om man skulle råka befinna sig i Bangkok + att man ser till att flyga fyra billiga ben med BA.
 
Vet inte om det har varit uppe, har läst början och slutet av tråden. Tittar jag på British Airways som använder sig av Tierpoints, krävs 600 för silver (som jämförs med EBG här på forumet) och guld kräver 1500 TP. Om vi ser på minimintjäningen på longhaul (minst 2000 miles) så ger GOT/ARN-LHR-XXX 50 tierpoints för T&R. 12 resor för att komma upp till silver. Om jag i stället väljer Premium Economy ger det 200 TP per tur och retur. Med lite flyt fixar man silver för ca 25 kkr om man envisas med att utgå från Sverige och flyga via LHR. Sedan finns det andra kreativa lösningar där man kan dra in ett silver för i runda slängar12 kkr om man t ex tajmar Malaysian Airlines kampanjer om man skulle råka befinna sig i Bangkok + att man ser till att flyga fyra billiga ben med BA.

Det kan man väl i princip med SAS också? Kreditkorten kostar 5500 kr och jag köpte nyligen en LH Premium Eco biljett till HKG för ca 8000 så totalt 13 500 och det räcker för EBG. Det svåra numera (För oss som bara flyger Eco) är ju att nå EBD då man måste ha ytterligare 45K poäng utan hjälp av några kreditkort.
 
Toppen