Jag förstår hur du tänker - det är lite lustig känsla att få 10 000 Eurobonuspoäng för att hyra en bil av Avis en helg mot att korsa Atlanten med rumpan nerkörd i ett flygplanssäte.
Men jag tar MYCKET hellre den konstigheten, för att i gengäld slippa förnedringen av att betala och flyga ihop mitt Diamondkort bara för att hamna på samma nivå som en högskolestudent som för 2500kr per runda flygit till Hong Kong 6-7 helger per år. Utöver statusen har denne fiktiva högskolestudent (eller ungdom under 26 år), tidigare också fått tillräckligt med poäng (jag antar, för diskussionens skull i runda slängar 90-100 000) för att antingen kunna flyga tur och retur tio gånger inrikes eller en bokad och bekräftad tur och retur i SAS Businessclass. Det var ett alldeles för högt och bra värde! Den typen av återbäring vill jag inte vara med och subventionera genom mina biljetter.
Förstå mig rätt. Jag värdesätter verkligen högre utbildning och sponsrar gärna studenter med olika rabatter! Men intjäningen mot status och awardresor var nödvändig att justera ned drastiskt. Att för 15-20 000 kr få inte bara 6-7 resor till exempelvis Hong Kong utan även kunna springa ut och in i diverse lounger, få ihop till en businessclassbiljett, få diamondpresent, stå och trängas med mig i fast track och hela konkarrongen, det var för bra. Det var en sweet spot som stängdes och det gjorde mig väldigt glad! Det gör att SAS kan fokusera på och ge förmåner till lönsamma kunder. Studenterna får gärna åka med men kan inte räkna med en mängd förmåner när man åker till starkt rabatterat pris. Att SAS ger tillbaka till de lönsamma kunderna gör att det SAS som jag älskar, uppskattar och gladeligen åker med, får en chans att finnas kvar och utvecklas. Det är något som jag verkligen gillar och stödjer!
En spännande notering är vilket gnäll försämringen för starkt rabatterade ekonomibiljetter har renderat - på ett forum som heter businessclass med inriktning på premiumresor! Det är faktiskt ganska ironiskt.
Avslutningsvis, tack till
@Taggen för uppskattningen och citat av mitt tidigare inlägg.