Säkert en konsultfirma som övertygat någon om ”industry best practices”... Det vore rimligt att det inom snar framtid kommer fler ändringar: nya trösklar för status, nya nivåer för bonusresor, färre EB-poäng för resor med andra bolag, minskat antal stolar tillgängliga för bonusresor (mig veterligen finns inga redovisningskrav angående antal award seats?), osv.
Det är ett intressant experiment med elasticitet och lojalitet: efter en initial våg av missnöje, hur många gör slag i saken och kommer verkligen att flyga annorlunda, byta program, osv. När en ny normalsituation infinner sig, har SAS i slutändan bättre eller sämre lönsamhet i den totala kundportföljen jämfört med tidigare?
I M&M blir du guld efter 100,000 statuspoäng och väldigt grovt räknat skulle jag påstå att det kostar dig ungefär lika många svenska kronor. Efter LH*G är det ett enormt kliv som kräver 600,000 HON-miles över två år och varken flygbolag utanför LH-gruppen eller Ekonomibiljetter kvalificerar som HON-miles (själv tycker jag att om en roadwarrior faktiskt kunde kvala in till HON på ekonomibiljetter så borde den stackars saten ha all respekt, vilket jäkla liv!). Förutom att samla till bonusresor finns det inget uppenbart incitament att fortsätta harva M&M när 100k-gränsen nåtts, om man vet att HON är omöjligt, då är det lika bra att go for gold på olika program.
Vore väldigt intressant att se ett diagram över antalet medlemmar på en skala med statuspoäng och hur man resonerat när man satt gränserna. En gammal tråd här på BC uppskattade 2015 att M&M totalt hade 27 miljoner medlemmar och Eurobonus 4 miljoner... inte konstigt att det är ont om plats överallt.