Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Det rimliga på längre sikt tycker jag är att affärsresenärer förbjuds att samla poäng när de flyger och blir ersatta av sin arbetsgivare. Ser gärna ett förbud på EU-nivå så att inget specifikt flygbolag konkar på grund av det.

På så vis blir statusprogrammen faktiskt bara för de som har råd i stället för de som bjuds in av sin arbetsgivare.

Light är ett mycket smartare koncept än dåvarande snowflake utan egen infrastruktur. Kör de t ex 499:- som snitt per biljett inrikes för 25% av flyget. Enkelt räknat en A321 med 200 pax. Själva vinsten efter skatter på dessa 50 biljetter är lågt, under 100:-/stol, men täckningsbidraget likväl betydligt för flightens ekonomi då skatterna fördelas på fler pax genom högre beläggning. Vi räknar med LCC beläggning 90-95% på light för att konceptet ska fungera.

Bonus för övriga pax är bättre och utökad service och lagstadgat antal crew, 4 stk, fokuserar på de framför light skylten. Mer plats till handbagage också då light begränsas. Points: 200% till full flex C, 150% Plus, 100% Go. 0% Light. Bättre traditionell SAS produkt samt ny LCC marknadsandel.

Detta är egna tankar men kan bli en realitet då konceptet gradvis går all-in LCC.

Last edited:
Det rimliga på längre sikt tycker jag är att affärsresenärer förbjuds att samla poäng när de flyger och blir ersatta av sin arbetsgivare. Ser gärna ett förbud på EU-nivå så att inget specifikt flygbolag konkar på grund av det.

På så vis blir statusprogrammen faktiskt bara för de som har råd i stället för de som bjuds in av sin arbetsgivare.
Bästa jag hört på länge.

Ska det även vara fel att komma in i lounger på betald plus/businessbiljett av arbetsgivare eller ens eget företag. Då blir det knäckebröd och bregott och gott om lediga platser i loungerna till er som betalar själv...om ens lounger finns kvar.

Inte riktigt tänkt igenom detta inlägget va? Nog det dummaste jag hört...

Varför är det rimligt?
Den ”sista Sovjetstaten” har ju redan provat att förbjuda bonuspoäng. Hur det gick? Sådär, snällt sagt, det fungerade inte så bra och avskaffades därför för ett par år sedan. Det finns en hel värld utanför EU som inte skulle påverkas. Då går den stora massan till andra bolag, exempelvis United och Delta.

Det här känns bara som ytterligare ett exempel av den svenska avundsjukan. SAS har räknat på ”lågrevenue passagerare” och insett att dessa har haft det alldeles för bra samtidigt som de bidragit alldeles för lite till ”sista raden i resultaträkningen”.

Hela anledningen till att bonusprogrammen finns, är att belöna och försöka hålla kvar - de lönsamma kunderna. Lågprisjägare och marginalkunder är välkomna att åka med men kan inte längre räkna med att få en gratis inrikesresa per tur och retur till USA/Asien. Särskilt inte när dessa är köpta till kampanj-/ungdomspriser på mellan 2-4000 kr. Någon ska betala kostnaderna för fast track, lounge och allt runtomkring samt inte minst när de där poängen löses in mot fina flygresor! På biljetter som säljs till kampanjpris, mer eller mindre till priset av skatter och avgifter, vem blir det som får bära kostnaden för dessa kunder?

Det här är alls ingen rättighet, utan en del av det man får tillbaka för att man är en ”tillräckligt bra kund”. En kund som inte bidrar till SAS resultat är en kund som man mer eller mindre kan ha eller mista. Jag tycker det är bra att man tydliggör att det inte går att flyga ”hur billigt som helst” och ändå ta del av alla förmåner. Allt har en kostnad, är man inte beredd att betala vad det faktiskt kostar och är värt - då är det helt enkelt inte för dig.

Ska det även vara fel att komma in i lounger på betald plus/businessbiljett av arbetsgivare eller ens eget företag. Då blir det knäckebröd och bregott och gott om lediga platser i loungerna till er som betalar själv...om ens lounger finns kvar.

Det beror väl på om loungen är för statuskunder eller för business/first-kunder.

Inte riktigt tänkt igenom detta inlägget va? Nog det dummaste jag hört...

Okej tack för din input

Sas syfte ned bonusprogrammet torde väl till stor del vara att skapa lojalitet bland sina kunder. För Sas del spelar det knappast nån roll om det är företagspengar eller privata pengar som används. Om programmet leder till att en anställd väljer Sas oftare än vad fallet vore utan programmet så har det fungerat. Vid mindre prisskillnader mellan två alternativ har jag inga problem att motivera för arbetsgivaren varför jag valde Sas med hänvisning till bl.a. de fördelar jag får genom hög status.
Med andra ord förefaller din slutsats något för kategorisk och färgad mer av din egen situation, snarare än flygbolagets.

Varför är det rimligt?
Den ”sista Sovjetstaten” har ju redan provat att förbjuda bonuspoäng. Hur det gick? Sådär, snällt sagt, det fungerade inte så bra och avskaffades därför för ett par år sedan. Det finns en hel värld utanför EU som inte skulle påverkas. Då går den stora massan till andra bolag, exempelvis United och Delta.

Spelar väl ingen roll så länge du bor i EU. Jag tycker det är rimligt eftersom du som privatperson bjuds av din arbetsgivare till en status du kanske egentligen inte har råd med och det blir en förmån du kan utnyttja utanför arbete.

Det här känns bara som ytterligare ett exempel av den svenska avundsjukan. SAS har räknat på ”lågrevenue passagerare” och insett att dessa har haft det alldeles för bra samtidigt som de bidrar alldeles för lite till ”sista raden i resultaträkningen”.

Hela anledningen till att bonusprogrammen finns, är att belöna och försöka hålla kvar - de lönsamma kunderna. Lågprisjägare och marginalkunder är välkomna att åka med men kan inte räkna med att få en gratis inrikesresa per tur och retur till USA/Asien. Särskilt inte när dessa är köpta till kampanj-/ungdomspriser på mellan 2-4000 kr. Någon ska betala kostnaderna för fast track, lounge och allt runtomkring. På biljetter som säljs till kampanjpris, mer eller mindre till priset av skatter och avgifter, vem blir det som får bära kostnaden för dessa kunder?

Det här är alls ingen rättighet, utan en del av det man får tillbaka för att man är en ”tillräckligt bra kund”. En kund som inte bidrar till SAS resultat är en kund som man mer eller mindre kan ha eller mista. Jag tycker det är bra att man tydliggör att det inte går att flyga ”hur billigt som helst” och ändå ta del av alla förmåner. Allt har en kostnad och är man inte beredd att betala vad det faktiskt kostar och är värt - då är det helt enkelt inte för dig.

Vad är detta ens ett svar på? Ser inget som relaterar till det jag skrev. Det är inte precis som att flygbolagen skulle förlora någonting på mitt förslag det eftersom affärsresenärerna ändå behöver flyga lika mycket som innan. Tvärt om skulle flygbolagen tjäna på att inte behöva ge massa affärsresenärer poäng och access till lounger och annat.

Toppen