Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Svaret på första frågan är att det "automatiskt" inom ca 2 veckor kommer att justera sig själv och du får de poäng du har rätt till.
Har det gått mer än 2 veckor så skulle jag efterregistrera. Det framgår klart och tydligt på SAS sidor och i alla kommunikation att gjorde man bokningen innan poängen ändrades och reser efter att poängen ändrats så kommer man få enligt den tabell som var vid bokning.

Det är många personer som rapporterat om att detta faktiskt fungerar utan att de behöver ligga på själva. Kommer att dyka upp som en egen post på kontoutdraget.
Problemet är ju eventuellt att han bokade den 1a oktober och läser man tabellen så innebär det poäng enligt nya tabellen.

Sedan undrar man ju hur mycket förtjänst det är för SAS på en resenär som reser 45 billiga segment om året, och således uppnår guldstatus och kan göra 45 loungebesök och använda fast track 45 ggr om året. Jag misstänker att varje loungebesök och fast track medför en kostnad för SAS. Dags att ta bort kvalificeringen på segment kanske?
Alla segment är inte billiga heller, inte ovanligt med 2000 kr enkel väg i Go på SAS monopollinjer

Argumentet var inte i grunden att hålla högskolestudenter borta utan alla lågkostnads- och kampanjresenärer. Prisskillnaden mellan en ungdoms-/studentbiljett för 2500 kr och en kampanjbiljett för 3000 kr är marginell. Jag förklarade kanske dåligt men använde studenterna som ett exempel på en lågkostnadsresenär som har fått alldeles för mycket tillbaka om man ser till insatsen.

Att köpa sju stycken tur och returbiljetter till någon av SAS längsta long haul destinationer kunde för en vuxen på kampanj kosta 21 000 kr, det gav ungefär 84 000 baspoäng och i princip återkval till Diamond. Om man sedan betänker att en mycket stor del av dessa 21 000 kr var olika flygskatter och avgifter, gör att dessa passagerares bidrag med stor sannolikhet var negativt, särskilt om man betänker att de nästan fick tillräckligt med poäng för en bokad och bekräftad long haul i business för sina poäng. Det måste ju alla rimligen förstå att sådan generositet mot några, måste ju andra betala. För min del är det utmärkt att den här dörren har stängts.

Min poäng är densamma, vilka är alla dessa människor som blåser 20k på ett par resor de egentligen inte nyttjar för att uppnå Diamond? Jag menar, kommer du lägga fram denna teori utanför ett entusiastforum som detta så kommer folk titta på dig som om du pratade om chemtrails och anti-vaxxing. Dessa individer existerar säkert men att de skulle ha någon som helst påverkan på SAS marginaler tvivlar jag starkt på.

Kollar nu på en resa till Las Vegas via Chicago. 12900 i Go (Q) ger 4000 poäng. Plus kostat 16200 och ger 10000 poäng. Ingen rimlig skillnad enligt mig

Kollar nu på en resa till Las Vegas via Chicago. 12900 i Go (Q) ger 4000 poäng. Plus kostat 16200 och ger 10000 poäng. Ingen rimlig skillnad enligt mig
De måste ju hitta något sätt att få folk att köpa plus. Som produkten ser ut nu är den ju inte värd att betala för, alltså får man ta till poäng.

Annars låter det ju som många efterfrågar revenue baserad intjäning. Då blir det inga direkta botten napp, och alla sweet spots försvinner. Men ser man på de andra programmen som gått den vägen så är det fortfarande de på billiga Eco som går förlorande ur det.

Revenuebaserad intjäning är det absolut bästa. Spendera mer om du vill ha mer poäng. Enkelt och rättvist.
Det blir iaf mer transparant med revenuebaserat. Som det är nu måste man kolla noga och ofta inser man att lufthansa ger mer poäng till eurobonus än SAS räknat per krona.
Det blir definitivt mer rättvist och transparent. Men det lär bli betydligt svårare för de som vill göra mileage runs :)

Enda anledningen att lh ger mer är väl just att det inte är revenue baserat tex. Läser man lite om de större programmen i USA tex som låg före i spåret, så är lösningen för milage run just att flyga med partners som fortfarande kör milage based.

Själv skulle jag nog relativt sätt tjäna på revenue baserat också, pga dyra go biljetter sent bokade.

Tyvärr förlorar alla på revenue based, i synnerhet med tanke på de låga poängsatserna man får per spenderar € hos Lufthansa och Air France. På en dyr Economy till Brasilien för €3K fick man 150% hos Miles&More. Med revenue based där man tjänar 4 miles per € så ger samma resa grovt räknat hälften så många poäng, runt 12000 miles. Detsamma gäller hos FlyingBlue där man kunde få bra med poäng på dyra Business inom Europa, men där intjäningen är betydligt sämre med det nya systemet.

Toppen