Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Förstår inte riktigt argumenten för sänkningen med att "högskolestudenter" ska hållas borta från högstatus. Hur många handlar detta om i hela landet? Det måste vara färre en hundra i antalet.
Argumentet var inte i grunden att hålla högskolestudenter borta utan alla lågkostnads- och kampanjresenärer. Prisskillnaden mellan en ungdoms-/studentbiljett för 2500 kr och en kampanjbiljett för 3000 kr är marginell. Jag förklarade kanske dåligt men använde studenterna som ett exempel på en lågkostnadsresenär som har fått alldeles för mycket tillbaka om man ser till insatsen.

Att köpa sju stycken tur och returbiljetter till någon av SAS längsta long haul destinationer kunde för en vuxen på kampanj kosta 21 000 kr, det gav ungefär 84 000 baspoäng och i princip återkval till Diamond. Om man sedan betänker att en mycket stor del av dessa 21 000 kr var olika flygskatter och avgifter, gör att dessa passagerares bidrag med stor sannolikhet var negativt, särskilt om man betänker att de nästan fick tillräckligt med poäng för en bokad och bekräftad long haul i business för sina poäng. Det måste ju alla rimligen förstå att sådan generositet mot några, måste ju andra betala. För min del är det utmärkt att den här dörren har stängts.

Att köpa sju stycken tur och returbiljetter till någon av SAS längsta long haul destinationer kunde för en vuxen på kampanj kosta 21 000 kr, det gav ungefär 84 000 baspoäng och i princip återkval till Diamond. Om man sedan betänker att en mycket stor del av dessa 21 000 kr var olika flygskatter och avgifter, gör att dessa passagerares bidrag med stor sannolikhet var negativt, särskilt om man betänker att de nästan fick tillräckligt med poäng för en bokad och bekräftad long haul i business för sina poäng. Det måste ju alla rimligen förstå att sådan generositet mot några, måste ju andra betala. För min del är det utmärkt att den här dörren har stängts.

+1 men jag önskar att en ny AVIS-dörr öppnades snart :)

Man måste ju också betänka skillnaden mellan baspoäng och extrapoäng.

Jag hoppas verkligen inte det dyker upp en Avis-dörr med baspoäng av den typen. Snarare borde man faktiskt se över utdelningen av baspoäng via kreditkort. Extrapoäng har en helt annan ekvation, där kan jag gärna tänka mig flera intressanta dörrar!

Det blir så automatiskt, men så länge du gjorde bokningen före 1 oktober så kan du höra av dig till SAS kundtjänst och få det justerat till den intjäning som gällde före.
Hej,
Jag har inte haft tid att läsa igenom hela denna tråd så jag ber om ursäkt om min fråga redan diskuterats.

Bokade en resa till LA T/R i Go Light när man fortfarande tjänade 4500 poäng enkel resa. Resdatumet var dock satt efter det att devalveringen av poängintjäningen offentliggjordes. Trodde att jag skulle få mina 9000 poäng då det var vad jag blev lovad vid bokningen... Men fick alltså endast 480 poäng. Falsk marknadsföring? o_O

Det ska korrigeras inom 14 dagar automatiskt. Gör det inte det så mailar du bara SAS så löser dem det. :)
Du kan till och med se på SAS poängtabeller att de skriver vad som gäller för resor bokade innan ett visst datum men utförda efter.

Vänta...Jag bokade resan den 1 oktober... Då är jag körd alltså?:(

Jag skulle tro att det då tyvärr kan bli svårt. :(
Så här står det ordagrant:
"Poängförtjänsten kommer att justeras för särskilda bokningsklasser med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018. Nivåkvalificerande flygningar och nivåbonus påverkas inte. Ändringen kommer att gälla för passagerare som bokar fr.o.m. den 1 oktober, med avgångar fr.o.m. den 1 december 2018."

Jag tolkar det som att du måste ha gjort bokningen i September alternativt rest före 1a December.
Poängtabeller | SAS

Sjukt irriterande. När jag bokade så stod det som sagt 4500 poäng per sträcka. Så i mina ögon är det falsk marknadsföring...:mad:
Ja då har du ju egentligen rätt till det. Har du screenshot eller om informationen finns i din bokning så är det ju enkelt.

Har du inte det hade jag ringt supporten efter ca 10-14 dagar (har du tur kommer poängen in) och sagt att du fått fel antal poäng. Säger de att det är nya tabeller så förklarar du precis som det är och hoppas på att de antingen känner till problemet eller är lite extra snälla

Jag skulle dock inte hoppas på för mycket då det sannolikt är så att de går efter tabellen.

Hej,
Jag har inte haft tid att läsa igenom hela denna tråd så jag ber om ursäkt om min fråga redan diskuterats.

Bokade en resa till LA T/R i Go Light när man fortfarande tjänade 4500 poäng enkel resa. Resdatumet var dock satt efter det att devalveringen av poängintjäningen offentliggjordes. Trodde att jag skulle få mina 9000 poäng då det var vad jag blev lovad vid bokningen... Men fick alltså endast 480 poäng. Falsk marknadsföring? o_O

Det blir så automatiskt, men så länge du gjorde bokningen före 1 oktober så kan du höra av dig till SAS kundtjänst och få det justerat till den intjäning som gällde före.

Ja då har du ju egentligen rätt till det. Har du screenshot eller om informationen finns i din bokning så är det ju enkelt.

Har du inte det hade jag ringt supporten efter ca 10-14 dagar (har du tur kommer poängen in) och sagt att du fått fel antal poäng. Säger de att det är nya tabeller så förklarar du precis som det är och hoppas på att de antingen känner till problemet eller är lite extra snälla

Jag skulle dock inte hoppas på för mycket då det sannolikt är så att de går efter tabellen.

Svaret på första frågan är att det "automatiskt" inom ca 2 veckor kommer att justera sig själv och du får de poäng du har rätt till.
Har det gått mer än 2 veckor så skulle jag efterregistrera. Det framgår klart och tydligt på SAS sidor och i alla kommunikation att gjorde man bokningen innan poängen ändrades och reser efter att poängen ändrats så kommer man få enligt den tabell som var vid bokning.

Det är många personer som rapporterat om att detta faktiskt fungerar utan att de behöver ligga på själva. Kommer att dyka upp som en egen post på kontoutdraget.

Toppen