Senaste nytt

SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

Qantas har något liknande som SAS hade innan denna sänkning. Poäng och status till Qantas Frequent Flyer står inte i paritet till biljettpriser alls. En discount economy (Red e-Deal) kostar nästan lika lite som på deras LCC Jetstar men ger ändå ca 70 % av en flexible economy i poäng och ca 50 % i status till Qantas Frequent Flyer. Resultatet är knökfulla (stora) lounger, lång kö till prio-boarding och fast track som går marginellt snabbare (finns givetvis undantag). Säger dock inte att intjäning på discount economy är en dålig sak, lounger och fast track m.m. går ju att bygga ut (och segmentera) om man vill och har råd.

- GO Light får bara mittsätesplatser längst bak i planet. Handbagage ingår ej. Inget kaffe.
Vid överbokning åker alltid Light-passagerare av först.

Ska det vara Light så ska det vara light!

/ TT

Kräv BMI på under 20 för att överhuvudtaget släppas på planet med en Lightbiljett.

Finns många sätt att tävla i race to the bottom. Bara att inse att Plus/PE är den nya ekonomiklassen, allt under det håller alla bolag på att urvattna till ren boskapstransport.

Kräv BMI på under 20 för att överhuvudtaget släppas på planet med en Lightbiljett.

Finns många sätt att tävla i race to the bottom. Bara att inse att Plus/PE är den nya ekonomiklassen, allt under det håller alla bolag på att urvattna till ren boskapstransport.
Kommer att sluta med att GO Light innebär att du leds ner i en källare på flygplatsen där du får låna ett par VR-glasögon för att "uppleva" flygningen samt efter "ankomst" får bläddra igenom ett fotoalbum med bilder på resmålet innan du släpps ut i ankomsthallen igen :D

/ TT

Alltså ska EBG bara vara för de som reser i jobbet? Jag skulle gissa att det är under 1000 personer i Sverige som lägger 100k SEK+ per år på privatresor (per person)?

Tänker vad man bör ha ut efter skatt för att lägga sådana summor. Ofta har man ju en bättre hälft och barn som ska med också.

Årsinkomst runt kanske 2-3 MSEK, alltså 1.5 MSEK efter skatt. Så är man riktigt rese-intresserad och flyger mestadels med SAS/Star alliance i Business.. ..kan ju inte vara många som tickar den profilen.
En rimlig riktlinje är ju hur sas ser på travelpass. Ett TP unlimited 12mån inom sverige kostar väl i runda slängar 180k och ger automatiskt EBD. Ett TP unlimited 6mån kostar i runda slängar 90-95k och ger EBG. 100k revenue för EBG och 175k för EBD tycker jag därmed känns som rimliga nivåer. Kanske skulle något lägre vara motiverat, säg 75k och 150k.

Säkert en konsultfirma som övertygat någon om ”industry best practices”... Det vore rimligt att det inom snar framtid kommer fler ändringar: nya trösklar för status, nya nivåer för bonusresor, färre EB-poäng för resor med andra bolag, minskat antal stolar tillgängliga för bonusresor (mig veterligen finns inga redovisningskrav angående antal award seats?), osv.

Det är ett intressant experiment med elasticitet och lojalitet: efter en initial våg av missnöje, hur många gör slag i saken och kommer verkligen att flyga annorlunda, byta program, osv. När en ny normalsituation infinner sig, har SAS i slutändan bättre eller sämre lönsamhet i den totala kundportföljen jämfört med tidigare?

I M&M blir du guld efter 100,000 statuspoäng och väldigt grovt räknat skulle jag påstå att det kostar dig ungefär lika många svenska kronor. Efter LH*G är det ett enormt kliv som kräver 600,000 HON-miles över två år och varken flygbolag utanför LH-gruppen eller Ekonomibiljetter kvalificerar som HON-miles (själv tycker jag att om en roadwarrior faktiskt kunde kvala in till HON på ekonomibiljetter så borde den stackars saten ha all respekt, vilket jäkla liv!). Förutom att samla till bonusresor finns det inget uppenbart incitament att fortsätta harva M&M när 100k-gränsen nåtts, om man vet att HON är omöjligt, då är det lika bra att go for gold på olika program.

Vore väldigt intressant att se ett diagram över antalet medlemmar på en skala med statuspoäng och hur man resonerat när man satt gränserna. En gammal tråd här på BC uppskattade 2015 att M&M totalt hade 27 miljoner medlemmar och Eurobonus 4 miljoner... inte konstigt att det är ont om plats överallt.

Saknar verkligen glamortiden från när jag var liten. Bara konstatera att, ska försöka vårda etiketten här, SAS gör rätt i att köra en tortyrprodukt, till en potentiell lightmarknad. Kanske t o m köra egen hemsida för produkten. Dessa kunder snackar bara pris och vissa verkar t o m trivas att bli behandlade illa bara de kan tala om hur billigt det var!

Inte svårt att hänga upp en light/boskapsskylt till x % av varje plans bakersta sektion heller utan service som fokuseras längre fram.

Marknaden väljer sina prioriteringar och då får varje kundgrupp vad de prioriterar.

Vore väldigt intressant att se ett diagram över antalet medlemmar på en skala med statuspoäng och hur man resonerat när man satt gränserna. En gammal tråd här på BC uppskattade 2015 att M&M totalt hade 27 miljoner medlemmar och Eurobonus 4 miljoner... inte konstigt att det är ont om plats överallt.

Medlemmar som kan vara både inaktiva eller t.o.m. med döda.

BA publicerade siffran 20 miljoner medlemmar varav 5 miljoner aktiva, där aktiv
definieras som någon form av aktivitet på kontot.
Jag tvivlar på att SAS siffror är väldigt annorlunda

Det är går heller inte att jämföra SAS med Lufthansa, Lufty är 10ggr större och
det går att flyga nästan vartsomhelst utan att använda andra bolag.

Efter denna sänkning tycker jag att SAS borde göra diamondprodukten avsevärt bättre. Man borde distansera sig enormt från ett EBG, då de som kvalar in sig på diamond via longhaul gör det via plus/buisness. Kommer ju bli omöjligt med ekonomi och då får det gärna synas från SAS sida.

Lite konstigt att så många inte fattat att ingenting är gratis. Till och med sas. Det är bara att börja betala upp för en biljett i högre bokningsklass för att "få" fulla poäng.

Nu blir det lättare att se vad det kostar att "få" loungetillgång, fast track och extra bagage.

Ur mitt eget perspektiv ser jag ändringarna inte som särskillt dramatiska, trots att jag alltid betalar mina resor själv och försöker resa kostnadseffektivt.
För mig har SAS Plus på longhaul blivit det självklara valet. Det är helt enkelt så pass mycket mer bekvämt (eller iaf mindre jobbigt) att jag ändå alltid siktar på att resa i Plus. Bäst funkar det i mina ögon att köpa Go och sedan göra en upgrade med poäng till Plus. Så länge denna möjligheten kommer finnas kvar och så länge en upgrade till Plus innebär en ny bokningsklass med betydligt bättre poängintjäning, så länge är jag personligt inte orolig över att jag nu kommer ha svårt att nå Guld. Tvärtom, jag känner mig snarare bekräftat i att alltid sikta på resor i Plus som default strategi.

Jag resonerar som så att köra på upgrade från go till en högre klass kommer bli mycket svårare. Fler kommer att känna sig mer övertygad att resa i Plus/biz och då blir det självfallet högre konkurrans. Kan ju bli så att du nekas upgrade pga fullt på plus/biz eller i värsta fall. Det blir billgare att köpa en plus/biz rakt av. Dessa "lägsta bud" på long haul kommer garanterat färre att gå igenom.

Toppen