Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Hmm, jag var i London i helgen på en go light-biljett i bokningsklass O. Jag bokade detta i augusti. Jag fick igår in 100 p per segment. Men om jag tolkar SAS intjäningstabeller korrekt borde jag fått 500 p per segment då biljetten är bokad innan 1 oktober. Eller tänker jag fel här?

Hmm, jag var i London i helgen på en go light-biljett i bokningsklass O. Jag bokade detta i augusti. Jag fick igår in 100 p per segment. Men om jag tolkar SAS intjäningstabeller korrekt borde jag fått 500 p per segment då biljetten är bokad innan 1 oktober. Eller tänker jag fel här?
Ja, du ska få 1000 totalt. Det kommer att korrigeras automatisk inom 2 veckor.

Efter att det nu gått ett tag med de nya intjäningsnivåerna så är min konklusion att det är uruselt. 100p inom Europa är bara ett hån. För att inte tala om 200 till USA.
Och varför kan man inte välja vilken bokningsklass man vill ha på sas.se?
Jag vet att en del här gillar det (folk som reser i jobbet kanske och får EBD betalt), men jag kan omöjligen se att detta skulle gynna SAS i längden.
Varför skall vi egentligen välja en SAS GO biljett med familjen till Spanien i sommar? Får ju inte ens en lounge.

Nej SAS, detta blir sämre och sämre. Två år till sen är man Lifetime Gold och då skall det ätas och fikas till förbannelse på Kastrup. Inom tre år så är det max en dryck per person i loungen. Kom ihåg var ni läste det först.

Håller med ovanstående - de där 100-poängarna är verkligen extremt trista :(
Eurobonus är visserligen inte är någon välgörenhet, men det känns som att det nya systemet är rätt skevt många gånger.

Jag har verkligen förståelse för er som tvingas till denna usla intjäning och kommer ta upp frågan om jag träffar på de ansvariga igen för programmet på årsstämman. Bättre intjäning i GO med högre miniminivå men skippad intjäning i light är vägen att gå enligt mig då. 100p är ett hån och då är det bättre att ta bort det helt. Enbart segmentintjäning på light.

Med två kreditkort tycker jag det ska vara möjligt att flyga in EBG även med hyffsat frekvent GO flygande. Rimlig upp-sell möjlighet till Go med poängintjäning i mailet någon dag innan incheck vore också en intressant möjlighet som standard.

Som vanligt så slår pendeln över. Tidigare var det orimligt bra intjäning i låga go. Nu är det orimligt dålig. Förr eller senare hittar man väl en balans där, men då kommer man svänga iväg en annan pendel någon annanstans.

Samtidigt så är det ju just saker som att det är för lätt att få go som skapar problemen med lounge och urvattnade värden på gold. Men det var det där där med att hitta en balans.

Att det gått inflation i EBG är helt säkert kreditkortens förtjänst. Det är inte första gången pendeln slår över heller för SAS. Vi har varit igenom många sådana tillfällen. Ett tag bokade jag bara hotellrum för fina 10k SAS poäng pga horribelt bränsletillägg och en annan period ganska nyligen ändå fick vi 100% på även de allra billigaste biljetterna. Då var verkligen plus svårmotiverat.

När jag talade med dem på förra eventet sa de sig vara medvetna om problemet med usel intjäning för vissa Go biljetter och jobbade med bokningsmotorn. Jag hoppas och tror att det kommer en ändring till det bättre även denna gång. Jag är dock helt för Light konceptet som jag tror kan öka fyllnadsgraden på flygen och bidra positivt till resultatet med en annan kundkategori än den traditionella.

Att det gått inflation i EBG är helt säkert kreditkortens förtjänst.
Tror säkert saker som 10k poäng för en kort sväng till sydeuropa hade sitt med i saken också. Kreditkorten har säkert viss effekt, men frågan är hur många som verkligen skaffar t.ex. Amex Elite bara för att få EBG. (Däremot tror jag Amex Elite nog bidrar till en hel del EBD som annars bara skulle varit EBG).
Jag är dock helt för Light konceptet som jag tror kan öka fyllnadsgraden på flygen och bidra positivt till resultatet med en annan kundkategori än den traditionella.
Go Light är ju direkt skapat för att hantera online-prisjäförelse-siter. Andra som legat före med det i andra länder har ju bevisat att det fungerar.

I USA är det väl dessutom åtminstone något (eller andra?) där light (AKA basic) ju har fungerat bra. Kunderna säger sig hata det, men de fortsätter att köpa det.

Go Light är ju direkt skapat för att hantera online-prisjäförelse-siter. Andra som legat före med det i andra länder har ju bevisat att det fungerar.

Detta samt att en "anständig" Go-biljett sällan är mycket dyrare och ofta ger ganska OK med EB-poäng.

Toppen