Det här känns bara som ytterligare ett exempel av den svenska avundsjukan. SAS har räknat på ”lågrevenue passagerare” och insett att dessa har haft det alldeles för bra samtidigt som de bidrar alldeles för lite till ”sista raden i resultaträkningen”.
Hela anledningen till att bonusprogrammen finns, är att belöna och försöka hålla kvar - de lönsamma kunderna. Lågprisjägare och marginalkunder är välkomna att åka med men kan inte räkna med att få en gratis inrikesresa per tur och retur till USA/Asien. Särskilt inte när dessa är köpta till kampanj-/ungdomspriser på mellan 2-4000 kr. Någon ska betala kostnaderna för fast track, lounge och allt runtomkring. På biljetter som säljs till kampanjpris, mer eller mindre till priset av skatter och avgifter, vem blir det som får bära kostnaden för dessa kunder?
Det här är alls ingen rättighet, utan en del av det man får tillbaka för att man är en ”tillräckligt bra kund”. En kund som inte bidrar till SAS resultat är en kund som man mer eller mindre kan ha eller mista. Jag tycker det är bra att man tydliggör att det inte går att flyga ”hur billigt som helst” och ändå ta del av alla förmåner. Allt har en kostnad och är man inte beredd att betala vad det faktiskt kostar och är värt - då är det helt enkelt inte för dig.